A vállalkozói tapasztalat meghozza a bátorságot is

Melegh Andrea az Enterprise Europe Network követe a Dél-dunántúli régióban. A hálózat szolgáltatásainak sokféleségét hivatott a saját vállalkozói tevékenysége során használni és népszerűsíteni. Ez a feladat részéről nagyfokú nyitottságot igényel, ami értelemszerűen sok esetben együtt jár a komfortzónából való kilépéssel, amihez időnként nagy bátorság is kell.

Bővebben…

Ahol a gépek új életre kelnek

A Castolin Zrt. a nemzetközi Castolin Eutectic tagja, a vállalat magyarországi képviselője. A globális cég fő profilja karbantartási megoldások értékesítése a piac olyan területein, ahol a technológiai folyamatok járulékos eredményeképp a cégek különböző kopási problémákkal néznek szembe. A megoldások speciális anyagokat, technológiákat, a technológiák gépeit, de akár szerviztevékenységet is jelenthetnek. A pécsi cég működését főleg ez utóbbi jellemzi – mondja Schnieder Márk üzemvezető.

Bővebben…

„Aki egyszer belekóstol a kesztyűs szakmába, az nem menekül többé”

Legutóbb Rihanna kezén tűnt fel a Super Bowl-on egy pécsi kesztyű a Pécsi Gloves International műhelyéből (már nem először készítettek a világsztárnak kézrevalót), de több hasonló ismertségű művész, pl. Madonna, Katy Perry vagy Ryan Gosling is viselt már pécsi kesztyűt. Mint Schweitzerné Hornicz Bernadett ügyvezető mondja, másfél évtizede együtt dolgoznak a kesztyűs tervezővel, Gáspár Dórával, ezt a megrendelést is ő hozta, de mivel nem volt kellő színű bőr a raktárában, a pécsiekhez fordult.

Bővebben…

A fejlődéshez a modern technológia, a fejlesztés kulcskérdés

Az elmúlt évek nehéz gazdasági körülményei sem találtak fogást a pécsi MATRO Kft.-n, a forgácsolással előállított alkatrészek és szerszámgépekhez szerszámbefogó egységek, gépalkatrészek gyártását végző pécsi vállalkozás folyamatos fejlődésben van. Járműipari termékei Európa szinte összes személy- és haszongépjármű-márkájába beépülnek. Sikerük mögött kimagasló színvonalú géppark, magas technológiai minőség, folyamatos fejlesztés, elkötelezett és jól képzett munkatársak, több évtizedes tapasztalat áll, illetve az a német munkaadói szemlélet, amelyet Kleisz Zoltán tulajdonos-ügyvezető honosított meg.

Bővebben…

Megvetette lábát Pécsett és gyors ütemben fejlődik az Amphenol

Megnyitása óta évről évre rekordbevételeket könyvelhet el az Amphenol-ASIP, azaz a nemzetközi Amphenol cégcsoport magyarországi szervezete, amely 2019-ben alakult. Idén 48 millió dolláros árbevételre számítanak a vállalatnál, ami a tavalyi bevétel másfélszerese, így az elmúlt két évben megháromszorozták forgalmukat. Az Amphenol a világ egyik vezető csatlakozógyártó vállalatcsoportja, 40 országban van jelen és több mint 90 ezer dolgozót foglalkoztat világszerte. A pécsi gyár európai prémium elektromos autók kiemelt fontosságú akkumulátor-alkatrészének, az ún. Cell Connection System (CCS) – az akkumulátor hőmérsékletét és a cellafeszültséget felügyelő rendszer – gyártásával indult.

Bővebben…

„Kapcsolódásokkal, összefogással többre megyünk, mint egyedül”

Szemmel látható fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évben az elsősorban kis- és középszériás ipari elektronikai termékeket gyártó és fejlesztő pécsi Z Elektronika Kft., és ez a lendület a 2022-ben sem hagyott alább. A tavaly a Magyar Multi Program keretében lezajlott csarnoképítés arra is ráirányította a figyelmet, hogy a cég növekedését komplexen kell kezelni, ehhez pedig az emberi erőforrásnak is igazodnia kell. Dallos László ügyvezető szerint a siker a minél szélesebb szolgáltatási palettában, az innovációban és a folyamatos tanulásban, fejlődésben rejlik, ami nemcsak a szakmai vonalra, hanem a vezetői attitűdre is értendő.

