Nem kötelező, de önkéntesen csatlakozhatnak a vendéglátóhelyek az új DRS-rendszerhez – válaszolta az Energiaügyi Minisztérium a VIMOSZ-nak arra a kérdésére, hogyan érinti az idén bevezetett visszaváltási rendszer a vendéglátóipari cégeket.
A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) azért fordult állásfoglalásért a szaktárcához, mert tisztázatlannak látta a DRS-rendszer alkalmazásának kihatását az ágazatra. A szakmai szervezet értelmezése szerint a vonatkozó 450/2023-as rendelet szövege nem fogalmazza meg egyértelműen, hogyan érinti az új visszaváltási rendszer a vendéglátás főtevékenységű vállalkozásokat. Az Energiaügyi Minisztérium a megkeresésre most részletes tájékoztatást adott.
Így működik a visszaváltási rendszer
Magyarországon 2024. január elsejétől indult el a DRS (Deposit Return System), azaz a belföldön forgalomba hozott kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszere. Európában több mint húsz éve működnek hasonló rendszerek, amelyek az egyszer használatos italospalackok akár 90 százalékát képesek visszagyűjteni. A hazai szabályozás célja, hogy az uniós irányelvet átültetve a közeljövőben Magyarország is 90 százalékos arányt érjen el a PET-palackok, alumíniumdobozok és üveg italcsomagolások visszaváltásában. A rendelet értelmében azt a palackot lehet visszaváltani, amiért kifizették az 50 forintos kötelező betétdíjat, és amelyen ott van a visszaváltási logó. A csomagolások visszagyűjtéséhez a 400 négyzetméter feletti élelmiszer-forgalmazóknál visszaváltó automatával ellátott kötelező visszaváltási helyet – REpontot – kell kialakítani, illetve azokon az ezer főnél népesebb településeken is, ahol nincs 400 négyzetméternél nagyobb üzlet.
A koncesszióért felelős MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. a nagyobb alapterületű üzletekbe már több mint 2200 visszaváltó automatát telepített, és több százat telepít még az idén.
Lehet, de nem kötelező csatlakozni a vendéglátóhelyeknek
Nagy Márta, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára a VIMOSZ-nak küldött válaszlevelében azt írta, a kötelező visszaváltási helyeken túl a rendszerhez pályázat útján, önkéntes alapon is lehet csatlakozni akár automatával ellátott, akár kézi visszavételi pontként. (A bevonható helyek számát ugyanakkor az országos elhelyezkedés kiegyensúlyozottsága szerint a MOHU meghatározhatja.) A vendéglátóhelyek esetén elsősorban a kézi visszaváltási helyként történő csatlakozás jöhet szóba. A kézi visszaváltást a MOHU mobil visszaváltó automatával felszerelt járművekkel támogatja, a szolgáltatás 1000 darab ép palack esetén vehető igénybe, akár hetente többször is. Ebben az esetben az étterem minden visszaváltott egyutas palack után kezelési díjat is kap a koncessziós társaságtól – idézte lapunknak a helyettes államtitkár levelét a VIMOSZ.
Emellett a vendéglátóüzlet – mint bármely fogyasztó – természetesen akármelyik visszaváltási pontra eljuttathatja az üres csomagolásokat, és ott visszaválthatja, akár utalvány ellenében, akár bankszámlára utalással.
Mikor nem kell felszámolni a csomagolás díját?
A vendéglátóhelyekre vonatkozik az a kormányrendeletben szereplő kivétel, amely szerint nem számítható fel a visszaváltási díj (egyutas csomagolás esetében 50 forint, többutas csomagolás esetében a gyártó által meghatározott összeg) akkor, ha az italt csomagolás nélkül értékesítették a fogyasztónak. Azaz a rendelet lehetőséget ad arra, hogy amennyiben a vendég helyben fogyaszt, és a termék csomagolása a vendéglátóhelyen marad, akkor a vendéglátóhely nem számítja fel neki a visszaváltási díjat. Ehhez igazodóan a vendéglátóhelyeknek – mint üzleti fogyasztóknak – lehetőségük lesz igénybe venni a MOHU mobil visszaváltó automatás szolgáltatását azokra a náluk összegyűlt üres egyutas palackokra is, amelyeket nem adtak át a fogyasztóknak. Ez esetben a betétdíjat közvetlen bankszámlára is lehet kérni, kezelési díj azonban nem jár a vendéglátóhelynek, hiszen a csomagolás ki sem került a fogyasztókhoz, azaz nem történt visszaváltás – áll a szaktárca tájékoztatásában.
Forrás: turizmus.com