Ma is csodálatos virágos környezettel, klasszikus vendéglátással, előzékeny felszolgálókkal várja a finom ízekre és a megpihenésre vágyókat a botykapeterdi Pálma vendéglő. A nyári szezonra megszépült az épület környéke, vendégoldalról úgy látszik, minden a legnagyobb rendben van, csak az étterem tulajdonosa, Hóbor Lászlóné optimizmusa nem a régi. A beláthatatlan mértékű áremelkedés, az alapanyagokhoz való hozzájutás korlátoltsága és a munkaerőhiány minden nap kihívások elé állítja a vendéglátós vállalkozást. Bár beszélgetésünknek koránt sem a panaszkodás a fő motívuma, sokkal inkább a megoldáskeresés.
– Jelen pillanatban nem látszik, hogy megkezdődött volna a nyári szezon, vendéglőnk közvetlenül a 6-os út mellett fekszik, de az út forgalma kezd hasonlítani ahhoz az állapothoz, mint ami a covidos időszak elejét jellemezte. A naponta tapasztalható jelentős áremelkedés és még számos tényező kedvezőtlenül hat a vendéglátásra, szerintem sok kolléga érez így, és sajnos nem tudom, hogy mi lesz ennek a végkimenetele. Drasztikusan megemelkedtek az alapanyagárak, mi pedig nem tudjuk ehhez igazítani az árainkat, mert előbb-utóbb nem lesz vendég. Egyelőre nem tudom, hogy miként oldjuk meg ezt a problémát. Tetézi a helyzetet az ágazatot sújtó munkaerőhiány, nagyon nehéz munkaerőt találni. Az emberek válogatnak a munkahelyek között, és olyan ígéreteket kapnak a Balatonról, amivel képtelenség versenyezni.
– Milyen kilátásokkal kezdődött az év?
– Nálunk az idegenforgalom miatt mindig a nyári szezon a domináns. A nyár egész jól indult, de ez az áremelkedési hullám, az alapanyag-ellátás akadozása miatt nehéz összehangolni a működésünket. A forgalmunk egyelőre nem nevezhető intenzívnek, amit ilyen idő tájt megszoktunk.
– Hogyan lehet alkalmazkodni ehhez a helyzethez?
– Nagyon nehezen, rengeteg energiát felemészt, hogy minden nap újra kell tervezni a munkát, a napunkat annak függvényében, hogy aktuálisan milyen változások hatnak ránk. Az nem állapot, hogy szinte naponta kell étolajat vásárolnunk, mert korlátozott a megvehető mennyiség. Az energiaárak szintén az égben vannak, egyszerűen ki vagyunk szolgáltatva a közüzemi szolgáltatóknak, sajnos egyelőre nem látom, ez hová vezet. A munkaerőproblémán úgy tudunk enyhíteni, hogy a család teljes egészében kiveszi a részét a munkából, ez jelent átmeneti megoldást arra, hogy normálisan működni tudjunk.
– A Pálma vendéglő a betérő vendégek mellett a korábbi években számos rendezvényt, többek között esküvőket is kiszolgált. Ezekre milyen most a kereslet?
– Esküvőket ugyanúgy tartunk, ahogy a céges, családi, baráti rendezvények is megmaradtak, az viszont szembetűnő, hogy szinte mindenhol egyharmaddal csökken a résztvevők létszáma. Az árakkal itt is bajban vagyunk, mert tartanunk kell a korábbi megállapodásban rögzített árakat, mert az esküvők jelentős részét nem is adott évben, hanem egy évvel korábban rendelik meg. Szerencsére az évek alatt kialakított jó hírnevünk miatt megbíznak bennünk, tudják, hogy korrekten fordulunk a vendégeink felé.
– Mivel készültek az idei szezonra?
– A Pálma vendéglő arról híres, hogy mindig is sokat adtunk a környezetünkre, az idén különösképpen nagy figyelmet fordítottam a virágosításra, mert a családunkban is volt egy esküvő. Beruházásban egyelőre nem gondolkodunk, szép, vonzó környezettel, finom ételekkel és italokkal, illetve a tőlünk megszokott kedves kiszolgálással várjuk a vendégeinket. A Covid ideje alatt mi is átálltunk az ételkiszállításra, de amióta újra szabadon mozoghatunk, szeretnénk elköszönni a „dobozos” vendéglátástól. Mi korábban is a hagyományos vendéglátásra rendezkedtünk be, ezért is szeretnek hozzánk járni a vendégek, mert úgy szolgáljuk ki őket, ahogy az egy vendéglőben elvárható. A pincéreink kedvesen fogadják a hozzánk betérőket, asztalhoz viszik az ételt, elbeszélgetnek az itt étkezőkkel. Nálunk a vendég tényleg vendégnek érezheti magát.
– Van esetleg valaki, akár szakmabeli, akitől információt kaphat vagy megbeszélheti a dilemmáit, az üzleti kérdéseit?
– Egyelőre nem kerestem ilyen jellegű segítséget, de van egy szakmabeli ismerősöm, akivel többször beszélgettünk az előállt helyzetről, a lehetséges megoldásokról. Természetesen ha más vendéglátósokkal összetalálkozom, mindig véleményt vagy ötletet cserélünk, de ezek eseti jellegű segítségek. Az elmúlt 20 év alatt, amióta ezt a vendéglátóhelyet üzemeltetjük, még nem volt ennyire nehéz, mint manapság, de az egész családunk azért dolgozik, hogy a tőlünk megszokott színvonalon tovább tudjuk működtetni a sokak által kedvelt Pálmát.
K.T.