A podcast interneten közzétett hang- vagy videóanyag, tulajdonképpen egy online elérhető rádióadás, amit szinte bármikor meghallgathat a hallgató. Ezért sokan autóban, sportolás vagy főzés közben fogyasztanak ilyen tartalmat, ami nemcsak szórakoztat, hanem edukál is. Az utóbbi néhány évben az üzleti világ is felfedezte magának ezt a kommunikációs csatornát, felmérések szerint hazánkban kb. 800 ezren hallgatnak rendszeresen valamilyen podcastet. Ez a tartalom a hangra épül, ezért a fogyaszthatóság érdekében elengedhetetlen a kiváló hangminőség, ami profi technikával érhető el. Ezt is kínálja a Dél-Dunántúl első podcaststúdiója, a paNNon podcast studio, amely néhány hete nyitott Pécsett. Az alapítók, Németh Norbert és Pál Szilárd a felvétel elkészítése mellett az adások terjesztésében is segít.
– Mindketten a vállalkozói világból érkeztünk, és a műszaki, a menedzseri, a kreatív tudást egyesítettük az üzleti tapasztalattal és kapcsolatrendszerrel, ami ideális volt a stúdió létrehozására – kezdi a beszélgetést Pál Szilárd. – Tulajdonképpen kiadóként működünk, egy komplex szolgáltatást nyújtó stúdióként, emellett elindítottuk a saját csatornánkat is, a paNNon üzleti podcastcsatornát, amelyben a térség vállalkozóival beszélgetünk sikerekről, kudarcokról, megoldásokról.
– Abban az épületben, amelyben a vállalkozásunk működik, volt egy kihasználatlan tér, egy csinos enteriőr, amit a Covid alatt online bejelentkezésekre használtunk. Adta magát a hely a stúdióhoz, ahol nemcsak hangfelvételre, de fotók és videós podcastek készítésére is van lehetőség. A Protask pályázati műhely vezetőjeként az elmúlt 12 évben számos vállalkozóval kerültünk kapcsolatba, a velük való beszélgetések során azt tapasztaltam, hogy igenis van mondanivalójuk, csak megfelelő platform nincs hozzá – mondja Németh Norbert. – Magunk is több podcastot hallgatunk különböző témakörökben, és azt gondoljuk, hogy ez egyfajta edukációs lehetőséget jelent a vállalkozóknak a célközönségük számára. Az emberek szívesen hallgatnak beszélgetéseket, amelyekből inspirálódhatnak, információt szerezhetnek, nincsenek helyhez és időhöz kötve, akkor teszik, amikor lehetőségük van rá.
– Egyre többen látnak potenciált egy saját brand alatt futó podcastcsatorna elindításában, de nem tudják, hogyan álljanak neki. Mit érdemes megfontolni, ha valaki ebben gondolkodik?
– A mikrofon, a „rádiózás” nem mindenki számára biztonságos közeg, és sokan nem is tudnak folyamatosan önállóan beszélni. A tartalom kialakításához is szükség van egyfajta jártasságra. Ezért mi a legelejétől kezdjük a támogatást: átbeszéljük a hozzánk fordulókkal, hogy miről szeretnének szólni, mi a stratégiájuk, ha van marketinges segítségük, akkor vele is egyeztetünk a koncepcióról. Ez alapján javaslatot teszünk a megjelenések számára, ehhez kialakítottunk csomagokat, hiszen az első néhány adástól nem várhatunk átütő sikereket, a podcastnek ismertséget kell szerezni. Majd elkészítjük az adásmenetet, amely alapján Szilárd vagy egy választott házigazda műsorvezetésével felvesszük az adást. Természetesen egy-egy alkalommal többen is megszólalhatnak a témától függően. A felvételt aztán készre vágjuk, és segítünk a disztribúcióban is.
– Fontos, hogy minél szélesebb körhöz eljusson a tartalom, ezért a közösségimédiamegjelenésekhez bejátszásokat készítünk, minden adáshoz új grafika és zenés ajánló tartozik, ami a beazonosítást is segíti – teszi hozzá Pál Szilárd.
– Egy új üzleti tevékenység elindítása előzetes tájékozódást, piackutatást igényel. Baranyában van kereslet egy podcaststúdió működtetésére?
– Az internetezők 18%-a heti rendszerességgel hallgat podcastet, ez 800 ezer embert jelent ma Magyarországon. A vállalkozások nagy részének kihívást jelent, hogy a láthatóságuk mellett a hitelességüket is megmutassák az ügyfeleiknek. Ma már nem elég a láthatósággal szólni a vevőinkhez edukálni kell a piacokat. Ezt már egyre több vállalkozó belátja, csak még nem találták meg azokat a felületeket, ahol ismeretlenül is el tudnak jutni a leendő ügyfélkörükhöz, hogy ott bizalmat és hitelességet építsenek. Több vállalkozói közösségnek is tagjai vagyunk, tapasztaljuk, hogy ha egy vállalkozó be tudja mutatni, miért érdemes őt választani, hogyan dolgozik, mik a módszerei, az sokat számít abban, hogy transzparens, megbízható és hiteles cégnek tűnjön már a megbízás előtt. Földrajzi terültet tekintve a Dél-Dunántúlban, de akár Horvátország határhoz közel eső részében is gondolkodunk, hogy egy minőségi szolgáltatásért ne kelljen túl nagy távolságokat legyűrni. Alkalmazkodva a gyorsuló világhoz, létrehoztuk a shortcast formátumot is, amely rövidebb időtartamú podcastet jelent, így a rövidebb autózások alatt is meghallgathatók.
K.T.