Az apró sikerek mindannyiunkat építenek

Jövőre lesz 30 éves a minőségi, trendi, modern cipők gyártását végző szigetvári Manifaktor Kft., amely a városban a mintegy százéves kézműipar hagyományát viszi tovább. A magyar tulajdonú vállalkozást 1996-ban egy német cég, a Kennel & Schmenger GmbH vásárolta meg, így azóta annak leányvállalataként működik. Az üzemben mintegy 150-en készítik a minőségi cipőket. Ahhoz, hogy a jövőben is hozzáértő kezek formálják a lábbeliket, a cég a helyi iskolával együttműködve 2010-ben szakképzési programot kezdett saját tanműhely kialakításával.

 

– Jelen pillanatban két fő kihívásra keressük a választ: az egyik az energetika, amivel kapcsolatban egy hosszú távú gondolkodást indukáltak a tavalyi energiaár-változások. Mivel óriási áramfelhasználással jár a tevékenységünk, a villamos energia árának csökkentésére mi is tervezünk létrehozni egy napelemes rendszert– válaszolja Papp Judit ügyvezető a Mi újság? kérdésre. – Az infrastruktúránk energetikai jövőképe mellett a másik csapásirány a szakképzett munkaerő, illetve a meglévő munkaerő optimális képzési lehetőségeinek megtalálása. Az elkezdett szakképzési program a koronavírus-járványig egész szépen működött. Sajnos a Covid ideje alatt, majd az azt követő két évben nem tudtunk üzemlátogatásokon, nyílt napokon diákcsoportokat fogadni, ennek pedig az lett a következménye, hogy mind kevesebben érdeklődnek a cipőkészítő szakma iránt. Rövid távú stratégiánkban szerepel annak a képzési metódusnak a megtalálása, ami a már szakmával rendelkező, vagy ezt a szakmát szívesen elsajátító fiatalok, fiatal középkorúak beintegrálását segítené elő.

– Mi lehet a hívószó a fiatalok számára, ami meghozhatja a kedvet a cipőkészítéshez?

– A sikeres anyacégnek köszönhető stabil munkahely, a kreatív munka és barátságos környezet. A hölgyek és a fiatalemberek egy olyan technológiába csatlakozhatnak be, amely azonnali sikerélményt jelent számukra. Ha valakinek jó a kézügyessége aránylag könnyen elsajátíthatja a szakma sok elemét, és gyorsan tud fejlődni. Itt a gyakorlat teszi mesterré a munkatársainkat. A fejlődés szinte minden szezonban ott van, hiszen új a dizájn, új alapanyagok is érkeznek, amelyekkel meg kell tanulni bánni.

– Leányvállalatként miként lehet megfelelni a külföldi tulajdonos elvárásainak?

– Az anyavállalattól kapjuk meg a termeléshez szükséges instrukciókat. A jó teljesítményhez elengedhetetlen a technológiai fegyelem, a minőségi követelmények betartása, a ritmus, hogy optimális legyen a kapacitás kihasználása. Mindez egy roppant szigorú szervezést igényel. Mint erényt mindenképpen kiemelem a nálunk dolgozó „ősi szakik” alaptudását, akiken a vállalkozás sikere múlik. Szaktudásukra építkezve szinte minden felmerülő igényt ki tudunk elégíteni, nyitottságukat, és a szakma iránti alázatot átörökítik az utánuk jövőknek.

– Említette a képzett munkaerő hiányát, ami az önök tevékenységét is érinti, ezért fontos lehet a már meglévő kollégák megtartása. Erre milyen programjaik vannak cégen belül?

– Az anyagi támogatáson felül a csapatszellem erősítésére irányuló törekvések megléte. Fontosnak tartom, hogy munkatársaink érezzék: egy közösséghez tartoznak. Jellemzően több generáció dolgozik együtt. Cél, hogy a generációk felismerjék és értékeljék a közös munkát. Legyenek büszkék a tudásokra. A gyakorlati képzésünk alatt a tanulók sok időt töltöttek a termelésben a munkatársaink között, ahol még sokszor a poroszos virtus, a szigorúság volt jellemző. Ezért sokat beszélgettünk a régi munkatársainkkal, hogy miként találhatják meg a közös nevezőt a fiatalokkal, hogy milyen érték az a tudás, amit átadnak a következő nemzedéknek. A fiatalokkal pedig azt igyekeztünk megláttatni, hogy örüljenek annak, hogy van, akitől átvehetik a tapasztalatot. A csapatszellem erősítéséhez rendszeresen tartunk rendezvényeket is, amelyeken együtt főzünk, táncolunk, ezekre örömmel jönnek a fiatalok is. Minden évben karácsony előtt kis fogadással zárjuk a dolgos napokat, nőnapon együtt sütizünk a kollégáinkkal.

– Milyen sikereket éltek meg a Manifaktornál az utóbbi időben?

– Sikerként tekintek a közösségre, hisz munkaidőn kívül is látom az összetartást és az igényt arra, hogy a munkatársak a szabadidejüket is olykor együtt töltsék. Siker az egymásra figyelés és egymás támogatása. Siker, hogy látjuk a munkákat a divatos cipőkben. Siker, hogy a közösségi médiában megjelenő reklámfotók munkatársaink ügyességét is tükrözik és nagyon jó érzés egy lájkot nyomni.

K.T.