A stabil és megbízható internetszolgáltatás elengedhetetlen egy cég működésében. A pandémia óta, megtanultuk, hogy a legalapvetőbb tevékenységeket, már online is el tudjuk végezni, legyen szó céges meetingről, e-bankolásról vagy e-ügyintézésről.
A megfelelő internet kiválasztásához cégünknek több szempontot is számításba kell vennie. Ilyen például az internet sávszélessége, sebessége, a megvalósítható technológia, az éves rendelkezésre állás.
Technológia szempontjából a cégek elsősorban a vezetékes megoldást részesítik előnyben, azon belül is az optikai kapcsolatot. Azonban ahol ez a szolgáltatás nem elérhető, vagy nagyon költséges lenne a megvalósítása, ott lehetőség van különböző alternatív, vezeték nélküli kapcsolatok kialakítására is, legyen az mikrohullámú technológián alapuló vagy műholdas kapcsolat, melyek az ország területén bárhol elérhetőek.
A különböző szektorokban nagy szerepet játszik az SLA vagyis a szolgáltatási szintre vonatkozó megállapodás. Ez esetben a szolgáltató és az ügyfél közötti szerződés szabályozza és határozza meg, hogy a szolgáltatásnak milyen szintű rendelkezésére állást kell folyamatosan nyújtania. Az SLA-k jellemzően a szolgáltatás minőségére, a szolgáltatás elérhetőségére és a szolgáltató felelősségére terjednek ki. Ez lakossági csomagok esetén például magasabb hibaelhárítási időkhöz is vezethet (általában maximálisan 72 óra). A kínált üzleti megoldások esetében ez már magasabb szintű rendelkezésre álláshoz és jóval rövidebb hibaelhárításhoz is vezetnek. Bérelt vonali szolgáltatások esetében a legmagasabb a szolgáltatás színvonala és akár 4 órás hibaelhárítási időt is tudnak garantálni.
Az olyan cégek esetében, ahol a kimaradás szinte megengedhetetlen, célszerű másodlagos, úgynevezett back-up internetre is előfizetni és különböző megoldásokkal a 2 különálló internetet egy eszközben végződtetni. Amennyiben az elsődleges szolgáltatás kiesne, úgy a másik (vagy akár harmadik) internet tud a helyébe lépni. Backup szolgáltatásnál figyelembe kell vennünk, hogy a meglévő internettől eltérő infrastruktúrán keresztül igényeljünk másodlagos szolgáltatást. Például egy optikai internet mellé egy mikrohullámú, műholdas vagy mobilinternetet társítsunk.
Backup internetről érdemes preventív jelleggel gondoskodni, mert amikor megtörténik a baj, akkor jelentős károkat okozhat a kiesés, amihez képest egy backup internet szolgáltatás elenyésző költséggel jár.
Olyan esetekben amikor az internetkiesés miatt leáll a termelés/szolgáltatásnyújtás – vagy a munkatársak munkaképtelenné válnak, akkor ott mindenképp szükséges a backup szolgáltatás. Tekinthetjük ezt úgy is mint egy biztosítás, amire jó esetben nincs szükség, viszont amikor kell, nagyot menthet – annyi különbséggel, hogy a backup internetet addig is használhatjuk, amíg a fővonal működik.
A cégünk számára szükséges internetszolgáltatásokat érdemes időnként komplexen is felülvizsgálni és hozzáigazítani a gyorsan változó üzleti folyamatokhoz, hiszen egyre több az adat, szinte minden online történik, a termelő gépek is online kommunikációt igényelnek.
A VANNET-nél előre gondolkodunk és időnként egyeztetést kezdeményezünk az előfizetőinknél annak érdekében, hogy a számukra lehető legjobb és legbiztonságosabb internetszolgáltatást válasszák.
Flink Szabolcs, technológiai vezető – VANNET Telekommunikációs Kft.