Vásárlóként szinte nap mint nap szembesülünk az üzletekben az áremelkedésekkel, ezért a korábbinál tudatosabban és talán kevesebbet is vásárolunk. A kormány legutóbbi döntése szerint a korábban megnevezett termékekre az év végéig életben marad az árstop, aminek a lakossági vevők örülnek, a kereskedők azonban nem. E termékkör értékesítése ugyanis egyértelműen veszteséget termel számukra. Nincsenek könnyű helyzetben a hazai kereskedők, a pécsi székhelyű, mintegy 280 saját és több száz franchisepartnerrel az ország szinte egész területén jelen lévő Mecsek Füszért Zrt. vezérigazgatója, Nagy Lajosné azt mondja: mindennapi működésüket leginkább a bizonytalanság jellemzi, így nagyon nehéz előre tervezniük.
– A korábbi több évtizedes gyakorlattal ellentétben ma úgy működünk, hogy mindig az aktuálisan felmerülő problémákat igyekszünk megoldani. A Mecsek Füszért 2021-es éve bevétel és eredmény szempontjából talán az eddigi működésének legsikeresebb éve volt, úgy gondoltuk, ez jó alapot ad számunkra ahhoz, hogy az idei év kihívásainak is megfeleljünk. Voltak olyan költségelemek, amelyek növekedését már a múlt év végén láttuk, és megpróbáltuk tervezni. Gondolok itt arra, hogy az energia-, elsősorban az áramköltség több mint a kétszeresére nőtt. Az üzleteinkben rengeteg hűtést igénylő terméket értékesítünk, mint ahogy a frissáruraktáraink is komoly áramfelhasználók. E jelentős költségelem mellett számoltunk a szakmai bérminimum jelentős növekedésével is. De idén azok a költségek is megemelkedtek, amelyekkel nem kalkuláltunk. Például a fuvarozócégek érthető módon megpróbálják továbbhárítani a költségnövekedésüket, vagy annak egy jelentős részét a partnereikre, így ránk is. Elképesztően megdrágult a csomagolóanyag, mint gyakorlatilag minden költségelem. Ugyanazzal küzdenek a gyártóink, a termelőink, a beszállítóink, mint mi, megpróbálják a saját termelési költségeik növekedését áthárítani, mi pedig részben a fogyasztókkal vagyunk kénytelenek megfizettetni ezeket. Hónapról hónapra növekednek az élelmiszerárak, kivéve a néhány árstopos termékét. Ott az árnövekedéssel csak nekünk, kereskedőknek kell megküzdenünk, hiszen árutermelői oldalon nincs árstop. Mára valamennyi e körbe tartozó cikket eltérő mértékű, de igen jelentős veszteséggel értékesítjük, augusztus végéig ennek az összege már túllépte a sok százmillió forintot.
– Mit lehet tenni ebben a helyzetben?
– Az egyik megoldás az áruválaszték racionalizálása. Ez részben azt jelenti, hogy a nagy szállítói brandek termékei közül kénytelenek vagyunk néhány olyan cikket kilistázni, aminek akár egy másik szállító termékei között van helyettesítője. Emellett próbáljuk az alacsonyabb árfekvésű, akár a Coop saját márkás termékeit nagyobb felületen megjeleníteni a polcainkon, hiszen mi is látjuk a tendenciát: a vásárlók az alacsonyabb árfekvésű cikkeket keresik. Nagyon fontos az akciók észszerű megválasztása, hogy valóban olyan termékek kerüljenek ki a polcra, amiket a vásárlók keresnek. Korábban az akcióknak részben az is céljuk volt, hogy a kevésbé frekventált vagy viszonylag kis mennyiségben fogyó termékek jelenjenek meg jó áron. Most az akciókban azt próbáljuk meg olcsóbban kínálni, amiből nagyobb mennyiséget tudunk eladni, illetve amelyik cikkeket jobban keresik a vevők. Van még egy lehetőségünk a forgalom növelésére: büszkék vagyunk rá, hogy nagyon sok üzletet felújítottunk az elmúlt években, ami egyben teljes technológiai korszerűsítést is jelent. Az élet igazolta, hogy a vásárlók hajlamosabbak kicsit többet költeni, illetve szívesebben bejönnek egy olyan üzletbe, amelyik megfelelő műszaki színvonalon kínálja a termékeket. Sajnos a jövőben azzal a megoldással is számolnunk kell, amivel eddig nem éltünk: hogy a kevésbé hatékony, netán veszteséges, jellemzően nagyon kis településen lévő üzleteket bezárjuk. Eddig a gazdálkodásunk lehetővé tette ezek működtetését, de ha marad a jelenlegi tendencia, különösen, amit az energiaárakban látunk, akkor jövőre vagy még az év végén át kell tekintenünk, hogy melyek azok az üzletek, amelyeket nem fogunk tudni működtetni.
– Mennyire vannak egyedül a problémáikkal, vannak-e olyan szerveződések, amelyek érdekérvényesítő voltuk miatt hatással lehetnek a zajló folyamatokra?
– A termelőágazatok érdekérvényesítő és lobbitevékenysége hatékony. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi kollégiuma pedig néhány héttel ezelőtt megfogalmazott egy kérést a minisztérium felé az árstoppal kapcsolatban, de hallottuk a hírekben, hogy a februárban bevezetett ideiglenes ástop biztosan marad év végéig. Így nekünk is ehhez kell igazodnunk.
K.T.