A LAFARGE Cement Magyarország Kft. értékesítési és marketing igazgatója az FX Autóház Kft. Citroen kínálatának csúcsán álló C5 Aircross modellt próbálta ki. Az autó le sem tagadhatná, hogy az extravaganciájáról ismert gyártó terméke, kívül-belül sok benne az egyedi megoldás.
Nekem a digitalizáció mértéke a leginkább franciás a C5 Aircrossban. Minden olyan technológia belekerült az autóba, amit a mai modern járművekben megtalálhatunk. A műszercsoport teljes egészében egy képernyő, és a választható témák mindegyike különleges. Nekem némely elemében túlságosan is letisztult. Az egyes témaopciók esetében azt éreztem, hogy az egyes elemek közt sok az üres hely, de az tagadhatatlan, hogy a régi Citroeneket igéző sebességmérő skála egészen egyedi megoldás, vagy akár a vízszintes csíkként megjelenő fordulatszámmérőt is ide sorolhatnám.
A műszerfal és az ülések is egyedi hangulatot teremtenek.
Fiatalos, nagyon egyedi, sőt akár azt is megkockáztatom, hogy csajos, de ezzel nem azt mondom, hogy egy férfinak nem lehet jó választás. Semmiképpen sem konzervatív, nem konvencionális. Szépek a fényes felületek, és nagyon tetszettek a megduplázott levegőbeömlők. Ezek nem csak látványosak, hanem praktikusak is, de ez szinte az egész belső térről elmondható. A váltókar is ide tartozik, amellett, hogy jól néz ki, kézre áll, és jól használható. A belső térben az lepett meg, hogy annak ellenére, hogy milyen nagy az autó, a vezetőülésben szinte minden körülölel, és minden kézreáll. Az ülésekkel kapcsolatban felemásak az érzéseim, mert nagyon kényelmesek és gyönyörűek, de mivel én magas vagyok, ezért az ülőlap esetén örültem volna, ha állítható a hosszúsága.
A C5 Aircross érdekessége, hogy a hátsó üléssor nem a SUV kategóriában megszokott kialakítású, hanem mintha az egyterűekből érkezett volna, mert mindegyik ülés különálló.
Ezért egy nagy pirospont jár a gyárnak, mert jó megoldást választottak. Azzal, hogy szétválasztották az üléseket, amelyek még külön-külön mozgathatóak is, sokat tettek a praktikumért. Ha három utas utazik hátul, akkor megoldható, hogy nem ér össze a válluk, és a csomagtér is változatosabban bővíthető. Tetszett még az is, hogy mindenütt sok a fény az autóban. Ez a nagy üvegfelületeknek és a napfénytetőnek köszönhető, és tovább javít az utastér hangulatán. Kiemelten fontos szempont volt számomra, hogy nagyok a tükrök, ez sajnos ma már nem minden autóra jellemző. Ugyanakkor a tolatóradar is ügyes, informatív, jól használható, szép a képe is.
A hétköznapokban is használja ezeket a vezetéstámogató eszközöket?
Szeretem is, és használom is őket. A sávtartót, az adaptív tempomatot, és a többi hasonló vezetéstámogató eszközt is aktívan használom és be van kapcsolva az autómban. Fokozza a biztonságot, de persze ismerem a korlátait is, így nincsenek irreális elvárásaim velük kapcsolatban. A C5-ben is jól működtek, talán csak az volt furcsa, hogy a tempomat kezelőszerveit egy kicsit eldugták. Felhasználóbarát és remek volt viszont a telefon kezelő interface, villámgyorsan kapcsolódott a telefonommal, és a beszédvezérlés is kifogástalanul működött. Nekem ez különösen fontos, mert nagyon sokat vagyok úton, és vezetés közben munkámból adódóan telefonokat intézek és zenét szeretek hallgatni.
Az SUV kategória mennyire áll közel önhöz?
Szeretem ezt a kategóriát, bár most épp egy nagy kombit használok. Nagyon kényelmes volt a C5-be beülni, mert az ülések éppen jó magasságban vannak. A kilátás is jó ezekből az autókból, így megnő a biztonságérzetem, amikor egy ilyen autót vezetek. A dizájn terén pedig lehetőségeket ad a tervezők kezébe ez a karosszéria, és erre igazán jó példa ez a tesztautó. Minden szögből izgalmas és érdekes, még az olyan funkciótlannak tűnő részletek is extrák, mint a küszöbök furcsa betétei. A hátsó lámpák is egyediek, éjszaka biztosan jól mutatnak, elöl pedig az osztott lámpatestek már Citroen védjegynek számítanak.
Az izgalmas megoldások mellé milyen vezetési élmény társult?
Nagyon meglepődtem, hogy mennyire jó volt vezetni az autót. Nem gondoltam, hogy ilyen közvetlenek lesznek a kormány reakciók, mindenre gyorsan és határozottan reagált az autó. Az igazán nagy meglepetést azonban a rugózás jelentette. Tudom, hogy a Citroen régen különleges felfüggesztéseket készített, és talán ez az örökség köszön vissza ebben az autóban, de a nagy kerekek mellé hihetetlen komfort is párosult, így a remek úttartás nem járt kompromisszumokkal.
A Rali-világbajnokságról származik a lengécsillapítókban található rendszer, aminek köszönhető a finom rugózás. A váltó és a motor is jó partnere a futóműnek?
Én is automataváltós autóval járok, szeretem is, és a C5 váltója is nagyon tetszett. Pontosan, gyorsan kapcsol, és mindig a megfelelő fokozatot találja el. A motorról az egyetlen tulajdonság ami feltűnt, az az volt, hogy nagyon csendes. Ez pedig dicséretnek számít, mert azt jelenti, hogy az ereje bőven elegendő, sosem éreztem, hogy kevés lenne, pedig szeretek dinamikusan vezetni.
A vételárban is megjelenik a C5 egyedisége?
Ez a jól felszerelt tesztautó persze nem olcsó, de a 130 lóerős alapmodell is megkapta a felszereltség lényeges elemit, a forma is adott, a tér sem kisebb, így abban az esetben már egy egészen baráti árért adják a C5 Aircross igazán fontos képességeit.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1598 cm3
Maximális teljesítmény: 180 LE 5500/min
Maximális nyomaték: 250 Nm 1650/min
Saját tömeg: 1430 kg
Maximális sebesség: 216 km/h
Átlagfogyasztás (gyári adat): 4.9 l
Kedvezményes alapár (PureTech 130 Live): 6 790 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESP, első, oldal és függönylégzsákok, klímaberendezés, különálló hátsó ülések, tempomat, tolatóradar, 6 hangszórós érintőképernyős audiorendszer, 8”-os érintőképernyő, elektromos ablakemelők, multikormány, Bluetooth telefonkihangosító, táblafelismerő rendszer, komfort futómű passzív hidraulikával, vészfékasszisztens, automata fényszórók és ablaktörlők,