Autóteszt: Poór Diána – Volkswagen ID. Buzz

A vendéglátással foglalkozó, Uránvárosban és az Árkádban cukrászdákat és bisztrót üzemeltető családi vállalkozás, az MM-Catering Kft. menedzsment feladatokat ellátó résztulajdonosa az AutoCity Zrt. Volkswagen ID. Buzz modelljét próbálta ki. A múltidéző elektromos kisbusz formaterve azonnal sikert aratott.

 

Már messziről kitűnik az utcaképből az autó. Nem is tudom, hogy az extravagáns forma, a feltűnő fényezés, vagy a méretei a figyelemfelkeltőbbek. Nekem is azonnal beugrott az első Volkswagen kisbusz amikor megláttam az ID. Buzz-t, az pedig telitalálat, hogy a múltidéző formát úgy rajzolták meg, hogy közben hihetetlenül modern az autó. A kétszínű fényezés is retro hangulatú, ám a színválasztással úgy ragyog ki a környezetéből a kocsi, hogy a körülötte levő autók kivétel nélkül szürkének tűnnek.

A karosszéria részletei is ennyire izgalmasak?

Az embléma mérete elképesztő, akkora, mint egy kistányér, mégsem hat idegennek. A lökhárító alsó részének mintázata is különleges, a lámpák a márkára jellemzőek, és ahogy látom, éjszaka intelligensen világítanak, mellette pedig aranyos, ahogy üdvözlik a vezetőt, amikor az autó közelébe ér. Oldalról a hátsó oszlopra helyezett dekorelemek vonzzák a tekintetet, az ID. Buzz-nak nem csak az eleje, hanem még a hátulja is egy mosolygó arcot juttat az eszembe.

Cukrászdákat üzemeltetnek az Árkádban és Egyetemvárosban, és talán adódik a párhuzam a minőségi sütemények és az ID. Buzz között.

A megjelenés, a színek, a harmónia egy süteménynél is nagyon fontos. Sokan ezt keresik, ez alapján döntenek, főként egy olyan terméknél, amit addig nem ismertek. Természetesen az íz is fontos, de az első benyomás mégis a forma és a szín. A párhuzam egyértelmű, egy autó esetén is a forma az, amivel először találkozunk, sőt ez az élmény folyamatosan ismétlődik, minden alkalommal, amikor beülünk a kocsiba. Sokszor a rólunk alkotott képet is befolyásolja az autónk külseje, nem véletlen, hogy a gyártók ennyi energiát fektetnek a formatervekbe. A Volkswagen ezzel a modellel merészet lépett, de azt gondolom jó döntés volt, az ID. Buzz a teljes márka megítélésére kihat, és egyértelműen pozitív irányba.

Maradva a párhuzamnál, milyen az íze az ID. Buzz-nak, vagyis mennyire jól használható az autó?

A hangulat az utasteret is meghatározza. A tesztautó színei, kárpitozása merész, és ugyanannyira üdítő, mint az ID. Buzz külseje. A műszerfalon a fabetét imitáció gyönyörű, a színes elemekkel együtt tökéletesen leplezi, hogy sok a műanyag az utastérben, ám ez egy cseppet sem zavaró. A következő élmény a hatalmas tér. Óriási a hely az első és második sorban is, annyira széles az autó, hogy az első ülések mindkét oldalára jutott karfa. Ez a szélesség hátul azt hozza magával, hogy kényelmesen elfér három felnőtt is a második sorban, a lábtér pedig óriási.

A tolóajtókkal együtt ideális városi csapatszállító az ID. Buzz?

Én is sokszor viszem a városban a gyerekeket, így tapasztalatból mondhatom, hogy igen. A vezetőülésből elektromosan nyíló tolóajtókkal könnyű a beszállás hátra, és attól sem kell félni, hogy rányitjuk az ajtót valakire. A nagy lábtér a második sorban azért praktikus, mert a gyerekek általában csak bedobják a táskát a lábuk elé, és itt erre bőven elegendő a hely. A tér elől is hatalmas, rengeteg a pakolóhely, és ügyes a középső kivehető box a beépített indukciós töltővel. USB csatlakozóból is rengeteg van, ötöt számoltam, de lehet, hogy még néhány elbújt valahol.

