Pécsett az ÉPFU az autósszakmák oktatási bázisa volt. A privatizáció során, hogy a felhalmozott tudást és a munkahelyüket megőrizzék a dolgozók és szakoktatók, úgy érezték lépniük kell és 1991-ben létrehozták az Épfu-Okító Kft.-t. Autós szakmákban képeztek akkor és most is tanulókat, karosszérialakatosokat és autószerelőket.
Az eltelt három évtized alatt számos területtel bővült a tevékenységük, s a szakképzésben zajló folyamatos változásokat is végigkísérhették. Jelenleg a Baranya Megyei Szakképzési Centrum Angster József Szakképző Iskola és Szakiskola gépjármű-mechatronikai technikus és karosszérialakatos tanulók gyakorlati oktatása folyik a cégnél, akik közül néhányan már a duális képzésben vesznek részt.
– Nem kis problémát jelent, hogy a járványhelyzet miatt online folyik a tanulóink gyakorlati képzése. A duális képzés bevezetése óta pedig az informatika is még nagyobb szerepet kapott. Oktatóink számára is ez egy teljesen új terület, hisz eddig ilyenre nem volt példa – kezdi beszélgetésünket Deák József, a cég ügyvezetője. – Jelenleg három gépjármű mechatronikai technikus és kettő karosszérialakatos tanulónk van, akik – a járvány miatti korlátozások előtt – a napi munkában vettek részt a személygépkocsik szerelésétől, a karosszéria munkákon keresztül egészen a műszerek használatáig mesterek, technikusok szakmai irányítása mellett.
Az iskolával jó a kapcsolatuk. A duális képzés bevezetésével változást jelent az is, hogy az elmélet is nagyobb szerepet kapott a gyakorlati képzőhelyen. Az eltelt három évtized alatt sokszor kellett megújulniuk, azonban mindig előre menekültek, folyamatosan fejlesztettek a korábban rendelkezésre álló pályázati források – Szakképzési Alap, Decentralizált Pályázati Alap – nyújtottak erre lehetőséget. A tanulók képzését segítő pályázatok tették lehetővé, hogy korszerű berendezéseket vásároljanak, bővítsék az eszközparkjukat.
A saját bevételeikből is sokat fordítottak a minőségi szakképzés feltételeinek megteremtésére. Megalakulásukkor ugyanis a fő tevékenységi területükként a jövő szakmunkásainak kinevelését határozták meg. Az első munkát hitelből vállalták el, vizsgára készítettek fel egy autót. A kezdetekben inkább teherautók javításával foglalkoztak, ugyanis az anyacégnél, a teherfuvarozással foglalkozó ÉPFU-nál ebből volt több, azonban ezzel párhuzamosan már megkezdték a 3,5 tonna alatti gépjárművek szervizelését, vizsgáztatását is.
– Miután rövid időn belül kinőttük az első telephelyünket a Megyeri úton, a Bőrgyár közelében találtunk egy megfelelő ingatlant, amelyben jelenleg is vagyunk. Az épületet a Szakképzési Alapból elnyert támogatás felhasználásával és saját forrásból vásároltuk meg, a Decentralizált Pályázati Alapból pedig szerszámokat, gépeket korszerű technológiákat vásároltunk – folytatja tovább. – Aztán a tanulóképzés mellett mind nagyobb szerepet kapott a gépjárművek szervizelése, szerelése, vizsgáztatása. Az erre alkalmas vizsgahelyet saját forrásból, és hitelből alakítottuk ki. A mindent kielégítő, korszerű vizsgabázist 2008-ban adtuk át, amelyben a Magyarországon forgalomban lévő összes gépjárművet
tudjuk műszaki vizsgáztatni. A tanulók itt kísérhetik végig a vizsgáztatás technológiai folyamatát, a hozzá kapcsolódó méréseket.
Ahogy minden szakma, úgy a gépjárművekhez kapcsolódók is sokat változtak az eltelt több évtized alatt. Ma már szinte mindent számítógép vezérel és az elektronika uralja a gépjárműveket, azonban e mellett szükség van arra is, hogy egy szerelő a kapott adatokat elemezve, megtalálja a hiba forrását, képes legyen a motor „hangjából” is következtetni rá, ezt pedig csak sok gyakorlással lehet megtanulni. E mellett a tanulók képzésében nagy hangsúlyt helyeznek arra is, hogy megtanulják miként bánjanak az ügyfelekkel. Az utóbbi másfél évben a járványhelyzet miatt ez még inkább előtérbe került, ahogy az is, hogy a humánumnak is egyre nagyobb a szerepe tevékenységünkben.
Kitért arra is, hogy ugyan náluk is visszaesett a forgalom, de egy napra sem zártak be, mert fontosnak tartották, hogy megtalálják őket a régi ügyfeleik, akik között van olyan, aki már a kezdetek óta náluk javíttatja az autóját, s azok is, akik bajba kerültek, s az autó az egyetlen lehetőségük arra, hogy szabadon mozoghassanak. Biztos bevételt a céges autóflották szervizelése jelentette. Az egyikkel már húsz éves a kapcsolatuk, a másik pedig miután próbaként náluk javíttatta az autóikat, s elégedett volt a munkájukkal, mellettük tette le a voksát. Már arra is volt példa, hogy a flották szervizelésére kiírt pályázati eljárásnál ajánló levelet kaptak ezektől a cégektől.
– Mindemellett az áraink kialakításakor is odafigyelünk arra, hogy azok számára is megfizethetők legyünk, akiknek alacsonyabb a jövedelmük. Azt vettük észre ugyanis, hogy egyre kevesebb pénzből kénytelenek gazdálkodni a családok, s miután nem vagyunk márkaszerviz, a kedvező árak kialakításában is nagyobb a mozgásterünk. Minden autótípus megfordul a műhelyünkben. Korábban teherautók javításával is foglalkoztunk, de jelenleg nincs ehhez értő szerelőnk, ezért csak a műszaki vizsgáztatás folyik nálunk – ad hangot annak, hogy élik meg a járvány miatti nehezebb gazdasági helyzetet.
Hangsúlyozza, igazán szerencsésnek mondhatják magukat, mert a nehezebb körülmények ellenére is, van munkájuk. Az egykori munkatársaik közül sokan ma már nyugdíjasok. A volt tanulóik közül került ki az utódaik egy része, de érkeztek máshonnan is. Most egy nagyon jó csapat dolgozik együtt, mind szakmailag, mind emberileg szinte egy nagy családként működnek. Az utódlás kérdése is megoldott, a fia veszi majd át tőle a céget, aki jelenleg az ügyfélszolgálaton dolgozik, de amint adottak lesznek hozzá a feltételek, bevonja a cég vezetésébe is, hogy mellette sajátíthassa el az ehhez elengedhetetlenül szükséges készségeket, gondolkodás módot, a cégvezetés alapjait.
Szalai Kornélia