Egyszerre a munkaerőhiány és a munkaerőkínálat egyensúlytalan rendszerében működnek a baranyai cégek, ma a legnagyobb kihívás számukra a munkaerővonzás. Ki külön programot működtet a leendő munkavállalók megtalálására, akár gyakornoki programban való foglalkoztatására, ki pedig kiváló eredményeivel, stabil működésével igyekszik magára irányítani az állást keresők figyelmét. Miként befolyásolja a vállalkozások létét a környezet, amelyben működnek? Hogyan hatnak rájuk, ránk, városlakókra a világban zajló folyamatok? Mivel szólíthatja meg leendő munkavállalóit, a fiatalokat egy az elektronikai forradalomban részt vevő dinamikusan fejlődő vállalat? Számtalan kérdés, amire cikkünkben keressük a választ.
Pécs, az élhető város
A világban zajló politikai, társadalmi folyamatok, a technikai fejlődés, de még a fenntarthatóság is mint idea akaratlanul hatnak ránk, városlakókra. A fejlettebb társadalmakban kialakuló trendek előbb-utóbb Baranyába, Pécsre is elérnek és formálják a gondolkodásunkat, a fejlesztéseinket, a mindennapjainkat. De mit kezdhet a folyamatok tudatosításával egy város, hogyan építheti be az itt élők jövőjének alakításába, akár a városmarketingbe? – többek között erről is beszélgettünk prof. dr. Törőcsik Máriával, a PTE Közgazdaságtudományi Karának egyetemi tanárával, trendkutatóval, aki a közelmúltban tartott a pécsi városháza városmarketing fórumán előadást Trendek a városban címmel.
– Folyamatosan végzünk felméréseket az aktuális trendekkel kapcsolatban, de nem feltétlenül Pécs városára vonatkozóan. Van néhány korábbi kutatásunk, amik megalapozták a jelenlegi meglátásokat, és ezeket már az emberek is pontosan érzékelik. Korábban távoli megatrendnek tűnt a digitalizáció, mára a mindennapjainkban már teljes mértékben teret nyert, vagy az automatizáció, ami egyre inkább áthatja az életünket. Ugyanígy említhetem a mesterséges intelligenciát és azt az ellentrendet, ami a fenntarthatósághoz, a természethez való kapcsolódáshoz tartozó jelenségeket foglalja magában, illetve azt, hogy az emberek egy kicsit szeretnének megpihenni ebben a gyorsan változó világban. Trend a nyugalom, a slow turizmus, a slow living, tehát a lassú élet kezelése.
– Ezek közül milyen trend vonatkoztatható Pécsre?
– Az előadásomban megkülönböztettem a trendeket és az ellentrendeket. A trendek az élet gyorsítása, hatékonyabbá tétele irányába mutatnak, az ellentrendek pedig inkább a lassítást, az emberi vonatkozások előtérbe kerülését, a kultúrát, a megfontoltságot képviselik. Reálisan meg kell állapítani, hogy Pécs csak az ellentrendekhez tud kapcsolódni, hiszen nem vagyunk egy Szilícium-völgy, itt a természetre, a kultúrára, a jó életre lehet alapozni, egy olyasfajta életminőségre, ami miatt szeretnek idejönni, itt maradni az emberek, vagy legalább szívesen visszagondolni az itteni életre.
– Hogyan változnak a trendek Pécs tekintetében?
– A megatrendek, amiket vizsgálunk, globális hatásúak. Ezek néhány éves csúszással érnek el Magyarországra, és bizonyos tekintetben ott is van egyfajta időeltolódás, mire Pécsett is érzékelhetők lesznek. De ezek a folyamatok nem rendkívüliek, nem csak Pécsre jellemzők, hanem olyan jelenségek, amikre például egy várost lehet pozicionálni. Ki lehet emelni valamilyen vonatkozást, amihez már fejlesztéseket is kell társítani, tehát konkrét programokat, amik aláhúzzák azt a törekvést, amit a város választ magának. Az elmúlt években nem készült konkrét trendkutatás Pécsre vonatkozóan, ám az nyilvánvaló, hogy a város az élményorientáltságot képviseli. Az éppen a közelmúltban a nyilvánosság előtt bemutatott új arculat is ezt a kulturált megjelenést, végiggondolt koncepciót tükrözi, mint ahogy a kommunikációban is a megfelelő csatornák kiválasztása, az üzenetek megfogalmazása is az ilyen típusú trendek figyelembevételével zajlanak.
