A Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter (menedzsmentszerv: PBKIK) szervezésében 2025 nyarán egy különleges, jókedvű és tartalmas workshopra került sor Pécsen, a Pollack Strandon. A találkozó célja az volt, hogy a DDGK Oktatói Ösztöndíjas tanárok kötetlen keretek között találkozhassanak egymással, valamint a DDGK munkatársaival, elnökségével és közösen gondolkodjanak az ösztöndíjprogram jövőjéről.
Az eseményen három ösztöndíj nyertes pedagógus vett részt: Pap Tamás a Baranya Vármegyei SZC Zipernowsky Károly Műszaki Technikumból, valamint Petes Tamás és Kontra Roland a Kaposvári SZC Eötvös Loránd Műszaki Technikum és Kollégiumtól.
Közös főzés, közös élmény
A csapatépítő program egy pincepörkölt elkészítése volt. A közös főzés igazi közösségi élményt adott, a pincepörkölt nemcsak finomra sikerült, de maga a készítés folyamata is sok vidám pillanatot hozott. A feladatok kiosztása különösen jó hangulatot teremtett, hiszen mindenki egy-egy játékos megnevezést kapott: a „kóstolómester” felügyelte az ízeket, a „húsmágus” aprította az alapanyagokat, a „dekormester” szalvétát hajtogatott, míg a „terítékvarázsló” az asztalt rendezte el, mindenki örömmel vállalta el a feladatát. A közös munka oldott légkört teremtett, amelyben könnyen alakult ki beszélgetés szakmai és személyes témákról egyaránt. A tanárok őszintén megosztották tapasztalataikat az ösztöndíj jelenlegi kihívásairól és sok hasznos javaslatot fogalmaztak meg az ösztöndíj népszerűsítésének lehetőségeiről. A klaszter igyekszik minél többet ezek közül végrehajtani, például az ösztöndíjas tanárokat meghívni a DDGK népszerű benchmarking üléseire, ezáltal közvetlenebb betekintést nyerhetnek az oktatók a klaszter működésébe és a gépipari cégeknél lévő modern technológiákat is megismerik. Részvételi lehetőséget biztosítanak az Ipar Napjai kiállítására, ahol a tanárok a legújabb technológiákat bemutató cégekkel építhetnek ki szakmai kapcsolatokat. Gyakori tapasztalat, hogy a céglátogatások során a vállalatok elsősorban a gyár bemutatására koncentrálnak, kevesebb fókuszt kap a HR, pedig a diákok számára ez legalább olyan fontos és releváns információ a jövőbeli potenciális munkahelyük meglátogatása során. A tanárok szerint nagyon hasznos és motiváló, ha a cégek nyíltan beszélnek a belső működésükről, például a bérezési lehetőségekről, a munkakörnyezetről és a karrierutakról, valamint igazán hiteles, ha egy-egy korábban szakképzésben tanuló diák osztja meg a személyes tapasztalatait, saját életútját és jelenlegi szakmai sikereit. A DDGK célja, hogy az említett javaslatok a gyakorlatban is megvalósuljanak, ezáltal is erősítve az ösztöndíj program hatékonyságát és a klasztertagok megismerését.
Kapcsolatok, amelyek erősítik az ösztöndíjprogramot
A DDGK számára kiemelt cél, hogy a jövőben egyre többen jelentkezzenek az ösztöndíjprogramokra. A nyárbúcsúztató-fejlesztő workshop bebizonyította, hogy a közösségi élmények és a kötetlen beszélgetések is nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a résztvevők erősebben kötődjenek a programhoz, a DDGK-hoz, és saját tapasztalataik révén hitelesen ajánlják azt másoknak is. Jövőbeli terv, hogy a DDGK rendszeresen szervezzen hasonló alkalmakat, amelyek célja a közvetlenség fenntartása, a jó kapcsolatok ápolása és egy olyan támogató közösség kialakítása, ahol gépipari cégek, klasztermenedzsment és az oktatók egy platformon tudjon könnyedén információt cserélni, hozzájárulva ezáltal is a gépipari életpályamodell sikerességéhez.
Az esemény így nemcsak gasztronómiai élményt, hanem értékes szakmai kapcsolatépítést is nyújtott minden résztvevő számára. A DDGK bízik abban, hogy a jövőben még több pedagógus és diák ismeri meg és él majd az DDGK ösztöndíjak nyújtotta lehetőségekkel.

2025.09. 01.