A Dél-Dunántúli Gépipar Klaszter (menedzsmentszerv: PBKIK) tagja, a ZIEHL-ABEGG Kft. évek óta kiemelt figyelmet fordít a szakképzésre és a tehetséggondozásra, melynek eredményességét bizonyítja, hogy nemrégiben egyik tanulójuk, Málovics Zsombor az ország legjobb villanyszerelő tanulói közé került a Szakma Kiváló Tanulója versenyen. Az interjúban Pap András tanműhely vezető és Vancsura Miklós szakoktató osztotta meg gondolatait arról, hogyan támogatják a fiatalokat szakmai fejlődésükben, és milyen módszerekkel készítik fel őket a jövő kihívásaira.
Pap András tanműhely vezető: „időnként nekem is jut pár olyan óra, amikor kiléphetek az irodámból, és oktathatom valamelyik kedvenc témakörömet.”
Milyen szakmákban vannak nálatok duális tanulók?
Jelenleg öt szakmában fogadunk iskolarendszerű képzésben részt vevő tanulókat, ebből 4 szakképzős diákoknak: gépi és CNC forgácsoló, hegesztő, ipari gépész és villanyszerelő, az erősáramú elektrotechnikus szakmában pedig minden tanévben fogadunk diákokat, összefüggő nyári termelési gyakorlatra.
Miért ilyen fontos a cég számára a szakképzés és a tehetséggondozás?
Nézetünk szerint a régióban a műszaki szakmákat meg kell menteni, a szakember utánpótlást pedig biztosítani, természetesen nem csak a saját szakember igényünket szem előtt tartva. A tehetséggondozás ugyanezt a célt szolgálja, mert abban hiszünk, hogy a versenyszellem fejlesztése egyben pályaorientációs hatású is, legyen szó akár a partneriskoláinknál támogatott tanulmányi versenyekről, a saját szakmai tanulmányi versenyünkről, vagy akár országos szintű megmérettetésről.
Hogyan azonosítjátok és támogatjátok a tehetséges tanulókat?
Egyrészt a képzés során hamar kiderül, hogy ki az, aki megfelelő tehetséggel és hozzáállással rendelkezik, és érdemes differenciálni az oktatását, másrészt a ZIEHL-ABEGG Ágazati Tanulmányi Versenyt részben éppen a tehetségkutatás miatt találtuk ki, abban bízva, hogy azok a tehetséges diákok, akik a lakóhelyük távolsága miatt alapvetően nem gondolkodnának marcali képzőhelyben, a verseny során megismerik és megkedvelik a Tanműhelyünket.
Milyen lehetőségeket biztosítotok a tanulóknak a tananyagon túlmutató gyakorlati tapasztalatszerzésre?
A diákjaink időről-időre részt vesznek a szakmai képzésükhöz szorosan kapcsolódó üzemi gyakorlatokon, továbbá a Tanműhelyünk termeléstámogató tevékenységet is folytat, amely a legtöbb oktatott szakmánkhoz kapcsolódik. Példaként említem a villanyszerelő diákok aktív közreműködését: épületvillamosság témakörben a karbantartó csapatunkat támogatva, villamos vezérlések tekintetében pedig az automatizálási csapat projektjeiben az érdemi részvételt.

Hogyan készítitek fel őket a szakmai versenyekre, mint a „Szakma Kiváló Tanulója”?
Nem tudok egyszerű választ adni, mert nem hiszem, hogy létezik recept a sikerhez, amely patikamérlegen kimérhető. Az idei évben a Szakmai Kiváló Tanulója versenysorozaton a siker kiemelkedő, és még nekünk is el kellett gondolkodnunk rajta, hogy pontosan milyen út vezetett idáig. Málovics Zsombor 2025-ben az ország legjobb villanyszerelő diákja lett, aki a Siófoki Szakképzési Centrum Bacsák György Technikum és Szakképző Iskola felkészítésével és színeiben indult a versenyen, egyben a ZIEHL-ABEGG Motor -és Ventillátorgyártó Kft. tanulójaként. Zsombor példája megerősíti bennem, hogy a differenciált szakmai képzésünknek igenis van létjogosultsága, mert ahogy a legjobb villanyszerelő diák, úgy bármely más szakmában, tudatosan a versenyre készülő diákok tekintetében elmondható, hogy egészen más összetételű, egészen más beosztású képzésre – megkockáztatom, hogy leginkább támogatásra – van szüksége a versenyzőnek. Zsombor megkapta tőlünk azt a szakmai és emberi támogatást, amelyet nagyrészt önálló felkészülése tett lehetővé, és rendkívüli, már-már irigylésre méltó céltudatossággal és elhivatottsággal vezetett sikerre. Nagyon büszkék vagyunk rá, és hálásak, hogy az útja során a támogatói lehettünk. Bízunk benne, hogy újabb és újabb tanulmányi sikerek elébe nézünk.
Mi motivál a munkádban, amikor fiatal szakemberek képzéséről van szó?
Azt gondolom, hogy a motivációm teljesen független a szakmáktól és attól a ténytől, hogy műszaki tanárként és szakoktatóként tevékenykedtem több, mint 10 évig. Ezt úgy értem, hogy ha egy Amazonas menti őserdőben születtem volna, akkor valószínűleg oktatnám a bozótvágó szakszerű használatát, különböző minőségű ösvények kialakításához. Mindig arra vágytam, hogy rendelkezzem olyan tudással és tapasztalattal, amelyet érdemes átadni, és egy friss elme frissebb következtetéseket tudjon levonni belőle, beépíthesse a saját fejlődésébe, vagy akár megcáfolhassa. Ahogy én a jó tanáraimat megfigyeltem, illetve ahogy visszagondolok rájuk, egészen nyilvánvalóan szerették azt a szerepet, amellyel segítettek másokat – hiszen ez is egy segítő hivatás –, élvezték és igényelték a feléjük áradó szeretetet és érdeklődést, és én is mindig éppen így éreztem magam. Jelenleg leginkább az oktatás szervezésével foglalkozom, de időnként nekem is jut pár olyan óra, amikor kiléphetek az irodámból, és oktathatom valamelyik kedvenc témakörömet.
