A prémiumkategóriás beton tetőcserepeket gyártó Terrán Kft. 2019-ben jelentős fejlesztéseket hajtott végre. Ipar 4.0 gyártástechnológiai megoldásuk lehetővé teszi, hogy üzemeikben 10 másodpercként 24 db cserép készüljön el. GENERON nevű új napelemestetőcserép-fejlesztésük különlegességét környezetbarát mivolta mellett az adja, hogy a napcellákat olyan speciális módon integrálják az egyedi tetőcserepek felületére, hogy azok tetőfedő munkafolyamata és megjelenése szinte megegyezik a hagyományos tetőcserepekével. A Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. innovációs munkáját a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Baranya Megyei Innovációs Díjjal ismerte el.
– Évek óta dolgoztunk a GENERON napelemes cserép fejlesztésén és tavaly került piacra ez a termékünk. Ez egy jelentős innovációs fejlesztés eredménye és abban jelent újdonságot számunkra, hogy lényegesen eltér azoktól a termékektől, amiket eddig gyártottunk – mondja Gódi Attila, a Terrán Kft. ügyvezetője. – Maga a napelemes cserép ötlete nem a mi kútfőnkből pattant ki, viszont nálunk is megjelent az igény a nap energiájának hasznosítására. Ehhez rendelkezésre áll a tető mint szabad felület, amely eddig az épületek és a benne élő emberek védelmét szolgáló passzív funkciójú elemként volt jelen. Ezt a passzív funkciót lehet kiegészíteni tiszta, megújuló energia termelésével, vagyis a napsugárzás villamos energiává történő átalakításával.
– Hogyan zajlott a fejlesztés?
– A fejlesztés hármas feladatot rótt ránk: kerestük azt a műszaki optimumot, a technológiát, ami lehetővé teszi a villamos áram termelését, felmértük a fejlesztés gazdasági hátterét, azaz, hogy kifizetődő legyen, és ne kerüljön többe, mint amennyibe egyébként kerül az ilyen módon előállított termék, illetve maga a villamos energia sem. A harmadik tényező pedig az esztétikum, hogy az új cserép képes legyen illeszkedni az épített környezethez. A hagyományos napelemes nagypanelek esetében a leginkább megkérdőjelezhető tényező az esztétikum, a lakóépületeken, a középületeken, a látható tetőfelületeken való megjelenésüket nagyon sok helyen korlátozzák, tiltják az építési hatóságok, az önkormányzatok. A Terrán GENERON fejlesztését 4 évvel ezelőtt kezdtük, a munkában részt vettek a Budapesti Műszaki Egyetem elektronikus eszközök tanszékének oktatói, kutatói és vezetői.
A fejlesztés a cég termelésében is változást indukált, külön divíziót hoztunk létre olyan szakemberekkel, akik jártasak az elektronikai iparban, a félvezető technológiában. Az ipari tömegtermelés megvalósítása hasonló, mint ahogy a cserépgyártás esetében, és lehetőséget biztosít arra, hogy a termék ára versenyképes legyen a hagyományos, nagypaneles rendszerek árával. Lényeges volt számunkra, hogy olyan terméket hozzunk létre, amely kiváltja az eddig jelentős környezetterheléssel járó villamos energia termelését és nem a kimerülőben lévő fosszilis energiára épül.
– Miért fontos az innovációs szemlélet a cég életében?
– Minket ez vitt és visz előre. Az által lett sikeres a Terrán, hogy igyekeztünk megfelelni a piaci kihívásoknak és ehhez kellettek, kellenek az újdonságok, az új típusú megoldások. Három multinacionális céggel versenyzünk Magyarországon és a régióban, ha nem jelentkezünk új termékekkel, új megoldásokkal, esélyünk sem lenne velük szemben. Ilyen módon elemi és létszükséglet az innováció, hogy olyan kérdésekre keressük az új megoldásokat, amelyekre mások még nem tudtak megfelelni.
– Hogyan zajlik egy-egy innovációs folyamat a cégnél?
– A mi esetünkben általában a piaci igény oldaláról jelentkeznek az innovációk. A napelemes termék esetében is számtalan kérdést kaptunk építészektől, projektgazdáktól, megrendelőktől és kivitelezőktől, hogy mikor lesz napelemes cserepe a Terránnak. De a Synus cserepünk gyártása, ami szintén sikertörténet volt, néhány éve hasonló módon indult el. Azt azért fejlesztettük ki, mert az előző pénzügyi válság idején a házfelújítások kerültek túlsúlyba és a piac a korábbinál könnyebb tetőfedő anyagot keresett. Azt gondolom, látni kell az igényeket, hogy mi foglalkoztatja a piacot, a keresletet és ezekre a kérdésekre igyekszünk választ adni. Van, hogy a cégen belül a marketing fedezi fel ezeket az igényeket, máskor a képzéseink során, ahová a termékeinket használó szakemberek érkeznek az ország minden részéről, hangzik el egy-egy érdekes mondat, felvetés. Fontos, hogy nyitottan álljunk ezekhez.
Kis Tünde