A folyamatos alkalmazkodás a talpon maradás kulcsa

Ugyan hivatalosan már két éve magunk mögött hagytuk a Covidot, a világjárvány utóhatásai ma is jelen vannak a gazdaságban. Különösképpen a jelenléti rendezvények megrendezéséhez kötődő vállalkozások számára jelentett nehézséget a lezárások időszaka, amit – ahogy a rendezvény- és kiállításszervezéssel, valamint ezek kivitelezésével foglalkozó Fair-Expo Kft. ügyvezetőjétől, Ferenczy Tamástól megtudjuk – még mindig nem hevert ki a szakma. Mint mondja, ma sokkal jobb a helyzet, mint volt az elmúlt években, ám még nem érték utol a Covid előtti árbevételt és kapacitáslekötést.

 

– Beindultak azok a rendezvények, amelyeknél igényt tartanak a szolgáltatásainkra. Itt főleg kongresszusokra, orvosi kongresszusokra, illetve olyan eseményekre, partnertalálkozókra gondolok, amelyek jelentősebb megjelenést biztosíthatnak a cégeknek. Idén például már dolgoztunk Németországban, több hazai városban, illetve Budapesten, és természetesen Pécsen is volt megbízásunk. A hagyományos kiállításoknak hosszabb idő kell ahhoz, hogy visszazökkenjek a régi kerékvágásba. Majdnem 20 éven keresztül rendeztük meg az esküvői kiállítást Pécsett, ami a Covid óta még nem tért vissza, de valószínű, hogy 2024-ben nekirugaszkodunk, hiszen állandóan kapacitálnak bennünket az esküvői szolgáltatók.

– Az önök vállalkozása milyen kihívásokkal néz szembe manapság?

– A Covid óta sokat változott az árak és az árajánlatok rendszere, és az infláció is rányomta a bélyegét szinte minden területre. Az árképzésnél az a feladat, hogy mind a megrendelő, mind a teljesítő fél megtalálja a számítását. A munkabérektől kezdve a szolgáltatásunkhoz használt egyéb alapanyagok és eszközök ára 50, de sok esetben 100%-kal is megnőtt, így az árképzés folyamatos kihívást jelent számunkra. A másik ilyen jelentős változás a rendezvények szervezéséhez szükséges kivitelezési idő drasztikus mértékű csökkenése. A megrendelő úgy tud takarékoskodni, hogy a rendezvényekhez szükséges helyiséget, területet a lehető legrövidebb időre bérli, ennek következtében lényegesen lerövidül a berendezésre, dekorációra fordított idő. Ezt mi nagyobb létszámmal tudjuk ellensúlyozni, hogy továbbra is minőségi munkát tudjunk végezni.

– Hogyan lehet ezekhez a körülményekhez alkalmazkodni?

– Ahogy említettem, nagyobb munkaerő-kapacitással és a korábbinál lényegesebb hangsúly van az előkészítésen. Mindenre kiterjedő egyeztetésekre van szükség, az előkészületeknél sokkal pontosabban és precízebben kell dolgoznia a megrendelőnek és mint kivitelezőknek nekünk is, mert a helyszínen semmilyen módosításra sincs idő. A számítógépes tervrajzokon ma már kiválóan lehet pontosítani az igényeket.

– Ha már a számítógép nyújtotta előnyöket említette, technológiában, eszközben milyen fejlődés megy végbe a rendezvényszervezés területén?

– Mint mindenhol, itt is óriásit változik minden, van, amit tudunk vagy akarunk követni, és van, amit nem. Rengeteget fejlődött a dekorációk elkészítésének a módja, a minősége, elképesztően modern gépekkel és nyomdákkal állnak rendelkezésünkre a szolgáltatók. Minden cégnek a saját döntése, hogy milyen irányba halad, mi éri meg. Mi például nem építünk emeletes standokat, erre vannak nagyon jól szakosodott cégek, amelyek pedig a mi piaci szegmensünket nem bántják.

– A Covid alatt nagyon sok esemény átment az online térbe, ez milyen hatással volt a kiállítási szegmensre?

– A modern világ semmiképpen sem tudja úgy befolyásolni az emberi kapcsolatokat, hogy elmaradjanak a személyes találkozások. Már a Covid előtt elindult egyfajta folyamat, ami a szakkiállítások jellegének erősödését mutatta. A külföldi munkánk is egy orvoseszköz-gyártó cég felkéréséhez köthető. Az utóbbi időben egyébként a korábbinál sokkal több alvállalkozói munkát végzünk. Néhány évvel ezelőtt jobbára a saját szervezésű, saját név alatt futó rendezvényeket preferáltuk, azonban rájöttünk arra, hogy az alvállalkozói munka is kifejezetten gazdaságos és hatékony lehet a vállalkozásunk számára.

– Hogyan tervezik a jövőt, milyen célokat tűztek ki maguk elé?

– Alapvető számunkra, hogy kiváló kapcsolatot ápoljunk az állandó partnereinkkel. Minden évben előfordul, hogy egy-egy állandó partner valamilyen ok miatt kiesik, ezért állandóan keressük az új lehetőségeket. Fontos tisztában lennünk azzal, hogy mire vagyunk képesek, ezzel párhuzamosan tudnunk kell nemet is mondani, ha a leendő megbízás nem építi a vállalkozásunkat vagy gazdaságilag nem éri meg. Emellett ma nélkülözhetetlen a munkánkban a marketing és a PR. Törekszünk arra, hogy ha már megtaláltak bennünket, vigyék a jó hírünket, illetve a jövőben is hozzánk térjenek vissza. A legfontosabb két feladatunk tehát az állandó partnereink megtartása, illetve új kapcsolatok építése.

K.T.