– Miként hathatnak ezek Pécs megítélésében? Gondolok az itt élőkre és azokra is, akik elhagyták a várost. Utóbbiak számára például lehet-e üzenetértéke az értékek, a változások megjelenítésének?
– Az emberek életéről hozott döntés nem feltétlenül csak arról szól, hogy jól érzem-e magamat egy közegben, hanem arról is, hogy jól meg tudok-e élni vagy el tudom-e itt érni a karriercéljaimat. Nagyon sokféle olyan tényező is befolyásolja, amiről az adottságainál fogva nem sokat tehet egy város. Tehát nem tudjuk Pécset közelebb tolni mondjuk Budapesthez vagy a nyugati határhoz, egyszerűen itt élünk, ilyen adottságok között. Ezért a fiataloknak azt lehet megmutatni, hogy igenis itt is van kibontakozási lehetőség, meg lehet valósítani egy kulturált életet, ha tudja vállalni vagy szereti a természetközeliséget. Az, hogy valaki csak megy munkába és fölnéz a Mecsekre, már egyfajta felüdülést adhat. Ha ezek a tényezők fontosak számukra, akkor a kötődés is kialakul és itt tudnak maradni a fiatalok. Hogy milyen egy város megtartóképessége, az számos egyéb dologtól is függ. Nyilván egy városvezetésnek meg kell tennie, amit meg tud, például azzal is, hogy időről időre felhívja magára a városra a figyelmet. A mostani új arculatnál nagyon friss módon jelenítik meg Pécset, az az üzenet, hogy a hagyományokat megőrizve folyamatos megújulásra képes a város. Az olyan típusú előadások, mint amilyen az enyém is volt ezen a rendezvényen, amikor arról beszélünk, hogy mi minden határozza meg jelen helyzetünket és ezek hová mutatnak a jövőben, hogy milyen hatásuk lesznek az életünkre, nem konkrét kérdésekhez vezetnek, sokkal inkább elgondolkodásra késztetnek. A bemutatott trendek, ellentrendek, hatások érvényesülésével nem szembesülünk minden nap, viszont ezekkel élünk, ezek működnek, és ezek fognak új irányokba állítani minket.
– A városmarketinget miként befolyásolhatják a rendezvényen elhangzottak?
– Amikre én rávilágíthattam, az az, hogy milyen irányok lehetnek érdekesek és fontosak a jövőben az emberek számára. Ezek olyan marketingkérdések, amik inkább stratégiai kérdéseknek minősülnek. Ez már nem a kommunikáció, sokkal inkább a fejlesztési területek kiemelésének a szintje, a város pozicionálásához kapcsolódó kérdések. Tehát én csak keretet tudok mutatni ehhez, nem konkrétumokat. Azt gondolom, hogy a döntéshozók jelen pillanatban is komoly mértékben támaszkodnak az egyetemen dolgozók tudására, ezért is érdemes megmutatni különféle szcenáriókat, kiemeléseket vagy javaslatokat. Azonban egy városnak nem csak marketingszempontjai vannak. Ahhoz, hogy valamit felelősen ki lehessen emelni, többféle tényező figyelembevétele szükséges, ezért vannak a döntéshozók. Nagyon jó volt látni a komoly érdeklődést ezen az eseményen, imponáló a friss arculat és a friss csapat, amelyik ezzel a feladattal foglalkozik. Az arculat megalkotói újragondolták azt, amiről már ezerszer azt gondoltuk, hogy nem lehet róla újat mondani.
