A jövő fűtése a hűtés lesz – erre veszi az irányt a Gienger is

Az energiaválság új megoldások felé tereli az épületgépészetet is, a szakemberek az új építésű épületeknél vagy a felújításoknál egyre inkább a megújuló energiát helyezik előtérbe. Bár mint Halmi Csaba, az épületgépészeti termékek kereskedelmével foglalkozó Gienger Hungária Kft. vezetője mondja, egyes technológiák már évek óta rendelkezésre állnak, ám most jött el az idő az alkalmazásukra. A Giengernél – a német tulajdonosnak és a cég 14 országban való jelenlétének köszönhetően – mindig tudják, hogy mire lesz igény a közeljövőben, így időben fel tudnak készülni ezek kiszolgálására.

 

– A 2021-es és a 2022-es évet kiemelkedő teljesítménnyel zártuk, az ipari termelés, a lakásépítés növekedése, a megújuló energiaforrásokra épülő technológiaváltás igen jó hatással volt az iparágunkra – mondja Halmi Csaba. – Ahhoz, hogy megfelelően ki tudjuk elégíteni az igényeket, természetesen folyamatosan követjük a gazdaságban folyó eseményeket. 2021 őszén meredeken kezdtek felfelé kúszni az energiaárak, így megnőtt a hőszivattyús rendszerek iránti kereslet. Ez a technológia ugyan már hosszú évek óta létezik, viszont nem volt annyira közismert. Egyfajta gondolkodásváltásnak is be kellett következnie: ami régen nagyon drága volt, azt most nagyon olcsó üzemeltetni, és fordítva. A piac elkezdett ebbe az irányba fordulni, és egyszerűen megnőtt az igény mind a lakosság, mind az ipari szereplők részéről, hogy egyre több megújuló energiaforrás kerüljön be a kínálatba.

– Miként lehet felkészülni a megnövekedett igényekre?

– Nagy szerencsénk van abból a szempontból, hogy német a tulajdonosunk, a Gienger pedig 14 országban van jelen Európában, így első kézből értesülünk a piaci igényekről. A nálunk fejlettebb országokban ezek a technológiák már jóval kiforrottabbak és sokkal szélesebb körben használják, így az ottani kereskedőkkel tudunk egyeztetni, hogy miként alakul a közeljövő, és megpróbálunk erre felkészülni. Először megfelelő szakembereket kell képezni vagy szert tenni rájuk, aztán a gyártókkal egyeztetni, időben kialakítani a szortimentet, és befektetni a jövőbe: árukészletbe, szakemberbe. Így tudunk elébe menni a piaci kihívásoknak, és amikor már azok aktuálisan megjelennek, kész megoldásokkal állunk elő.

– Vannak-e újfajta platformok, lehetőségek a kereskedésben?

– Van egy új értékesítési platformunk, 6 éve használjuk a GC Online Pluszt, ami komoly szolgáltatás a vevőkörünk felé. A regisztrált partnerek rendelkezésére áll egy zárt online felület, amelyen nyomon tudják követni a Gienger raktárkészletét, de árat is tudnak kalkulálni. Itt lehet árut rendelni, különböző műszaki tartalmakat letölteni, szállítást kérni stb. Aki 2009 óta nálunk vásárol, akár addig visszamenőleg az összes számláját lehívhatja két kattintással, ami rengeteg időt, energiát spórol meg mondjuk egy adóhivatali ellenőrzésnél. Ilyen szolgáltatás más cégnél nem érhető el.

– Hogy látja az elmúlt mintegy tíz évet, miként változnak a vevői igények, ma másfajta módon kell-e kereskedni, mint egy évtizeddel ezelőtt?

– Folyamatosan változnak a vevői igények, ennek részben az is az oka, hogy más generáció van döntési pozícióban, mint korábban. Ők már bátrabban használják a virtuális platformokat, ezeken kommunikálnak, rendelnek, vásárolnak, fizetnek, e-számlát igényelnek. Ma már felhőben osztunk meg dokumentumokat, így innen akár komplett műszaki tartalmakat lehet letölteni. Természetesen továbbra is jellemző a hagyományos, bolti kereskedelem, ezért is tartunk fenn üzleteket, de a nagyobb projektek esetében már minden kommunikáció számítógépen keresztül történik, és a vevővel szinte csak az építkezésen találkozunk, amikor kivisszük az árut.

– Néhány éve új épületbe költöztek Pécsett. Ez milyen változást hozott az életükbe?

– Sokan aggódtak, hogy az új épület nincs olyan frekventált helyen, mint az előző, pedig csak 50 méterrel költöztünk arrébb. Csak az ingatlant adtuk el, a lokációt nem. Energiahatékonyságban a korábbi épületnél jóval kedvezőbb a mostani, ez azért is fontos, mert a belső folyamataink megreformálásával nekünk is reagálnunk kell a gazdasági körülményekre. Ezért is vezettünk be egy dinamikus nyitvatartást, de külön energiamenedzsmentet is működtetünk a cégnél.

– Miként alakul a jövő a Giengernél, terveznek-e új például új termékkörrel?

– Egyrészt szeretnénk fejleszteni a hálózatunkat, olyan városokban nyitni telephelyet, ahol még nem vagyunk jelen. Komoly összeget invesztáltunk a hőszivattyú és a szellőzési üzletágba, mert már évek óta azt halljuk a német kollégáktól, hogy a jövő fűtése a hűtés lesz, egyre többen olyan rendszereket fognak telepíteni, amelyben ugyanazzal a hőtermelővel tudnak fűteni és nyáron hűteni. Itt látunk egy komoly kitörési pontot, és arra koncentrálunk, hogy olyan modern és innovatív termékekkel álljunk a elő, amelyre a piacnak is igénye van.

K.T.