Az év középiskolai informatikatanára: Dlusztus Péter

Dlusztus Péter, a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium tanára vehette át a 2023/2024-es tanév legkiválóbb középiskolai informatikatanári teljesítményét elismerő TanIT díjat. A 2022-ben a Dél-Dunántúl meghatározó szervezeteinek informatikai vezetőit, informatikai vállalkozásainak vezetőit tömörítő 57 fős szakmai civil közösség, az Informatikai Vezetők Társasága Közhasznú Egyesület (IVETÁR) által alapított díjhoz együttműködő partnerként csatlakozott a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara ICT Bizottsága, amely 2024-től átvállalta az egyesülettől a lebonyolítás feladatait. A bruttó 1.000.000 Ft összegű díjat Lengvárszky Szabolcs kamarai alelnöktől, az ICT Bizottság elnökétől és Zalay Budától, a kamara és az IVETÁR alelnökétől vette át Dlusztus Péter.

– 2018 óta vezetek a Pécsi Janus Pannonius Gimnáziumban egy 3D-s innovációs szakkört, ami az elmúlt években kimagasló eredményeket ért el jelentős hazai és nemzetközi informatikai innovációs versenyeken. 2023-ban egy ötfős csapattal megnyertük az első CanSat műholdépítő magyar bajnokságot, és Granadában az ESA, a European Space Agency szervezésében mi képviseltük Magyarországot egy szinte világbajnokság szintű versenyen. 2024 októberében vettünk át az OTP Fáy Alapítvány által meghirdetett oktatási innovációs verseny középiskolai kategóriájának aranyérmét, illetve az országos nagydíjat is mi kaptuk meg. Emellett számtalan kisebb-nagyobb oktatási innovációs versenyen is részt vettünk, sikerrel.

– Minek köszönhető ez a kimagasló teljesítmény?

– Sokszor délután, akár estébe nyúlóan is itt maradunk az iskolában, ahol főleg a versenyeken, illetve a pályázatokon nyert 3D-nyomtatókkal, robotokkal stb. kiválóan fel tudtunk szerelni egy innovációs labort. A sikerünk egyik tényezője, hogy olyan helyen dolgozom és tanítok, mint a Janus Pannonius Gimnázium, ahol számos tehetséges, a téma iránt fogékony fiatal tanul, és az innováció alapját képező matematika mellett egyéb tantárgyakban is igen komoly eredményeket érnek el. 2017-ben kaptam egy matekorientáltságú csoportot, amelyben egy véletlen kapcsán akadtunk rá egy, aztán később több diákra, velük kezdtük el ezt az innovációs tevékenységet. Ma már olyan gyerekek is jönnek hozzám, akiket nem is tanítok, csak hallották, olvasták, hogy mivel foglalkozunk. Azt gondolom, lehet a tanár akármilyen lelkes és elhivatott, de 90%-ban a gyerek adja az akaratát, a tudását, a tehetségét a sikerekhez. A tanár egyfajta mentorként van jelen a versenyekre való felkészülésben, és mindenképpen meg kell említenünk a mögöttük álló lelkes szülők csapatát, amelynek nem győzöm elégszer megköszönni azt a támogatást, amit tőlük kapunk anyagiakban, logisztikában. Bármiben számíthatunk rájuk.

– Miként kamatozik később, a felsőoktatásba, a munkahelyekre való bekerüléskor az a több rétegű képesség, amit a gyerekek a versenyek, a felkészülés által megszereznek?

– A legtöbb innovációs versenyen való részvétel intézményi többletpontot jelent az egyetemi jelentkezésnél, ami előny a továbbtanulni szándékozók számára. A versenyeket jobbára projektalapúan szervezik, tehát ahhoz, hogy megnyerjenek mondjuk egy műholdépítő versenyt, több forduló után, rengeteg munkát bele kell tenniük, és sok dokumentációt elkészíteniük. Egyébként a szakkörben is általában projektek alapján végezzük a feladatokat. A projektalapú munka elsajátítása mindenképp segít nekik a későbbi tanulmányaik során. A versenyek végén általában egy prezentáció keretében kell előadniuk a zsűri előtt a gyerekeknek, a legtöbb esetben angol nyelven, ami a szakmai szókincsüket is fejleszti. A granadai versenyen például a zsűri elnöke egy olasz úr volt, aki 30 évig vezette az ESA-t, így igen magasra tették a lécet. Ezek a helyzetek megalapozzák az egyetemi tanulmányokat, ahol mindenképpen szükség van kellő vizsgarutinra, a drukk legyőzésére, így a versenyek kiváló lehetőséget teremtenek az ebben való fejlődésre. Ezeket a kompetenciákat a későbbi munkavállalásnál is remekül hasznosíthatják a fiatalok, hiszen a nagyobb cégeknél például fejlesztőmérnökként szintén projektmunkákat kapnak majd.

– Hogyan tudja naprakészen tartani a tudását, az ismereteit? Hiszen az informatika elképesztő sebességgel fejlődik.

– Talán viccesnek tűnik, de nekem nem nagyon kell, mert ezek a tehetséges gyerekek maguk is követik a legújabb fejlesztéseket, és sokszor ők osztják meg velem az újdonságokat, hogy láttam-e, hallottam-e róluk. Egyébként a gimnáziumban a fő profilom a tanórai képzésben a matematika, ezért külön boldogság és büszkeség számomra, hogy a kamara, illetve az IVETÁR a tanórán kívüli munkámat ismerte el ezzel a díjjal.

 

A rovat a kamarai ICT bizottság támogatásával valósult meg.