Bővebben…

A generációváltás a fejlődést is felgyorsította

Az építkezések bűvkörében nőtt fel Götz Attila, már kamaszként is cipelte a malterosvödröket édesapja vállalkozásában. A pályaválasztásnál sem gondolkodott sokáig, az egyetem elvégzése után pedig egyértelmű volt számára, hogy továbbviszi a ma már 27 éves építőipari kivitelezéssel foglalkozó családi vállalkozást. 2013-ban vette át a stafétát édesapjától, bár a mai napig együtt dolgoznak, más-más területet felügyelve. A 2008-as gazdasági válság a hosszúhetényi Götz és Társai Kft.-t is megrázta, de az utóbbi tíz évben látványos fejlődésnek indult a cég. Az ügyvezető szerint szükség van a fiatal generációk hozta „vérfrissítésre”.

Bővebben…

A felelős gasztrohős

80-90 % helyi alapanyag felhasználás a vendéglátásban – egy működő modell

A Baranyai Gasztronómiai Klaszter elnöksége rotációban, minden évben választás útján tölti be a tisztséget. Ez egyrészt csökkenti az elnök és alelnökök munkaterhelését, másrészt a tagság közös munkájához egyre több és új szempont kerül a fókuszba. Idei leköszönő, a fenntartható vendéglátásért felelős alelnök Felcser Dávid, a Nosalty.hu-nak adott interjújában foglalta össze hitvallását a környezettudatosság „aktív műveléséből” adódó igen komplex feladathalmazról és az ezekre formálódó megoldásaikról a vendéglátás területén.

 

A felelős gasztrohős

A pécsi Király utcai Reggeliben sok minden kicsit más, mint ahogy általában megszokhattuk a vendéglátóhelyeken. Felcser Dávid és üzlettársa 11 évvel ezelőtt nyitották meg a szomszédos Nappalit, majd mivel Dávid az éjszakai életet nappalira szerette volna cserélni, plusz beleszeretett az újhullámos kávéba, megvalósította az álmát és megnyitotta a Reggelit. Ez egy gasztrokulturális közösségi tér, küldetésük pedig a fenntartható szemléletű vendéglátás, a társadalmi érzékenyítés, és a természettel való harmóniában élés népszerűsítése. A Reggeli a közelmúltban megkapta a PBKIK Környezetvédelmi Díját és  elnyerte a Felelős Gasztrohős Alapítvány Gasztrohős Szakmai díját.

– A vállalkozás alapértékeinek fókuszában a fenntarthatóság áll, ami gyakran a profitorientációt is felülírja. Ezt valószínűleg máshogy nem is lehet. Nem szívesen teszünk semmi olyat, ami nincs harmóniában azzal, amit elképzelünk a világról vagy ami szembe megy a világgal. Ez lehet, hogy elsőre közhelynek hangzik, de lassan 8 milliárdan evezünk egy hajóban itt a bolygón, és rá kell jönnünk, hogy csak globálisan érdemes nézni az összefüggéseket: ha valami sok mindenkinek nem jó, akkor az személy szerint nekünk sem lehet jó – foglalja össze röviden Dávid azt a szemléletet, ami alapján működtetik a vállalkozást.

– A hétköznapokban milyen intézkedésekre, anyag- és eszközhasználatra, energiára gondoljunk, ami a környezetvédelmet a fenntarthatóságot támogatja?

– Sokan el sem tudják képzelni, hogy a vendéglátásban milyen környezetterhelő tevékenységek lehetnek. Például csomagolóanyagot a hozzánk beszállított és a tőlünk megvásárolt termékek esetén is használunk, de nem mindegy, hogy mennyit és milyet. Az is fontos, hogy egy étterem étlapján mennyi húsétel szerepel, mint ahogy az is, hogy honnan szerzi be az alapanyagokat, mert ezek is hozzájárulnak egy gasztrovállalkozás ökológiai lábnyomához. Ha csak azt nézem, hogy milyen kávét használunk: Dél-Amerikából vagy Afrikából származót-e, mert az ötezer kilométer szállításból adódó környezetterhelés már jelentős. És itt már bejön a társadalmi felelősségvállalás kérdése is, hogy olyan helyről vásároljuk-e, ahol tisztességesen megfizetik a munkásokat. Mint ahogy olyan ruhát sem viselek szívesen, amelyet azokban a gyárakban gyártanak, ahol az alapvető munkakörülmények sem biztosítottak az ott dolgozók számára. Mi az összes beszerzett alapanyagunknál ilyen alapossággal járunk el.

– Mit érzékelnek ebből a vendégeik?