A jelen a jövőd!
Az utóbbi évtizedben a megye és Pécs város lakossága újabb mintegy 10%-kal csökkent. A fiatalok és a középkorúak más versenyképes térségekbe vándorolnak, sokan pedig külföldön keresik a lehetőségeiket, ezért Baranya megye vállalkozásainak egyik legnagyobb kihívása a munkaerő hiánya. Számos olyan vállalkozás működik a térségben, amely szívesen foglalkoztatna képzett helybeli munkaerőt, cserébe stabil, fejlődést és karrierutat, sok esetben multinacionális hátteret és nemzetközi kapcsolatrendszert biztosító munkahelyet kínál – de a lehetőségről nem mindig tudnak a potenciális munkavállalók. A helyi mérvadó cégek megmutatását célozza a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara 2018-ban indított, széles körű együttműködésen alapuló munkaerőpiaci kampánya, amely #ajelenajövőd. A program által többek között azt az eredményt is várják, hogy csökken az elvándorlás, hogy a tudatos helyi polgárok, így a fiatalok, a pályakezdők is ismerik és értékelik a gazdasági szereplőket, ezért helyben megtalálják a jövőjüket biztosító munkahelyüket.
Az Amphenolnál zajló elektronikai forradalom vonzó a fiatalok számára
Az Amphenol szlogenje – Enabling the Electronics Revolution – a világvállalat gondolkodását, azt az úttörőmunkát tükrözi, amit nap mint nap végez. A cég munkatársai, dolgozzanak az Egyesült Államokban, Kínában vagy Magyarországon, megtapasztalhatják ezt az innovatív gondolkodást, a kreatív munkát és a high-tech környezetet, az elektronika forradalmát. A magyarországi vállalat többek között európai prémium elektromos autók kiemelt fontosságú akkumulátor-alkatrészét gyártja, nemrég pedig új üzletággal, kábel-összeszereléssel bővült a portfóliója. Az iparág rapid fejlődésének köszönhetően a cserkúti gyár is évről évre rekord bevételnövekedést könyvelhet el. A fejlődés egyben gyarapodást is jelent, ami magával hozza a munkavállalói létszám növelését. A következő negyedévben mintegy 100 munkatárs felvételére készülnek, fejlesztőmérnököket, folyamatmérnököket, minőségügyi mérnököket is várnak, de az operátortól a szenior menedzserig számos munkakörbe keresnek kollégát. Sánta Attila gyárigazgatót, cégvezetőt arról kérdeztük, hogy miként találják meg a munkatársaikat, mivel tudják megnyerni a maguk számára a képzett munkaerőt, illetve milyen programokat működtetnek munkavállalóik megtartása érdekében.
– Van egy stratégiai együttműködésünk a Pécsi Tudományegyetemmel, és ezt éppen a napokban erősítjük meg. Arról egyeztetünk az egyetem vezetőivel, hogy szorosabbá tesszük a gyakornoki programunkat, a duális képzés kereteiben részt veszünk az egyetemi oktatásban, valamint szívesen látjuk gyárlátogatásra mind az oktatókat, mind a hallgatókat, utóbbiak számára projektverseny megrendezését is tervezzük. Ugyanígy aktív a kapcsolatunk a számunkra releváns pécsi szakközépiskolákkal, esetükben is gyárlátogatásra, illetve szakmai gyakorlatra várjuk a diákokat. Eddig három egyetemista gyakornokot foglalkoztattunk, belőlük ketten már munkatársaink lettek. Azóta már öt főre duzzadt az egyetemista gyakornoki létszám, de folyamatosan keresünk potenciális jelölteket. Mind a középfokú, mind a felsőfokú oktatásban gyakornoki programmal biztosítjuk az utánpótlást karbantartó technikus (elektromos és gépész), valamint mérnök, logisztikus, pénzügyi területeken. Azok a munkatársak, akik gyakornokból váltak munkavállalónkká, az átlag feletti kezdőfizetés mellett átlag feletti loyalty bónuszra számíthatnak, ezzel is szeretnénk ösztönözni őket arra, hogy érdemes hosszú távon nálunk dolgozni. Azért is előnyös számunkra a gyakorlati programok működtetése, mert már tapasztalattal rendelkező munkavállalókat nyerünk, akik nemcsak szakmai tudással, hanem helyismerettel is bírnak, mi is ismerjük a képességeiket, a hozzáállásukat, és ők is tudják, hogy mire számíthatnak. Tehát a gyakornoki programmal mind a cégünk, mind a programban részt vevők sokat nyernek.
