16 év elteltével újra menetrend szerinti repülőjárat indul a pécs-pogányi repülőtérről. Márciustól a Málta–Pécs–München viszonylatban heti két napon szállítja az utasokat a Universal Air társaság járata, de egy utazási iroda már húsvétra is toboroz utasokat máltai célponttal egy charterjáratra.
A pécsi önkormányzat, a Pécsi Tudományegyetem, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara, valamint helyi ipari cégek is részt vettek a hosszú előkészítő munkában, amelynek eredményeként született meg a légitársasággal való megállapodás. Az is indokolta a menetrend szerinti járat elindítását, hogy a PTE-n jelentős számban tanulnak külföldi (többek között német) diákok, és köztudott, hogy a város, a régió vállalkozásai komoly üzleti kapcsolatokkal kötődnek Németországhoz. A müncheni célpont mellett szól az is, hogy a Pécsre érkező turisták jelentős része dél-németországi kiindulóponttal utazik. A légitársaság májusban egy korfui charterjárat indítását tervezi.
Hogy milyen lehetőségeket kínálnak a jelenlegi járatok, és a jövőben ennek eredményeként hogyan alakulhat a turisztikai helyzet a térségben, erről Vétek Jánosné turisztikai szakembert, a Tensi Pécs utazási iroda vezetőjét kérdeztük.
– A kamara igényfelmérést végzett Baranya, Tolna és Somogy vármegyékben a cégek körében, ez is hozzájárult a repülőtér újjáélesztéséhez. A jelenlegi menetrend szerinti járatindításoknak több módon is hatása lehet a turizmusra. Ha a Pécs–München viszonylatot nézzük, a déli tartományokban új szintre kerülhetnek az üzleti kapcsolatok, mivel a tárgyalások az utazási idő mérséklésével kevesebb időt vesznek igénybe, gyorsan elérhetővé válnak, emellett az esetleges újabb üzleti kapcsolatok létrejöttében is pozitív szerepet játszhat a repülőtér. A déli tartományokban lakó egyetemisták is valószínűleg ezeket a járatokat használják majd az egyetem és az otthonuk közötti közlekedésre. Pécs és a régió könnyebb elérhetősége fellendülést hozhat a be- és a kiutazó turizmusban is, mint ahogy a Münchenben és a környékén élő magyarok hazalátogatását is jelentősen megkönnyítheti ez a lehetőség (ez elsősorban a repülőjegy árától függ majd). Fontos lenne, hogy a későbbiekben a gép „ráhordó” járatként működjön, ezzel távoli célpontok elérésére egy széles utazóréteg előtt nyílhat meg a lehetőség. A Pécs–Málta viszonylatban indítandó járat a turizmus területén biztosít fellendülést.
– A helyi turisztikai szolgáltatók miként tudnak kapcsolódni a repülőjárat elindításához? Van-e érdeklődés, javaslat, konkrét elgondolás a részükről?
– Irodánk már meghirdetett egy csoportos utazást húsvétkor, de már dolgozunk más utak kidolgozásán is. Egyéni utazásokhoz is ajánlunk utazási csomagokat repülőjegy, szállás, magyar nyelvű programok tekintetében. A májusban korfui célponttal indítandó járat ugyanazt a lehetőséget hordozza magában, mint a máltai viszonylat. Azt gondolom, a kiutazó turizmus gyorsan be fog indulni, a beutazó turizmus pedig attól függ, hogy milyen kampányokat tudunk Dél-Németországban indítani és azokat ki fogja finanszírozni. Önmagában egy reptér nem generál sok turistát, ha nem ismert a régió. Sajnos ki kell mondanunk, hogy egyelőre kicsi az ismertségünk, ezen biztosan sokat kell dolgozni a közeljövőben.
K.T.