„Aki egyszer belekóstol a kesztyűs szakmába, az nem menekül többé”

Legutóbb Rihanna kezén tűnt fel a Super Bowl-on egy pécsi kesztyű a Pécsi Gloves International műhelyéből (már nem először készítettek a világsztárnak kézrevalót), de több hasonló ismertségű művész, pl. Madonna, Katy Perry vagy Ryan Gosling is viselt már pécsi kesztyűt. Mint Schweitzerné Hornicz Bernadett ügyvezető mondja, másfél évtizede együtt dolgoznak a kesztyűs tervezővel, Gáspár Dórával, ezt a megrendelést is ő hozta, de mivel nem volt kellő színű bőr a raktárában, a pécsiekhez fordult.

– Azért tesszük közzé az ilyen munkáinkat, hogy megerősítsük és tudatosítsuk a magyar emberekben a pécsi kesztyű létét, hogy a pécsi kesztyű még mindig létezik és világhírnévnek örvend.

– Mit kell tudni ahhoz, hogy egy ilyen felkérést gyorsan és megfelelő minőségben teljesíteni tudjanak?

– A minőség az első számú szempont, illetve a szerviz, amit a kesztyűk mellé nyújtunk. Saját raktárkészlettel rendelkezünk, gyorsan tudunk új modelleket létrehozni, olyan szakembergárdával dolgozunk, amely képes az újdonságokra, akár a technológiában innoválni. A manufakturális kézi technika hozza azt a minőséget, amit a megrendelő partnerek keresnek. Folyamatosan járjuk a nemzetközi kiállításokat, feltérképezzük a megjelenési lehetőséget, akár az iparkamarán keresztül is. Most voltunk Amszterdamban, ahol kifejezetten prémium vagy luxus kategóriába eső márkákkal találkoztunk, akik gyártót keresnek. A sztárokkal kapcsolatos projektek hozzásegítenek bennünket a bizalom kiépítéséhez.

– Miért köteleződött el a pécsi kesztyű mint márkanév mellett?

– Aki egyszer belekóstol a kesztyűs szakmába, az nem menekül többé, mert egyszerűen szerelmese lesz ennek az egésznek. Mi édesapámtól – aki ma is aktívan dolgozik a cégben – örököltünk valamit, és mára tudatosult bennünk, hogy milyen nagyszerű dolgot őrzünk és mennyire fontos, hogy ez fenn tudjon maradni. Évekkel ezelőtt hatalmas nyomást jelentettek az indiai, etióp gyártói kapacitások, amelyek töredékpénzért állítanak elő bőrkesztyűket, igaz, nem ezzel a gyártási technológiával, nem ilyen minőségben. Viszont rengeteg megrendelést szívnak fel, ami itt is lecsapódhatna. Ezért a kesztyűgyártó cégek a top minőség és az extra kiszolgálás mellett tették le a voksukat, ezzel erősítik az általuk gyártott márkákat. A jövő a fenntarthatóságé és az olyan típusú fejlesztéseké, amelyek fókuszában a lokalitás és a tartósság áll. Ez pedig abszolút a pécsi kesztyűgyártás malmára hajtja a vizet. Hiszek abban, hogy együtt erősebbek vagyunk és ha Pécsett több gyártó van, akkor a Pécsi Kesztyűről mint egy iparágról beszélünk. Egészen másképp, mintha azt mondjuk, hogy Pécsett van egy nagyon jó kis gyártó.

– Miben lehet fejlődni a kesztyűgyártás területén?

– Az üzleti életünknek vannak bizonyos aspektusai, amiben muszáj megújulnunk és más irányokat választani. A könnyűipar sajátossága, hogy még mindig magunkban hordozzuk az olcsó keleti gyártó attitűdjét. A minőséget, a szakmai tapasztalatot és a hozzáadott know-how-t meg kell tudni mutatni, be kell tudni árazni és el kell tudni adni. Itt van a legnagyobb űr, hogy az értékesítésben tényleg merjük kijelenteni: nemzetközi színtéren kiváló minőséget gyártunk, és Európában a pécsi kesztyűsök jelentik a legjobb és a legnagyobb méretű gyártói bázist, ahová érdemes eljönniük a nemzetközi márkáknak. Emellett folyamatosan kutatni, vizsgálni, hogy mitől tudjuk jobbá, fenntarthatóbbá tenni a gyártásunkat.

– Kik fogják a jövőben a pécsi kesztyűt gyártani? Hiszen ma már nem létezik kesztyűs képzés.

– Működik egy utánpótlás-képzés programunk, amire várjuk a jelölteket, akik szeretnének megtanulni szabni-varrni vagy a kesztyűgyártás bármelyik aspektusát elsajátítani. Szűkösek a lehetőségeink, kisvállalkozás lévén nagyon költséges önálló oktatási projektet futtatni, mert semmilyen támogatásra nem számíthatunk, mivel már nem tartozunk a szakmák közé. Viszont nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a lehetőségeinkhez mérten a legtöbb embert képezzük, hiszen ez jelenti a jövőt. A munkatársainkat végigkísérjük egy életen keresztül, igyekszünk egy olyan szociálisan érzékeny vezetést folytatni, amiben hosszú távon biztonságban érzik magukat. Emellett szükséges, hogy olyan bérszintet tudjunk biztosítani számukra, amiből meg is lehet élni.

– Mi jelenti a személyes sikert a munkájában?

– Negyven emberért vagyunk felelősek, akiknek munkát kell adnunk és biztosítani a megélhetésüket. Mindig azt tartom szem előtt, hogy ezek az emberek rengeteget dolgoztak ebben a szakmában, óriási dolog, amit letesznek az asztalra. Az hajt, hogy mindannyian tisztességesen meg tudjunk élni ebből a szakmából. Most már a mi generációnk felelőssége, hogy a szakma megfiatalodjon és Pécs ismét a kesztyűgyártás fővárosa lehessen Európában.

Kis Tünde