– Miért lehet vonzó az Amphenol mint munkáltató az álláskeresők számára?
– Az Amphenol egyértelműen a jövő vállalata, a ma munkavállalójának rendkívül fontos a munkahely elköteleződése az innováció és a fejlett gyártási technológiák iránt. Mi 21. századi környezetben gyártjuk a termékeinket a gyors ütemben fejlődő elektromos autóipar számára, ez a fiatalok számára mindenképpen jó hívószó. Úgy látjuk, ugyancsak rengeteget számít egy munkahely megítélésében, hogy elköteleződtünk a fenntarthatóság mellett. Igen komoly fejlesztéseink, beruházásaink vannak, amelyek a fenntarthatóságot, a jövőt biztosítják, és már látszanak ezek komoly eredményei.
Vállalatunk legfontosabb értékét munkavállalóink jelentik. Minden szeptemberben megtartjuk a közkedvelt Amphenol-napot, amikor informális keretek között beszélgetünk, eszünk-iszunk, illetve különböző játékokkal aktívan töltjük az időt. A nyári forróságban fagyival, gyümölccsel kedveskedtünk dolgozóinknak, de közösségformáló ereje volt a közös kórteremfestésnek is, amelyet a pécsi Nevetnikék Alapítvánnyal együttműködve csináltunk. Most pedig így advent közeledtével éppen cipősdoboz akciónkat indítottuk el. Fontosnak tartjuk, hogy tegyünk a minket körülvevő közösségért.
– A fiatalok számára teljesen mást jelent egy munkahely, mint néhány tíz évvel ezelőtt, ma már az élményt és az előrelépési lehetőséget is keresik.
– Ezt mi is tapasztaljuk. Az Amphenol magyarországi gyára egy fejlődő szervezet, a közelmúltban értük el a 200 fős dolgozói létszámot, és ez jövőre radikálisan tovább fog növekedni. A következő hónapokban 30–40 indirekt munkavállalót kell fölvennünk, akik nem közvetlenül a termelést, sokkal inkább a gyár működését támogatják. Igyekszünk megnyerni a fiatalokat ezekre a munkakörökre, hiszen maga a társaság is a fiatalos szóval jellemezhető. Nálunk elvárás a kreatív gondolkodás, a hozzánk érkezőket nem a klasszikus multikörnyezet fogadja, sok esetben nincsenek „kőbe vésett” folyamatok, amelyeket egy az egyben be kell tartani. Inkább kreativitást igénylő, újító gondolkodásra, új folyamatok és szabályok létrehozására van szükség, ezek kialakításához nyitott munkavállalók szükségeltetnek. Szerencsére sokaknak ez egy nagyon vonzó környezet. Tudjuk, hogy a Z generáció számára fontos a rugalmas munkavégzés, a munka–magánélet egyensúlya, így mi is lehetővé tesszük munkatársaink számára a home office-t. Annak érdekében, hogy megtaláljuk a céghez illeszkedő kreatív, innovatív, angolul beszélő kollégákat, a közelmúltban megerősítettük a HR-területet. Bár lehet, hogy magasak az elvárásaink, de a kemény munkát az ehhez igazodó munkabérrel, valamint juttatásokkal, bónuszokkal viszonozzuk, ami szintén hívogató a jövő munkavállalói számára.
K.T.