Az önmagában is teljesítmény, ha egy vállalkozás 30 éve töretlenül a piacon van, az meg különösen figyelemre méltó, ha egy olyan területen ér el sikereket, amelyen a kisvállalkozások nem mindig tudnak érvényesülni. A pécsi Szkarabeusz Kft. különböző laboratóriumokban használatos anyagok, eszközök, műszerek, az egyes technológiákhoz szükséges vegyi anyagok beszerzésével, eladásával foglalkozik, igyekeznek olyan réseket találni a piacon, ahol mások nem szívesen érvényesülnek. Erre a legjobb példa az iskolai (általános és középiskolai) vonalon a vegyszerek kereskedelme. Az ügyvezető-tulajdonos Czakó György azt mondja, fontos a piacon való folyamatos jelenlét, hiszen így jó eséllyel fordulnak hozzájuk jelentős szakértelmet igénylő egyedi megbízásokkal is. Azonban az elmúlt évek nem múltak el nyomtalanul a családi vállalkozás életében.
– A Covid jelentős hatással volt a működésünkre, magam is huzamosabb ideig küzdöttem a betegséggel és szinte minden munkatársam elkapta valamilyen mértékben. A járványhelyzetből adódó gazdaságiaktivitás-csökkenés nálunk is meglátszott, mintegy 25–30%-kal kisebb lett az ügyfélforgalmunk. Néhány éppen beérett projektnek köszönhetően az árbevételünk azonban nettó értékben növekedett. A két éve tartó háború ezt az állapotot konzerválta. Nehezen tudtuk kigazdálkodni a jelentősen megnövekedett költségeket. Azonban kedvező fordulat, hogy néhány héten belül elkészül az új weboldalunk, ami az eddiginél sokkal jobb elérhetőséget és több információt ad az érdeklődőknek. Intenzívebb marketinggel próbálunk nagyobb részt megszerezni a piacból. Ezért fejlesztjük külföldi beszállítói kapcsolatainkat is. Az EU nehézkessége ellenére igyekszünk az előírásaik szerint mindent megváltoztatni, ami nem jelent mindig igazi fejlődést, csak szükséges megfelelést. De ezzel együtt kell élnünk, bár nem mindig könnyű – foglalja össze az elmúlt néhány év fontos fordulatát Czakó György.
– A piac változása, a gazdasági körülmények miként befolyásolják a működésüket? Milyen kihívásokra kellett választ találniuk?
– Olyan területen dolgozunk (laboratóriumi finomvegyszerek, műszerek, molekuláris biológia), ahol a magyar piacon az egész világ jelen van, és emellett vannak nagyon jól működő magyar vállalkozások is. A veszélyes anyagokkal folytatott tevékenység rendkívüli módon szabályozott, ezt az ügyfelek egy része nehezen fogadja el. Meg kell találni az apró vagy a kényes piaci részeket, ahol érvényesülni tudunk. Gyorsabbnak, felkészültebbnek és stressz-tűrőbbnek kell lennünk. Próbálunk a mondás szerint működni: A vevőnek mindig igaza van. Ez időnként nagyon nehéz.
– Milyen stratégiát követ a cég a piacon való maradás, az előrelépés érdekében? Milyen értékek szerint működik ma?
– Nap mint nap dolgozni kell, beismerni, ha valamit nem jól csináltunk, és azonnal kijavítani a hibát. Az ügyfelekkel szemben tanúsított megfelelő udvarias, tisztelettudó magatartás egyértelműen alapvető szempont, nem elég csak olcsóbbnak lenni, mint mások. Speciális, a rutintól eltérő igényeknél pedig mindent meg kell tenni az ügyfél érdekében. Ekkor már ők sem nézik, mi mennyi és miért. Elfogadják, hogy a hatékony, gyors munkának ára van.
– A közelmúltban vásároltak egy új, speciális gépet, amely gyógynövények extrakciójára képes. Ez miként befolyásolja a cég működését, milyen perspektívát nyit?
– Vállalkozásunk néhány héttel ezelőtt hozzájutott egy speciális berendezéshez. Szubkritikus körülmények között lehet biológiai mintákból kivonatokat készíteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy folyékony CO2-ban nyomás alatt pl. gyógynövényeket extrahálunk, ezáltal kíméletesen nyerünk ki vegyületeket. Ennek az eljárásnak az eredménye nagy változást hozhat a természetes anyagok kivonataiban. Persze nem volt és nem kis lesz olcsó a berendezés működtetése, egyelőre a beüzemelés zajlik.
– Egy vállalkozás életében egyszer csak elérkezik a generációváltás ideje. Egy korábbi beszélgetésünk során már esett szó erről. Ma hol tart ez a folyamat?
– Néhány éven belül biztosan abbahagyom az aktív cégvezetést. A rutindolgokat már most sem én végzem, hanem a kollégáim, akikkel nagyon régóta együtt dolgozunk. A cégvezetés reményeim szerint a családban marad, lányom fogja továbbvinni.
– Miként tudja megőrizni a vállalkozói optimizmusát több évtized elteltével is?
– Sokszor emlegetik a félig teli, félig üres pohár példáját. Én azt mondom, örülj, hogy van benne víz. 1989. január 1-től vezetem ezt a céget, illetve az elődjét. Sok mindent megéltünk, sok mindent átéltünk, volt részünk jóban-rosszban. Ebben az időben Seattle-től Tokióig bejárhattam a világot, ami nagy ajándék számomra. Azt kívánom, ez mindenkinek adassék meg. Csodálatos feleség, két gyermek, hét unoka jelenti a hátteret, nekik, értük csináljuk. Ez már elég az optimizmushoz. Nem igaz?
K.T.