Vancsura Miklós szakoktató: „A diákok oktatása számomra felemelő érzés.”
Mióta vagy a ZIEHL-ABEGG Kft.-nél? Mi motivált arra, hogy szakoktatóként dolgozz?
2023. eleje óta dolgozom villamos szakoktatóként a ZIEHL-ABEGG Kft-nél. Pályafutásom során volt alkalmam már villanyszerelő diákokat oktatni. A diákok oktatása számomra felemelő érzés, és mindig fő szempont volt részemről a megfelelő szakmai értékek, fogások átadása a villanyszerelő tanulók számára, akik a jövő leendő szakemberei, mesterei lesznek.
Motivál, ha látom a diákjaim, hogy fejlődnek, és szakmájukban később sikeresek lesznek.
Miben különbözik a tanulók oktatása egy ipari környezetben az iskolai gyakorlathoz képest?
Ez nagyon jó kérdés, és fontos különbségeket hordoz. A diákok oktatása ipari környezetben több szempontból is eltér az iskolai gyakorlattól. Iskolai gyakorlat: szimulált környezet, ellenőrzött, biztonságos tanulási tér. A diákok hibázhatnak, mert a cél a tanulás.
Ipari gyakorlat: Valós üzemi vagy termelési környezet, ahol a hibáknak komoly következményei lehetnek. Itt a termelés és hatékonyság is elsődleges szempont. A módszertanban is eltérés mutatkozik. Az iskolai gyakorlat tanulás orientált, azaz magyarázat, próbálkozás, visszajelzés, gyakran modulszerű elmélethez kapcsolódva.
Az ipari környezet munkavégzés-orientált, a tanulás a munka során történik, azaz inkább a munka közben tanulás elve érvényesül.
Hogyan motiválod a diákokat, hogy az iskolai tanagyagon felül plusz energiát fordítsanak a szakmára?
Fontos a célok és jövőkép mutatása. Miért tanulják azt, amit tanulnak? Fontos, hogy a diák értse, a tudás hogyan kapcsolódik a való élethez. Példaképek: sikertörténetek (volt tanulók, szakemberek) akik messzire jutottak a szakmájukban. Karrierút bemutatása: Az a gondolkodásmód motiválhatja őket, hogy „ha ezt megtanulod, ide juthatsz el”.
Élmény alapú tanulás. Valós projektek: olyan feladatokat kapjanak, amik hasonlítanak az ipari problémákhoz. Versenyek kihívások: Például szakmasztár fesztivál. Szimulációk gyakorlati helyzetek, melyek lehetőleg élő problémák, ahol meg kell oldani valamit, nem csak elméletet tanulni.
Önállóság és felelősség: Adjunk bizalmat, legyen saját mini projekt, vagy kapjon lehetőségeket saját döntésekre. Az önálló sikerélmény önbizalmat ad és belső motivációt ébreszt. Elismerés és visszajelzés: Pozitív megerősítés, illetve publikus elismerés. Modern technológiák bevonása, digitális tananyagok, videók, interaktív applikációk.
Összefoglalva a diákot akkor lehet igazán motiválni, ha érzi, hogy a tudásának értelme van, hisz abban, amit tanul, és látja, hogy ez hozzásegíti egy jobb jövőhöz.
Milyen módszerekkel segíted a tehetséges tanulók fejlődését?
A tehetséges tanulók fejlődésének támogatása összetett, de rendkívül fontos feladat az oktatásban. Számos módszer és megközelítés létezik, amelyekkel segíthetjük őket kibontakozni, és kihívások elé állítani, hogy ne unatkozzanak, és ne veszítsék el a motivációjukat. Néhány módszer ezek közül:
- Differenciált oktatás: a tanulók képességeihez igazítom a tananyagot, és a tehetségesebb tanulók számára bonyolultabb, összetettebb feladatokat biztosítok.
- Mentori rendszer: személyre szabott fejlesztési tervet készítek számukra, és inspiráló példaképeket mutatok be.
- Tanulmányi versenyek: sikerélményt és szakmai fejlődést biztosítanak, és megmutatják, milyen egy vizsgához hasonlító helyzetben teljesíteni.
- Kreatív és problémamegoldó gondolkodás fejlesztése: olyan szakmai akadályok leküzdésére ösztönzöm őket, amelyek saját lelki és szakmai fejlődésüket is előmozdítják.
Szerinted milyen készségekre van a legnagyobb szükség a villanyszerelő szakmában ma, amit az oktatás során is erősíteni kell?
A villanyszerelő szakma összetett és felelősségteljes, ezért többféle készségre van szükség, nemcsak műszaki tudásra, hanem gyakorlati, logikai és kommunikációs képességekre is. Az oktatás során fontos erősíteni a műszaki és szakmai ismereteket, melynek során a villanyszerelő tanulók megismerhetik a szakmájuk alapjait jelentő kapcsolásokat, továbbá a kézügyességet és a precizitást, melyek a szakszerű munkavégzés elengedhetetlen sarokkövei. Kiemelt hangsúlyt fektetek továbbá a problémamegoldó képesség fejlesztésére, a gyors és szakszerű döntések meghozatalára, és a természettudományos alapozásra.