Minden cégvezető, cégtulajdonos volt kezdő vállalkozó. Mindannyian végigmentek egy folyamaton, amikor ki kellett taposni egy járható utat, ki kellett találni egy működő modellt a vállalkozás számára. A fejlődéshez hozzátartozott, hogy megismerjék a könyvelő, a bank, a hivatalok, a szolgáltatók stb. működését, és ahogy halad előre az idő, újabb kihívások érkeznek a vállalkozás működtetésével kapcsolatban. A cég növekedése, léptékváltása akarva-akaratlanul is magával hoz nehéz gazdasági döntéseket, amelyek meghozatalánál jó, ha van, aki támogatja az embert. Egy nap pedig arra kell választ találni, miért nem nőtt a profit, ha a bevétel igen. Ezt a hosszú utat szeretné lerövidíteni a vállalkozások számára egy pénzügyi workshop keretében az évek alatt felhalmozott tapasztalattal, bölcsességgel és támogatással Tóth Eszter, a Gordius-Nosster könyvelőiroda vezetője, közgazdász, mérlegképes könyvelő, okleveles könyvvizsgáló, pénzügyi és számviteli szakellenőr.
– 25 éve vezetem a könyvelőirodámat és 25 éve találkozom vállalkozókkal, akik mindamellett, hogy páratlan tehetséggel rendelkeznek a választott szakterületükön, gyakran elemi vállalati gazdaságtani kérdésekkel sincsenek tisztában. Ez az állapot mindamellett, hogy hátráltatja őket az üzleti előmenetelben, rengeteg felesleges stresszhelyzetet és szorongást is kelt. Irodám több mint 600 ügyfele már hozzászokott, hogy a könyvelésüket, bevallásaikat és elszámolásaikat mintegy „varázspálcával” tartjuk egyenesben 9 munkatársammal, de 2024-ben úgy gondoltam, hogy elővarázsolok valami újat a kalapból – egy képzést, aminek elvégzésével végre magabiztosabban láthatják át saját cégük pénzügyi működését és tervezhetőbbé tehetik vállalkozásuk jövőjét – válaszol arra a kérdésre Tóth Eszter, hogy milyen ötlet hívta életre a workshop megszervezését.
– Mi a workshop célja és milyen vállalkozásoknak szól?
– Gyorsítópályát kínálok. Több évtizednyi gyakorlati tudás kézzelfogható, napi működésbe átültethető tapasztalatát. Egy gondolkodásmódot, ami nem csak addig tart „míg az áfa el nem választ”. A workshop célja, hogy az alapfogalmaktól kezdve az adózási szabályokon át a fedezeti pont számításáig tömör, befogadható formában adja át a vállalkozói lét nélkülözhetetlen tudásanyagát. Mindezt olyan formában, ami egy kezdő vállalkozónak, egy egyéni vállalkozónak is közérthető, de egy sokat látott kkv-vezetőnek is tud újat mutatni.
Offline workshopeseményeim rendszeresen indulnak a weboldalamon és Facebook-oldalamon meghirdetett időpontokon. Online, letölthető workshopom pedig mindenki számára elérhető a honlapomon.
– Mi a program tartalma? Milyen témákban szorulnak támogatásra a vállalkozások?
– Mindenkinek vannak kérdései, egyéni elakadásai. Nincs két egyforma ügyfél, két egyforma vállalkozás, két egyforma üzleti terv. Másféle stratégiát követel meg egy recessziós, megint mást egy konjunkturális időszak. Ettől szép ez a szakma, és ez adja azokat a kihívásokat, amiket szeretek segíteni megoldani. Hat fejezetre osztott workshopom alatt a házipénztár mibenlététől kezdve a fedezetipont-számításon keresztül olyan komplex feladatok magabiztos megoldásáig jutunk el, mint a céges beszámoló értő áttekintése és a saját cégünkre szabott üzleti terv megalkotása.
– A napi működés, a vállalkozás sikeressége érdekében melyek azok a legfőbb pénzügyi elvek, szempontok, amelyeket érdemes szem előtt tartaniuk, megfontolniuk a vállalkozásoknak? Mit és hogyan lehet jobban csinálni?
– A legjobb ötlet sem hoz sikert, ha nincs mellette egy feszes gazdálkodás. Ehhez egy pontos üzleti terv, likviditási terv szükséges. Majd ezek folyamatos kontroll alatt tartása, valamint ha szükséges, akkor időben beavatkozni. Fegyelem, céltudatosság és kontroll – ezek a sikeres gazdálkodás alapjai. Sajnos a vállalkozások képviselői sokszor pontos számítás nélkül adnak árajánlatot. Az árképzés módszertana nem ritkán az „ennyit szoktunk”, vagy „amit a piac elbír”, vagy „a konkurencia is ilyen ajánlatot szokott adni”. Ez a gyakorlat nem képes hatékonyan előrevinni a cég gazdálkodását. Ezért is hangsúlyos pontja a workshopnak a rezsióradíj kérdése. E tétel ismeretének hiányában egy ügyvezető sem tud fenntarthatóan tervezni. Látjuk, hogy nem egy esetben üzleti tervek nélkül, „gondolom formán” vezetik cégeiket a vállalkozók. Ha nincs pontos terv, akkor nincs meg a mesterhármas: nem tudhatják, hogy honnan indultak, merre tartanak és hova szeretnének eljutni. Mindezek mellett el nem hanyagolható kitétel az sem – nevezzük bónusz kihívásnak –, hogy a fizetési képességet is fenn kell tudnunk tartani. Nagy vonalakban ezek jelentik egy vállalkozás sikeres jövőjének alapjait ebben a kihívásokkal teli időszakban.
K.T.