Egy olyan kreatív, új generáció mentorálását tűzte ki célul az Életrevaló Akadémia közössége, amely gondolkodik, rendelkezik az élethez szükséges készségekkel, és felkészül a felnőtt lét kihívásaira. A 2021-ben szerveződött, széles szakmai tapasztalattal rendelkező csoport mára egy innovatív, a hagyományos iskolai kereteken kívüli komplex oktatási programot épített ki a felnövekvő generációknak. Úgy fejlesztik a programjaikon részt vevők készségeit és személyiségét, hogy lefordítják az élethelyzeteket a fiatalok nyelvére, és játékokon keresztül, interaktív módon modellezik a megoldás- és értékorientált viselkedési mintákat.

– A diákok többsége rengeteg szakmai ismeret birtokában hagyja el az iskolát, de a stressz, a kudarc kezeléséhez, a tárgyaláshoz vagy a csapatmunkához szükséges eszközöket nem kapják meg. Az Életrevaló Akadémia célja, hogy áthidalja ezt a szakadékot. Programunkkal olyan szükségletet szeretnénk kielégíteni, amire a pedagógusok és a szülők visszajelzései alapján úgy látjuk, hogy hatalmas igény van. Például a munkaerőpiacon biztos, hogy a hatékony munkavégzéshez, valamint a pozitív munkahelyi légkör megteremtéséhez elengedhetetlen a reziliencia, valamint az, hogy a változásokat ne csak követni legyünk képesek, hanem alakítani is tudjuk a minket körülvevő világot – mondja Kázmér Szilvia, a közösség ügyvezetője, akiben a nemzetközi tanulmányai, az egyetemi tevékenységekben betöltött vezetői szerepei és a multikulturális csapatok irányításában szerzett szakmai tapasztalatai alapján született meg e szervezet létrehozásának gondolata.
– A magyar és angol védjeggyel rendelkező Életrevaló Akadémia több mint egy újabb oktatási platform, küldetésünk, hogy áthidaljuk a szakadékot a hagyományos oktatás és a fiatal szakemberek számára szükséges valós kompetenciák között. 15 fős pedagógiai, pszichológiai szakemberekből álló csoportunkkal a WHO és az UNICEF ajánlásai alapján egy olyan tantervet és módszertant dolgoztunk ki, amely támogatja a fiatalok és a felnőttek életrevaló készségeinek fejlesztését. Tesszük ezt workshopok, szakkörök és táborok formájában.
– Hogyan valósulnak meg a gyakorlatban ezek a programok?
– A karrier workshop például egy élményszerű foglalkozás, ami különböző játékokon keresztül interaktív módon fejleszti a diákok kompetenciáját és tudatosságát önmagukkal és jövőjükkel kapcsolatban. A résztvevők kipróbálhatják, hogy egy játékosan felépített, munkahelyet imitáló közegben milyen kérdésekre és problémákra reagálni. Ezt a modult a 7-8. osztályos és a középiskolás diákok számára is kínáljuk. Felnőtteknek szóló workshopjainkat munkavállalók, ill. szülők és gondviselők számára indítjuk délutáni-esti időpontokban a vitakultúrára, a konfliktuskezelésre, a problémamegoldásra, az önérvényesítésre, a rezilienciára és a testbeszédre, valamint a közösségépítésre helyezett fókusszal. Népszerűek a külföldi gólyák beilleszkedését szolgáló egyetemi hallgatók számára szóló angol nyelvű interkulturális és csapatépítő programjaink is. Megemlítem még a „Flatmate – társasjátékot”, amelyen egy újszerű családi társasjáték által szórakoztató módon találkozhatnak a játékosok a fiatal felnőttlét kihívásaival, és fejleszthetik az ezekkel kapcsolatos készségeiket.
– Mindezekből kitűnik, hogy annak ellenére, hogy a fiatalabb korosztályokat online lehet megszólítani, az önök programjai személyes jelenlétet igényelnek.
– A személyes kapcsolódások elengedhetetlenek a programok sikerességéhez, hiszen a foglalkozásokon gyakorlati tapasztalatot és azonnali visszajelzést kapnak a diákok a mentoroktól, ami növeli a tanulás hatékonyságát. Emellett valós idejű interakcióra és a társakkal való együttműködésre van lehetőség, ez pedig támogató tanulási környezetet alakít ki. Fontos kiemelnem, hogy mentorokkal és nem tanárokkal dolgozunk. Az akadémia mentora olyan szakember, aki a játékos foglalkozásokat indirekt módon, facilitátorként vezeti: ismerteti a játékszabályokat, rávezeti a résztvevőket a feladatok céljaira, és együtt játszik a diákokkal.
– Eddig milyen visszajelzéseket kaptak az akadémia működésével kapcsolatban?
– A most záródó tanévben főképp dél-dunántúli oktatási intézményekkel és szervezetekkel együttműködve 900 diákkal 40 bemutató órát tartottunk, 400 szülő előtt mutatkoztunk be, 22 iskolával alakítjuk a kapcsolatot, 10 iskolával működünk együtt, a pedagógusok több mint 90%-a kiválóra értékelte a munkánkat, a diákoktól pedig több mint 750 pozitív visszajelzést kaptunk. Az oktatási intézmények mellett partnereink között tudhatjuk többek között a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarát, a Körber Hungáriát és a Pécsi Kulturális Központot is. Jelenleg is több együttműködés kialakítása van folyamatban, például az iskolai védőnői hálózat és a PTE több kara is érdeklődik a tevékenységünk iránt.
K.T.