A Nyitrai Autóház Dacia márkakereskedéséből a márka legújabb modelljét a Sanderot kaptuk rövid tesztre. A jól felszerelt új Daciát a Volán Taxi közismert sofőrje, Danajka Zoltán próbálta ki, az első elismerést a Sandero formaterve váltotta ki.
A dizájn terén nagyot alakítottak a Daciánál, azt hiszem ez olyan forma, ami bármely összehasonlításban megállja a helyét. Már az alapmodellek is jól mutatnak, de a Stepway kivitel az emelt hasmagassággal és a spéci keresztbe fordítható tetősínekkel sokat dob rajta. Szépek a ledes lámpák, a jellegzetes hűtőmaszk igényes, a motorháztető domborításait is a legújabb trendek szerint nyomták a lemezbe. A minőség tekintetében is minden rendben van, szép a fényezés, és a karosszéria illesztései is egységesek. Azt gondolom, hogy a kategória mai szintjének elejébe tartozik a Sandero.
Az utastér hangulatát is meghatározza a Stepway felszereltség.
Az ülések dekoratívak, de ami fontosabb, nekem a teszt alatt kényelmesek is voltak. Nem tudom, egy hosszabb úton mennyire azok, de azt hiszem a Sandero terepe nem is az autópálya, hanem inkább a város és rövidebb 20-30 kilométeres utak. A térkínálat is korrekt, 4 méteres autótól nagy szó, hogy a második sorban is elfér egy magasabb vezető mögött is egy termetesebb felnőtt, és a lábaknak is van hely az ülések alatt. A fejeknek is jut hely, nemcsak elöl, hanem hátul is. A műszerfal színes betétjei jól mutatnak, a vezető elé helyezett szövetkárpit pedig régi trükk, de ma is működik, barátságossá teszi az utasteret, oldja az egyébként a kategóriára jellemző rideg műanyagok keménységét. Ha kritizálni szeretnék, csak apróságokba tudok belekötni. A gyári szőnyeg érthetetlenül rövid, nem nyúlik fel a pedálok mögé, de ezt más márkáknál is észrevettem már. Nekem a vezető kartámasza is kényelmetlen és kicsit vékonyka. A csomagtér meglepően tágas, főleg az alsó állásba helyezett padlóval nyel el sok csomagot. Akasztófüleket és világítást is kapott a raktér, mindössze a burkolatlanul elhelyezett emelő hat kissé anakronisztikusan.
A felszereltségre viszont ezen a szinten nem lehet panasz, a Nyitrai Autóház tesztautója szinte mindent megkapott.
A mai napig nem tudok kibékülni a középre helyezett tablet szerű kijelzőkkel, de azt el kell ismerni, hogy a Dacia megoldása jó, mert nem takar a látómezőbe, még a motorháztetőt is látom felette. A közvetlenül mellé helyezett telefontartó elsőre furcsa, de kicsit jobban belegondolva már jó megoldás, az pedig zseniális, hogy mögé helyeztek egy usb aljzatot, így egy rövid kábellel megoldható a töltés is. A központi kijelző képe szép, a funkciói logikusak és átláthatóak. Tetszett, hogy tolatóradarok a menüből kikapcsolhatóak, egy szűkebb felhajtón így nem csipognak feleslegesen. A multifunkciós kormányra hasznos gombok kerültek, és szép is kormánykerék. Sokan értékelni fogják az elindulást segítő rendszert is, Pécsen a mecseki utcákon ennek még nagyobb a használati értéke.
Taxisként milyen szemmel nézi a Daciát?
Én nagyobb autóval járok, így közvetlen tapasztalatom nincs a márkával. Az viszont beszédes, hogy azok a kollégák, akik Daciával dolgoznak, szeretik az autójukat, és jellemzően újra Daciát választanak. A márka mellett szól, hogy nagyon megbízható, úgy tudom még a garanciális időszakban is kevesebbet járnak szervizbe, mint a többiek, és a garanciaidőn túl is nagyon megbízhatóak a Daciák. Nyilván nem a Sandero az ideális taxi méret, de egy alacsonyabb sofőrrel a városi utakra akár ez a modell is megfelel. A nagyon rossz minőségű pécsi utakon külön figyelmet kell fordítani a futóműre is, a Daciák ezen a téren is strapabírónak bizonyultak, az emelt hasmagasságú Stepway kivitel a ballonosabb gumikkal még strapabíróbb.
Az egyliteres turbómotor elég az autóhoz?
A dizájn mellett szerintem ez a Sandero másik nagyon erős pontja. Ez itt szó szerint értendő, meglepődtem, hogy mennyire dinamikusan mozgatja a karosszériát. A gyorsulási adatok nem is mutatják meg, hogy mennyire meggyőző ez a motor. A hangja ugyan sokszor hallatszik, zajszigetelésből lehetne picit több, de abszolút nem zavaró. A gyári fogyasztási adatok is kedvezőek, a tesztautó még nagyon új volt, így ezen a téren csak ezekre lehet alapozni. Taxis szemmel, de akár cégvezetőként is nagyon vonzó opció az LPG-s változat, ahol százezres felárért gázüzemet kapunk, és még a motor is 100 lóerős kivitelben kerül mellé.
A költségek fejezetben a Dacia mindig remekelt, hiszen a márka egyik alapkoncepciója a jó ár-érték arány. A tesztautó hajszállal 5 millió forint feletti vételára viszont elsőre ijesztően hangzik.
Sajnos minden új autó drágább lett, így a Dacia még mindig jóval könnyebben elérhető, mint a hasonlóan felszerelt versenytársak. Azokat a pontokat, ahol a takarékoskodni tudtak a tervezők, csak szakértő szemek veszik észre, az átlag felhasználónak alig kell kompromisszumot kötni. A tesztautó felszereltsége nagyon gazdag, ennél talán már csak automata váltóval lehetne feljebb menni, így gyakorlatilag a csúcsmodell kerül ennyibe, az kevesebb luxust adó, de még mindig nem fapados változatok árcédulája barátságosabb. Szerintem az ár-érték arány még mindig nagyon jó, a garanciális feltételek is kedvezőek, és a szervizköltségek terén sem tartogat váratlan meglepetéseket a Dacia. Úgy gondolom, az új Sanderoval ismét lépett egyet előre a márka.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 999 cm3
Maximális rendszerteljesítmény: 91 LE 4800/min
Maximális nyomaték: 160 Nm
Saját tömeg: 1072kg
Csomagtér: 328 l
Maximális sebesség: 178 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11.7 s
Átlagfogyasztás (gyári adat, WLTP): 5.5 l
Alapár (Stepway Essential TCe 90): 4.349.000 Ft
A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függönylégzsákok, ESC stabilitásvezérlő, aktív vészfékező rendszer, tempomat, LED fényszórók, emelkedőn elindulást segítő rendszer, Start-Stop rendszer, klímaberendezés, fényérzékelő
Nyitrai Autóház Kft – 7630 Pécs, Schroll J. út 5.
Tel.: 72/270-027