„A robot mint szolgáltatás üzleti modellünkkel társítva Covid-álló szolgáltatás lehet”

A koronavírus-járvány megváltoztatta a kommunikációs szokásokat, ehhez gyorsan tudott alkalmazkodni az innovatív és költséghatékony robotizált megoldásokat nyújtó pécsi Hess & Partners Kft. Mint Sabján László, a cég vezetője mondja, könnyen át tudtak állni az otthoni munkavégzésre, mert megvolt az alap infrastruktúrájuk, így nem volt kieső idő a munkájukban. Az elmúlt időszak is csak megerősítette őket abban, hogy mennyire fontos a munkabiztonság, a munkafolytonosság és mennyire sérülékeny az emberi munkaerő. Felismerték, hogy ebben a felbolydult világban megváltoztak a működési modellek, az automatizálás villámgyorsan nagy teret és létjogosultságot nyert.

– A CobotX-ben kollaboratív robotokat kínálunk tartós bérleti konstrukcióban gyártó- és termelőcégek számára. Új üzletágunk igazán mozgalmas évet tudhat a háta mögött. Előremutató iparágba léptünk, amely a robot mint szolgáltatás üzleti modellünkkel társítva Covid-álló szolgáltatás lehet. Külső segítséget kértünk a stratégia, az üzleti terv, és a folyamatok megalkotásában, így a termelő- és gyártócégeknek olyan megoldást kínálhatunk, amely stabil működést hozhat bármilyen járványhullám idején.

– Egy olyan ipari szegmensben, amelyben a CobotX létezik, nagyon gyors ütemű a fejlődés. Ezt miként tudják követni, hogyan lehet ehhez igazodni?

– Folyamatosan kutatni kell a piaci trendeket, bővíteni a szakmai tudásunkat. Ebből profitálnak az ügyfeleink is, így mindez elemi érdekünk. A kollégáink saját projekteket dolgoznak ki, hogy szakmájuk egy-egy területébe alaposan beleássák magukat, mi ezt cégen belül „CobotX Akadémia” néven emlegetjük.

– Önök a jövő iparát építik, ami azt feltételezi, hogy a jövőben kell gondolkodniuk. Hogyan találják meg ehhez a munkatársaikat? Ha megtalálták, milyen készségeket szükséges elsajátíttatni velük a hatékony működés érdekében?

– Jelenleg az a tapasztalatunk, hogy az új munkatársakat fele-fele arányban találjuk meg álláshirdetések és személyes/munkatársi ajánlás alapján. Nem elég azonban álláshirdetéseket feladni, dolgozunk a CobotX munkáltatói márkájának a kiépítésén is. Szerethető munkahelyet álmodtunk meg, ahol a hétfőre nem rosszként tekintenek a munkatársaink. Ez persze nem lehet hamis kép, a vonzó légkört valóban meg kell teremteni a hétköznapokban. Fontos számunkra, hogy biztosítsuk kollégáink számára a fejlődési lépcsőket, így nekünk egy megfelelő szakmai alap mellett a motiváció a legfontosabb.

– Talán ma még nem minden vállalkozás látja át az önök által kínált megoldásokat, lehetőségeket. Miben szükséges edukálni az ügyfeleiket, milyen támogatásra van szükségük?

– Szeretünk birtokolni olyan dolgokat is, melyek veszteségesek, és elhitetjük magunkkal, hogy az bizony érték, mert Kelet-Európában még előnyben részesítik a tulajdonlást, ami a vállalkozói gondolkodást is meghatározza, pedig a tartós bérlettel az összes feladat és felelősség másé lesz. Ennek persze hosszabb távon magasabb ára van, mint a vásárlásnak, de jóval több hasznot hoz, mint a különbözet. Nem kell a tőkéjét lekötnie, megmarad a likviditása, nem kell plusz alkalmazottakat fizetni az üzemeltetésért, ez már önmagában rengeteg pénzt spórol, hisz ez a mi feladatunk. A robotok nem mennek szabadságra vagy táppénzre, nem kérnek cafeteriát, megállás nélkül tudnak dolgozni. Egyetlen beszállítóval kell tartani a kapcsolatot minden géppel kapcsolatos kérdésben, ezzel az ügyintézési folyamatok egyszerűsödnek, hatékonyabbá válnak.

– Mi jelenti ma a legnagyobb kihívást az önök ágazatában, valamint a cég működésében, és ezekre miként találják meg a megoldásokat?

– Fontos alapismereteket kell adni a célcsoportunk számára, ezt például szakmai bloggal is biztosítjuk. Az ágazatban az edukáció a legnagyobb kihívás, hiszen komplex feladat az automatizációt, a robotokat és azok előnyeit, lehetőségeit bemutatni és eljuttatni az érdeklődők számára. A CobotX-ben azonban egy fontos cél, hogy a magyar robotikai piacon meghatározó edukatív szerepet töltsünk be. A cég működésében jelenleg a vállalatirányítási rendszer kialakítása az egyik legnagyobb kihívás, így nem sajnáljuk a pénzt arra, hogy ezen a téren a legjobb szakemberekkel dolgozzunk. Befektetünk a jövőbe.

– Miként tervezik a jövőt, mit szeretnének elérni, hová tartanak?

– A kollaboratív robotok és a velük hozott automatizáció első számú szakértőjévé akarunk válni a régióban. Öt éven belül a robotbérléssel foglalkozó cégek között a legjobb ötben szeretnénk lenni Közép-Európában, erős jelenléttel a környező országokban, több száz kihelyezett robottal, flottakezelőként. Ha a gyártó- és logisztikai cégek vezetői megoldást akarnak találni a munkaerő-problémáikra, mi jussunk eszükbe – ezt tartjuk az egyik legfőbb a feladatunknak.

Kis Tünde