Baranya legnagyobb kereskedelmi vállalkozása-díj: Mecsek Füszért

A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara a Baranya legnagyobb kereskedelmi vállalkozása díjat adományozta a Mecsek Füszért Zrt.-nek a tavalyi TOP 100 rendezvényen. A jogelődeivel több mint 7 évtizede működő vállalat – ahogy a korábbi években is – eredményes évet zárt 2023-ban. Tíz év alatt 27,5 milliárdról 75 milliárd forintra nőtt a cég árbevétele, ezzel ott van az ország TOP 200 vállalkozása között. Ahogy Nagy Lajosné vezérigazgató mondja, sikerükben nagy szerepe van annak, hogy a legnehezebb gazdasági körülmények között is a növekedés stratégiáját választották.

 

– A másik fontos tényező, hogy mindig a több lábon állás volt a fő cél. A Mecsek Füszért korábban kizárólag nagykereskedelmi cégként működött, ma már az árbevételünk több mint 60%-a kiskereskedelmi tevékenységből származik. Ez a stratégia lehetővé teszi, hogy a multinacionális cégekkel is állni tudjuk a versenyt. Az árbevételünket egyébként 2023-ban mintegy 10%-kal tudtuk növelni az előző időszakhoz képest. Ehhez az is hozzájárul, hogy különösen az utóbbi években igen komoly összegeket fordítottunk a meglévő hálózatunk fejlesztésére. A Magyar Falu Program keretében 15 kisbolt teljes felújításához kaptunk támogatást, de jelentős számban korszerűsítettük a nagy alapterületű, jellemzően megyeszékhelyen, nagyvárosokban lévő üzleteinket is. Ezek vásárlói környezete, technológiai színvonala bármelyik magyarországi élelmiszer-kereskedelmi hálózat üzleteivel állja a versenyt.

– Miként változnak a vásárlói igények, és ehhez hogyan tud igazodni a vállalat?

– Többek között ezért is igyekszünk egyre több forrást biztosítani az üzleteink korszerűsítésére és felújítására, illetve emiatt is kezdtük el talán az elsők között a nagyobb üzletekben az önkiszolgáló kasszák telepítését, mert erre van igény a vásárlóink részéről. Azt gondolom, hogy a diszkontáruházakhoz képest – amelyek jellemzően a saját márkás termékeik értékesítésére helyezik a hangsúlyt – sokkal nagyobb választékkal dolgozunk, nagy előnyünk velük szemben, hogy a legnagyobb brandszállítók brandjeit jelenítjük meg a polcokon. Megtartottuk az üzleteinkben a húspultot is, a mai napig nálunk lehet úgy vásárolni felvágottat, hogy a vevő megmutatja, melyikből szeretne 10 dekát szeletelve kérni. Sok esetben emiatt a többletszolgáltatás miatt jönnek be a boltjainkba a vásárlók. A Covid óta megváltoztak a vásárlói szokások, ritkultak a vásárlások, ezzel egyidejűleg megnőtt a vevőkosár értéke, ami azt mutatja, hogy nagyon kevesen járnak napi rendszerességgel boltba. Emellett tavaly már jelentős volumencsökkenést tapasztaltunk az élelmiszerek eladásában.

– A számottevő mértékű infláció ellenére mégis jó eredménnyel zárják a 2023-as évet.

– Valóban, bár ezt egyre nehezebb elérni. Az inflációt nem a kereskedelem generálta, komoly termelői, szállítói árváltozások történtek az elmúlt két évben. A kereskedelem nem tett mást, mint beépítette a saját átadási áraiba ezeket a szállítói árváltozásokat, és mi tényleg csak a nálunk megnövekedett költségek fedezetére próbáltunk meg forrásokat keresni. Persze a kormány által bevezetett árstop is komoly érvágást jelentett minden élelmiszerkereskedőnek.

– Milyen tervekkel, célokkal indulnak neki az idei évnek, mit szeretnének megvalósítani?

– Az előző év utolsó negyedévének forgalmi tendenciái alapján nem vagyunk optimisták, mert azt tapasztaltuk, hogy elfogytak a lakosság tartalékai, ezért sem alakult igazán jól a kiskereskedelmi forgalom. Ezért úgy gondoljuk, hogyha folyó áron 5–8%-os növekedést el tudunk érni erre az évre, az már talán fedezetet fog nyújtani a költségeink növekedésére. Bár az már most látszik, hogy idén is elképesztő költségnövekedéssel kell számolnunk, ha csak a nagykereskedelmi tevékenység és a kistelepülésekre való szállítások miatti útdíj összegét nézem, az is több száz millió forint többletterhet jelent a vállalatnak. Egyelőre kiszámíthatatlan a jobbára majd az év második felében megjelenő palack-visszaváltási díj is, ami meg fogja növelni a termékek árát. Ez többletfinanszírozási terhet is jelent számunkra, és egyelőre csak találgatni tudjuk, hogy miként hat a fogyasztásra. Ezek a termékek ugyanis meghatározó súlyt képviselnek a forgalmunkban. Az erre az évre vonatkozó inflációs előrejelzések is mintha egy kicsit alul lennének tervezve, és csak reménykedünk benne, hogy a nemzetgazdasági szinten tervezett reálbér-növekedés kedvezően hat a kereskedelemre. Ha az ennyire kiszámíthatatlan körülmények között továbbra is eredményesen szeretnénk gazdálkodni, a tervezés helyett a gazdálkodásunk folyamatos nyomon követésére helyezzük a hangsúlyt, és inkább az aktuálisan előálló körülményekhez képest próbáljuk meg a lehető legjobbat, legoptimálisabbat kihozni belőle.

K.T.