Saját probléma megoldásából épített vállalkozást

Egyre inkább trend a növényi alapú étkezés, amit sokszor valamilyen ételallergia vagy -intolerancia is nehezít, így e megkötésekkel élők csak ritkán tudnak vendéglőben étkezni. Mind nagyobb az elvárás a vendéglátóhelyek felé is, hogy a kínálatukban legyen vegán vagy „mentes” fogás, ez pedig az elkészítés szigorú követelményei miatt jelentős terhet ró rájuk. Az ilyen helyezetekre jelent megoldást a pécsi Vegadokk Kft. lencsealapú termékcsaládja, amelyből számos „megszokottnak” mondható étel könnyen és gyorsan asztalra tehető, sőt még a fenntarthatóság elvét is követi. Ugyanis hazai alapanyagból készül, használatával szinte nem keletkezik konyhai hulladék, és hűtést sem igényel. Erre építette fel vállalkozását János Csaba, a Vegadokk tulajdonos-ügyvezetője.

Bővebben: Saját probléma megoldásából épített vállalkozást

– A nagyobbik lányunknál még egészen kicsi korában kiderült, hogy gluténérzékeny (cöliákiás). Mint a legtöbb szülő, természetesen mi is nagyon megijedtünk, hogy mit fogunk tudni adni a gyerekünknek enni. Akkor még nem volt kapható ennyi minden a boltokban, nem volt ilyen széles a diétás étkezést biztosító termékválaszték, ami szerencsére mára már rengeteget fejlődött és sokkal könnyebben elérhető. Azóta több családtagunknál is kialakultak egyéb egészségügyi problémák, ami szintén arrafelé terelt bennünket, hogy valamilyen módon komfortosabbá tegyük az életüket. Így jutottunk el a termékcsalád kifejlesztéséhez.

– Milyen alapelvek szerint működik a vállalkozás és mi vonatkozik ezekből a termékekre?

– 15 éve az életünk része a mentes étrend. Ez idő alatt rengeteg személyes tapasztalatot szereztünk, ezért úgy gondoljuk, hogy másoknak is, akik hasonló problémákkal állnak szemben, tudunk segítséget nyújtani. Célunk, hogy a táplálékallergiások és az intoleranciával együtt élők, valamint az egészséges életmódot folytatók, a növényi étrendet követők számára magas minőségű, egyben megfizethető árú termékeket kínáljunk.

– A növényi alapon táplálkozók egyre inkább elvárják, hogy a vendéglátóhelyeken is legyen számukra kínálat az étlapon, mint ahogy a vendéglősök is szeretnének ízletes ételt kínálni az ételallergiások vagy -intoleranciával élők számára. A Vegadokk termékei miként szolgálják ki ezt az igényt?

– Minden termékünk allergénmentes, vegán, ezért nyugodt szívvel merem ajánlani bárkinek, aki növényi táplálkozást folytat vagy valamilyen ételintoleranciával küzd. Nagy hangsúlyt fektetünk a minőségre, ezért kizárólag magas minőségű, válogatott alapanyagok felhasználásával állítjuk elő az alapporainkat. A HoReCa szektor számára gyorsfagyasztva is elő tudjuk állítani a termékeinket, ezzel elősegítve a szállodák, éttermek, kifőzdék, valamint vendéglátó egységek számára a minél gyorsabb elkészíthetőséget, valamint az egyre növekvő piaci igények kielégítését.

– A Vegadokk termékei megkapták a SIRHA 2024 Nemzetközi Innovációs Díjat, valamint az Inno d’Or – Az év innovációja 2024 elismerést. Miben egyediek a termékeik?

– Vegán és mentes termékeink az innováció élén járnak. Az innováció az ételek fejlesztésének folyamatosan változó és kreatív módját jelenti, amelynek célja az új ízek, textúrák és étrendi igények kielégítése. Ezért a termékeink egyedi összetétellel rendelkeznek, dietetikus, valamint táplálkozási szakértővel karöltve fejlesztettük ki őket, minden esetben szem előtt tartva a magas beltartalmi értéket. A mentesség mellett fontos szempont volt, hogy könnyen és gyorsan elkészíthetők legyenek.

– Milyen ismérvek, hívószavak mentén lehet betörni a piacra?

– Véleményünk szerint csak prémium termékekkel lehet betörni a piacra. Meg kellett mutatnunk, hogy a mentes, vegán termékek is lehetnek ízletesek, táplálók és sokszínűek, amit az elért eredmények és díjak is igazolnak. A legfontosabb az egészségtudatosság, a tiszta alapanyagok, az allergénmentesség, a fenntarthatóság, az egészségügyi előnyök hangsúlyozása és természetesen a hitelesség. De idesorolom a marketinget, az innovációkat, az újrahasznosítható csomagolást, valamint az elérhetőség kényelmét is. Abból a szempontból nehéz a piacon érvényesülni, hogy el kell nyerni a fogyasztók bizalmát, viszont abból a szempontból könnyű, hogy egy jó termék lényegesen felgyorsíthatja ezt a folyamatot, ami esetünkben is történik. A közelmúltban olyan, részben funkcionális, valamint ,,mindennapi” termékeket fejlesztettünk, vezettünk be a piacra, amelyek szintén nagyon keresettek nemcsak a mentesen étkezők körében.

–  Milyen célok mentén fejlődik tovább a cég?

– Célunk, hogy regionális, országos, valamint nemzetközi szinten is minél többen megismerjék minőségi termékeinket. Jelenleg a hazai árusítóhelyek mellett Ausztriában és Szlovákiában kaphatók, azonban még több országban szeretnénk népszerűsíteni ezeket az innovatív és egészséges élelmiszereket. Ebben a kamara segítségét is igénybe vesszük.

K.T.