A villányi Tiffán Imréék is alkalmazkodnak a megváltozott borfogyasztási szokásokhoz

Kedvezően alakult a tavalyi év vége a borértékesítés szempontjából a villányi Tiffán Imre és Fia Pincészet számára, a borok repiadómentessége meghozta a cégek számára a kedvet, hogy e nemes nedűvel ajándékozzák meg partnereiket, munkavállalóikat karácsonyra. De az is a siker kategóriájába sorolható, hogy a pincészet több borversenyen is szépen szerepelt.

 

– Tavaly tavasszal egy 2020-as évjáratú cuvée-nk, az Emericuvée a Magyar Hölgyek Gasztronómiai és Borrendjének legjobb vörösbora lett, ami nagy öröm számunkra. Ez év elején egy rangos borversenyen egy kékfrankossal különdíjat sikerült elhoznunk, az idei áprilisi villányi-siklósi borversenyen aranyérmet kaptunk. Szintén egy neves megméretésen, a közép-európai portugieser borok sétáló kóstolóján, a Portugieser Du Monde 2025-ön nemzetközi pontozás alapján aranyérmet kapott a borunk. Ez számunkra azért is nagy büszkeség, mert az oportó Villányban az egyik legfontosabb fajta, és mi magunk is igen szeretjük fogyasztani is és ajánlani is, ez a fajta különleges hangsúlyt kap nálunk a borozóban – foglalja össze az elmúlt időszak sikereit ifj. Tiffán Imre.

– Miért érdemes versenyeken megmérettetni a boraikat?

– Mindig mérlegeljük, hogy melyik versenyen milyen borral érdemes elindulnunk. A Portugieser Du Mondén például egyértelműen a fajta tisztelete, szeretete miatt vállaltuk a megmérettetést, a Magyar Hölgyek Bora versenyre pedig már tradíció, hogy benevezünk, mert nagyon jó a kapcsolatunk az egyesülettel. A helyi borversenyeken olyan tételeket is meg tudunk mutatni, amelyek még hordóban pihennek és még nem kerültek kereskedelmi forgalomba, hasznos visszajelzéseket kapunk róluk ezeken az eseményeken. Az elmúlt években részt vettünk a VinAgora Nemzetközi Borversenyen is. Ezeknek a szerepléseknek olyan presztízsük van, ami egyrészt ismertséget, másrészt pedig üzleti lehetőséget hoz számunkra.

– Azon kívül mit lehet profitálni a versenyeken, hogy elismerést kapnak? Ilyenkor rá tudnak-e tekinteni a többi borra, tapasztalatot nyerni a borászatok munkásságából?

– A többiekre való rátekintésre kiváló alkalmat kínálnak a borversenyek, a záróeseményen meg lehet kóstolni az összes versenybort. Vannak olyan borversenyek, ahol jómagam is bírálóként vagyok jelen, ott nem tudhatjuk, hogy kinek a borát kóstoljuk, de egyfajta képet ott is kapunk a nevezett borokról. Hogy üzletileg milyen eredménye van egy borversenyen való részvételnek, hoz-e valami hasznot, azt nehéz meghatározni. Bízunk benne, hogy van jelentőségük ezeknek a megméretéseknek.

– Miként alakul a hazai piac, hogyan tudnak érvényesülni a borászatok?

– Észre kell venni, hogy az utóbbi évtizedben megváltoztak a fogyasztói szokások. Villányt a nagy vörösborok jellemezték, jellemzik, azonban azt tapasztaljuk, hogy a fiatalok alkotta Z generáció abszolút nem iszik bort, legalábbis vörösbort nem. Csak a könnyű, fehér, illatos borok mennek, illetve az úgynevezett long drake-ek, a vodka, a gin, kerül előtérbe náluk. Emellett összességében a vásárlási kedv is csökken, az emberek meggondolják, hogy mire költenek. A multi kereskedők pedig ott faragnak a beszállítói árakon, ahol tudnak.

– Külföldi értékesítésben nem gondolkodtak?

– A mi pincészetünk nem rendelkezik akkora mennyiséggel, hogy nagyobb tételt tudnánk külföldre szállítani, azonban akkora mennyiséggel már igen, hogy feladat a boreladás. Direktben értékesítünk Ausztriába két-három étteremnek, illetve sípálya melletti szállodának. Ezt a metódust követjük Pécsen vagy Budapesten belül is, így szeretnénk növelni a direkt értékesítést.

– A szőlőtermelést hogyan lehet a megváltozott igényekhez igazítani?

– Olyan fajtákat telepítünk, amelyek a fogyasztói elvárásokra reagálnak, a régi, kivágásra ítélt tőkéket fehér fajtákra cseréljük, amelyekben jelen pillanatban nagyobb potenciált látunk. Lassan 20 éve egy speciális technológiát alkalmazunk, amely a fehér borok és a rozé készítésére is kiváló. Viszont az időjáráshoz nekünk is alkalmazkodnunk kell, tavaly is már szinte júliusban elkezdődött a szüret, hogy ne nagy, testes fehér borok szülessenek, ahhoz hamarabb le kell szedni a szőlőt. Próbálkozunk a hordóban való tárolással, egy ilyen borunk is hamarosan a piacra kerül.

– Milyen terveik vannak, mit szeretnének elérni?

– A villánykövesdi pincénkben tervezzük a hétvégi állandó nyitvatartás bevezetését, bízunk benne, hogy a környékbelieket, a pécsieket vonzza ez a lehetőség. Az eddiginél sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a közösségi médiában való megjelenésünkre. Kint voltunk egy standdal az idei Pécsi Egyetemi Napokon, a fiam egyik barátja készített rólunk egy egyperces Tiktok-videót, amelynek óriási sikere, több tízezres nézettsége volt, majd sokan fel is kerestek bennünket. Ebben mindenképpen nagy potenciál van.

K.T.