– Általában fejben mindig egy kicsit előrébb járok, mint ami ténylegesen megjelenik a vendégtérben. Rengeteget olvasok a témában, tájékozódom, de gyakran az üzletvezető lehoz a földre, hogy ugyan jól hangzik, amit mondok, de nem feltétlenül jó az üzletre nézve, ha drasztikusan változtatunk, hagyjunk egy kis időt, amíg fel tud készülni a konyhai csapat. Például a közelmúltban mindenféle citrusfélét kivezettünk a kínálatunkból, kellett hozzá fél év, amíg tesztelték a megfelelő minőségű helyettesítő termékeket. A vendégeinket folyamatosan tájékoztatjuk az újdonságokról, hogy mit miért csinálunk. Ez megjelenik a vendégtérben is, van egy nagy táblánk, amelyen bemutatjuk, hogy melyik helyi termelőtől mit vásárolunk. A 2000-es évek óta születetteknél ezek a szempontok már nagyon fontosak. Igyekszünk edukálni a vendégeinket, bár nem kívánjuk senkire sem rátukmálni a nézőpontunkat. A fenntartható vendéglátóhely minősítés matricája kint van a bejáratunkon, aki ismeri, az tudja, hogy milyen helyre lép be.

– Miként lehet olyan kollégákat találni, akik magukévá teszik ezt a fajta szellemiséget?

– Már a felvételi beszélgetésen előjön, hogy mi egy ilyen szemléletű hely vagyunk, és aki vállalja a munkát, hamar belerázódik. Eleinte sokan nem értik, hogy miért kell a konyhában és a pult mögött is szelektíven válogatni a szemetet, mert ez más helyeken nem része a napi rutinnak. Lehet, hogy néha kicsit megszállott vagyok ezzel kapcsolatban, mert látják, hogy kiszedek valamit az egyik kukából és a „helyére” rakom, talán úgy tűnhet, hogy elveszek a részletekben, de aztán ez ragadóssá válik.

– Milyen a megítélésük a szakmában? Esetleg érdeklődnek-e más helyek, hogy miként csökkenthetnék a környezeti terhelést?

– A Felelős Gasztrohős Alapítványon keresztül sokszor megtalálnak szakdolgozatírással kapcsolatban, de rendszeresen látogatnak bennünket kollégák más városokból is. Egy felelős vállalatvezető ma már tisztában van vele, hogy bármekkora is a cége, a tevékenységének elkerülhetetlen környezeti hatásai vannak, és ezeket a negatív hatásokat kell a lehetséges minimumra csökkenteni. Itt valójában nincs szó versenyről, felelős vezetőként túl kell lépni azon, hogy ki adja el a több málnaszörpöt, inkább azt kell szem előtt tartani, hogy merrefelé tart a világ. És ha ezen belül boldogan megfér egymás mellett 200 étterem Pécsett, akkor az ideális.

K.T.

„Készen állni a változásra és merni előremenni, innoválni”

A világ más tájain jól ismerik a lovasberkekben a LotusRomeo márkanevet, amely egy pécsi vállalkozáshoz köthető, ugyanis a baranyai megyeszékhelyről gyárt prémium minőségű egyedi lovasruházatot a Torma-Székely Éva vezette vállalkozás. Amelynek magas a szakmai respektje a megrendelői körében, hiszen különleges megoldásokat is képesek kidolgozni – ráadásul az igényekhez alkalmazkodva igen rövid idő alatt. Most egy új projektbe kezdtek: légzsákos mellényekhez készítenek zakókat. A másik nagyszabású tervük a cég növekedéséhez kapcsolódik: telket vásároltak az egyik pécsi ipari parkban, ugyanis itt építik meg a nagyobb gyártóegységüket.

Bővebben…

Mára presztizsértékű hírnevet szerzett a piacon a W5labs

Meghatározó jelentőségű megrendeléseken, érdekes és izgalmas projekteken dolgozik a pécsi W5labs kreatív digitális ügynökség. A tavalyi évben az eddig is erős tárhelyszolgáltatásukhoz kapcsolódó márka (w5host.com) mellett a hálózatüzemeltetési szolgáltatásukat is újragondolták, frissítették (w5network.com). A vállalkozás az utóbbi időben jelentős változáson ment keresztül, ugyan valamivel kisebb létszámmal dolgoznak, mint korábban, de ez inkább előnyükre vált. Mint Csepregi Zoltán ügyvezető mondja, a Covid csak felerősítette a letisztulási folyamatot.

Bővebben…