Élénk érdeklődés a pécsi fejlesztésű agrárinnováció iránt a hannoveri Agritechnica kiállításon

Helyi együttműködésben előállított fejlesztéssel vett részt az idén 470 ezer látogatót vonzó hannoveri Agritechnika kiállításon a Tomelilla Agrotechnika Kft. és a Z Elektronika Kft. A Fertitronic vegetációs szenzorrendszer újdonságnak számít az agráriumban: a termőföldre kijuttatott vegyi anyagok mennyiségének pontos szabályozásával segíti az Európai Unió Zöld Megállapodásának való megfelelést. Az innováció nemzetközi kiállításon való részvételét az Enterprise Europe Network is támogatta.

 

– A gazdasági környezet, a műtrágyához való hozzáférés szűkössége, az áremelkedés miatt az agráriumban dolgozók megpróbálják optimalizálni a földekre kijuttatott műtrágya mennyiségét. Ez a fajta takarékoskodási igény egybeesik az általunk fejlesztett növényszenzor nyújtotta előnyökkel, ezért is gondoltuk, hogy bemutatkozunk a termékkel a nagy jelentőségű hannoveri Agritechnica kiállításon – mondja dr. Borsiczky István, az innovációt kezdeményező Tomelilla Agrotechnika Kft. ügyvezetője. – Megépítettük az eszköz demóváltozatát, amely műnövényekkel ugyanazokat funkciókat képes produkálni, mint amiket természetes körülmények között a szántóföldön. Emellett videókkal is illusztráltuk a működését. Magunk sem számítottunk akkora érdeklődésre, mint amekkora mutatkozott, brazil, indiai, dél-afrikai, üzbég és még számos országból érkezett termelő látogatta meg a standunkat.

– Milyen visszajelzéseket kaptak a berendezés működéséről?

– Vannak olyan gazdálkodók, akiknél a végtelen bonyolultság a szempont, de már látjuk, nem ők az ügyfeleink. A Fertitronic az egyszerűséget és a könnyű felhasználhatóságot célozza meg elsősorban kezelői szempontból, így akik számára ez fő kritérium, megtaláltak bennünket. A kiállításon való részvétel egyértelműen visszaigazolta, hogy a termék kifejlesztését megalapozó elgondolásunk jó, mindenki elismerte a berendezést, a bemutatókon, tárgyaláson szerzett tapasztalatok pedig a további termékfejlesztés irányát határozták meg.

– Üzletileg miként értelmezhető egy ilyen kiállításon való részvétel?

– Ez a megjelenés elsősorban a kapcsolatfelvétel szempontjából értékelhető, illetve sokat segít a vásárlói célközönség konkretizálásában, az elsődleges vásárlók felkutatásában. A gazdálkodók szemlélete a világ minden táján egyforma, legfeljebb a gyakorlat más és persze a növények, mert érkezett hozzánk olyan is, aki nemcsak kukoricát termel, hanem kávét is. De alapvetően több a hasonlóság, ezért a kommunikációnkban nem kellett sokat változtatunk. Összességében igen hasznos volt számunkra a kint töltött egy hét.

– Milyen tapasztalatokat szereztek egy ilyen jelentős kiállításon való megjelenésen?

– Köszönettel tartozunk azért, hogy a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara támogatta a megjelenésünket és sajnálatosnak tartom, hogy Magyarországnak nem volt külön standja az kiállításon. Más országok közös kiállítóhellyel voltak jelen, rajtunk kívül egy-két magyar céget láttunk. A kiállítást tematikusan szekcionálták, mivel mi a precíziós mezőgazdaság eszközét állítottuk ki, ezért abban kiállítási térben kaptunk helyet, ahol más ilyen jellegű termékeket is felvonultattak. 3000 kiállító volt jelen a kiállításon, és azt gondolom, hogy méltóképp képviseltük Magyarországot.

– A kiállításon való részvétellel meggyőződhettünk róla, hogy a Fertitronicnak megvan a helye a piacon, jelenleg nincs igazi konkurenciája ebben a méretben, ezzel a tudással. Meglepő volt számomra, hogy elsősorban nem a nyugat-európai termelők érdeklődtek, sokkal inkább a dél-amerikaiak és az ázsiaiak – osztja meg tapasztalatait Ulrich Gyula, a Z Elektronika Kft. fejlesztési vezetője. – Rengeteg látogatóval beszéltünk az egy hét alatt, ezekből kiderült számunkra, hogy még mit kell fejlesztenünk, milyen teszteket, milyen módosításokat kell elvégeznünk ahhoz, hogy 2024 közepe felé egy piacérett terméket tudjunk kibocsátani. Tehát a következő fél évben a tömeggyártás előkészítését szeretnénk megvalósítani.

– Mint fejlesztőcég mit profitáltak a kiállításon való megjelenésből?

– Már konkrétabban látszik a vevőkör, a kiállításon való részvétellel a fejlesztés végső irányát tudtuk beazonosítani, illetve azt, hogy az eszköz vezérlőmenüjét milyen nyelvekre érdemes programozni. Ezzel a megjelenéssel mind a két vállalkozás nyert, megláttuk, hogy Magyarországon kívül nemcsak Európából, hanem a világ minden részéből mutatkozik érdeklődés a termék iránt. Nemcsak potenciális végfelhasználókkal találkoztunk, hanem disztribútorokkal is sikerült kapcsolatot felvenni. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy az értékesítési lánc ki tudjon alakulni akár az amerikai, akár az ázsiai régiókban.

K.T.