Ennyire széles autóval nem könnyű a szűk pécsi belvárosi utcákon manőverezni, de remek a kilátás, az első oszlopok sem takarnak sokat, jó a tolatókamera is, és ezek sokat segítenek. Valójában az ID. Buzz nem is olyan nagy, a parkolóban láttam, hogy nem hosszabb, mint egy középkategóriás autó, igaz szélesebb azoknál.

A műszerfal puritán, de az autó tudása épp az ellenkezője. Mennyire nehéz a kezelése?

Nekem tetszenek ezek a kijelzők. A kormány mögötti panel éppen jó helyen van, a középső tablet pedig szintén jól használható. A gyerekeinknek pedig ma már ez a természetes, otthonosan mozognak az ilyen kezelőszervek között. Az asszisztens rendszerek és a biztonsági berendezések terén a tesztautó maradéktalanul felszerelt, és ezek jól is működnek. Nagyon ritkán volt olyan érzésem, hogy az autó helyettem akar dönteni, nem volt olyan szituáció, hogy egymásnak feszült az én akaratom a számítógépek és szenzorok véleményével. Sajnos ma ez is fontos szempont, mert nem mindig jó, hogy a modern autók helyettünk akarnak döntéseket hozni. Az ID. Buzz ugyanolyan barátságosan viszonyul a vezetőjéhez és az utasaihoz, mint amennyire barátságos a formája.

Egy ilyen jellegű járműnél a csomagtér is fontos, azt hiszem, a méretére nem lehet panasz.

Még a gyári plusz padló felett is hatalmas a rakodótér. Aktív életmódhoz ideális, de épp ezért lett kultikus jármű az első Bulli, mert ezt abban a korban is sokan felismerték. A raktér kialakítása előrevetíti a hétüléses változatot, abban is biztos vagyok, hogy majd a harmadik sorban is lesz elegendő tér. Ötüléses konfigurációban pedig igazi családi autó az ID. Buzz.

Merész lépés volt a Volkswagentől, hogy teljesen elektromos lett az autó.

Nekem ez nem furcsa, egy plug-in hibrid egyterűvel járok. Az elektromos hajtás előnyei egyértelműek, otthoni töltéssel pedig gazdaságos ez a hajtásmód. A 420 kilométeres hatótáv is elegendő, ha pedig a 30 perces gyorstöltést is ki tudjuk használni, akkor szinte kompromisszummentes az autó. A teljesítmény még a nagy karosszériához is elegendő, a városi forgalomban fürge az ID. Buzz és nagyon egyszerű a vezetése.

Kinek lehet megfelelő ez az autó?

Tulajdonképpen bárkinek. Rengeteg megjelenési kombináció konfigurálható, az utastér is személyre szabható, és egy vállalkozásban a Cargo változattal kiegészítve akár egy ID Buzz flotta is felépíthető, ami meghatározhatja a vállalkozás arculatát is. Ebben a színkombinációban pedig még fagyisautónak is remek lenne.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Akkumulátor kapacitása (nettó):                77 kWh

Maximális teljesítmény:                              204 LE (150 kW)

Maximális nyomaték:                                   310 Nm

Csomagtér:                                                   1690 l

Maximális sebesség:                                     145 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 10.2 s

Átlagfogyasztás (WLTP):                           20.5 kWh/100km

Hatótáv (WLTP):                                        420 km

Alapár (Pro):                                                 27 037 030 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: Front Assist, City vészfék, Lane Assist sávtartó, Kikerülő és kanyarodási asszisztens, Proaktív utasvédelmi rendszer, Fáradtság érzékelő, LED fényszórók, kétoldali tolóajtó, eCall vészhívó, Klímaberendezés “Air Care Climatronic”