Lezajlott a “Fostering the Exchange of practices to Empower Mumpreneurship in Europe” (FEMME) második projektmegbeszélése a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara projektpartner részvételével. A női vállalkozók helyzetétről készült átfogó tanulmány és a 8 partnerország tapasztalatai és legjobb gyakorlatai, szakmai és kutatási eredmények ismertetése mellett bemutatásra került több, az “anyavállalkozók” helyzetét javító elképzelés.
A FEMME projekt keretében a “mumpreneur”-ök – azaz olyan nők, akik kismamaként, anyaként úgy döntöttek, saját vállalkozást indítanak – számára készül vállalkozási ismereteket, bevált tapasztalatokat, gyakorlati útmutató és oktatási anyag. Kiemelt fontosságú az inkubátorok/trénerek/felnőttoktatók bevonása, a pilot tréning keretében bővítve ismereteiket, képzettségüket a női vállalkozókról elősegítjük, hogy jobb, a női vállalkozók igényeinek megfelelőbb szolgáltatást nyújtsanak a “mumpreneur”-ök számára, ideális környezetet teremtve vállalkozás indításához és munkahelyek teremtéséhez.
Az elkészült tanulmányok is azt mutatják, hogy egyre több nő indít saját vállalkozást az Európai Unióban és ez Magyarországon is egyre gyakoribb. 2018-ban az EU lakosságának 52%-a nő, a foglalkoztatásban lévő 234,6 millió európai 65,3%-át (98,8 millió) női munkavállalók teszik ki.
A női vállalkozók azonban csupán egyharmadát teszik ki az egyéni vagy társas vállalkozásoknak az EU-ban 34,4 %-kal, ezen belül 2017-ben 30% volt az induló vállalkozások alapítja között nő. Nem véletlen, hogy mind nemzeti, mind uniós szinten a női vállalkozói potenciál kevéssé kihasználatlan gazdasági növekedési és munkahelyi forrást jelent, amelyet tovább kell fejleszteni és tudatosítani ennek fontosságát, lehetőségeit a vállalkozói és magánszférában egyaránt, hiszen a hagyományos női és anyaszerep sokszor nehezen összeegyeztethető egy cég menedzselésével és a közgondolkodásban a vállalkozó még mindig férfiszakmának számít.
Magyarországon a női vállalkozók aránya uniós átlag alatti 28,2% volt 2017-ben, ami azt jelenti, hogy minden harmadik üzlet tulajdonosa vagy vezetője nő, valamint egyre több női vezető is van a cégek élén.
A nők és férfiak vezette vállalkozások közti különbségek már a cégalapítást motiváló tényezőkben is megmutatkoznak. Sok EU-s országban jellemző, hogy a nők a pénzügyi tőke és a támogató szolgáltatásokhoz való hozzáférés hiánya miatt szükségből vállalkoznak, ugyanakkor a nők máshogy értékelik a sikert, mint a férfiak. A nők többsége hajlandó kevesebbet keresni, hogy sikeres legyen a vállalkozása, a férfiaknak viszont kevésbé hajlandók erre. A márka megteremtése lényegesebb a nők számára míg a férfiaknál a cég üzleti növekedése az elsődleges, a nők vállalkozás indításánál inkább hagyatkoznak a család, barátok segítségére és pénzügyi támogatására, mint ügynökségek, tanácsadó cégek vagy pénzintézetek szolgáltatásaira.
Egy új és növekvő cégnél elengedhetetlen egy kapcsolatrendszer kialakítása, folyamatos bővítése és egy megfelelői támogatói kör megléte. A FEMME projekt célja a női vállalkozók támogatása kezdeményezések, jó gyakorlatok megosztásán, képzési anyag kialakításán és egy női vállalkozói hálózat kialakításán keresztül.