Elengedhetetlenné vált a hibrid és elektromos gépjárművek szerelőinek képzése a Dél-Dunántúlon

Magyarországon 2024-ben 10 ezer új alternatív hajtású autó gördült ki az autószalonok ajtaján, hazánkban és a világban is tendencia, hogy emelkedik az elektromos vagy részben elektromos (hibrid) hajtású autók száma. Az új technológia számos kereskedelmi, szolgáltatási területre kihat, talán a legjelentősebb ezek közül a szervizháttér biztosítása. Több új jogszabálynak és előírásnak kell megfelelni az alternatív hajtású autók javításával kapcsolatban, mint ahogy a korábbiaktól eltérő szerszámokra, berendezésekre és nem utolsósorban szaktudásra, végzettségre is szükség van. Emiatt hívta a gépjárműjavítással foglalkozó vállalkozók és szervezetek képviselőit autós szakmai napjára a kamarába – az autóértékesítéssel és -szervizzel foglalkozó AutóCity Zrt. kezdeményezésére, a Baranya Vármegyei Szakképzési Centrummal együttműködve – a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara.

 

– Az alternatív hajtású autók szerelőinek képzése egy viszonylag új terület, a Dél-Dunántúlon egyelőre még nincs ilyen jellegű képzés, így az utánpótlásunk nem biztosított e téren. Az autómárkák, a márkakereskedések importőrei a gyárak közreműködésével már korábban megkezdték a szakemberek képzését, ez azonban nem ad szakirányú végzettséget, csak résztudást biztosít – mondja Liszácz Mihály, az AutóCity Zrt. vezérigazgatója.

– Melyek azok a legfontosabb témák, amelyek köré a szakmai nap szerveződött?

– Ismerni kell a javításra vonatkozó törvényi előírásokat, hogy milyen személyi feltételeknek és milyen tárgyi eszközöknek kell meglenniük egyrészt a javításhoz, másrészt az oktatáshoz. Azért is tartottuk fontosnak egy ilyen szakmai nap életre hívását, mert szeretnénk, ha a régióban, Baranyában el tudna indulni egy, az alternatív hajtási módokat fókuszba állító nappali tagozatos képzés. Úgy gondoljuk, személyi oldalról, a tananyag tartalmát és a szemléltető eszközöket illetően sok segítséget tudunk nyújtani ahhoz, hogy pécsi szakképző intézmény erre alkalmassá váljon. A jelenlévőkkel megismertettük az aktuális előírásokat, így többet között azt is, hogy 2027. január 1. után csak az javíthatja az elektromos autók akkumulátorait, akinek megfelelő szakképesítése lesz hozzá. A megjelent jogszabályokból egyértelmű, hogy milyen szerszámok, oktatási eszközök szükségesek egy képzés elindításához, valamint, hogy hány órás, illetve milyen szintű képzésekkel és végzettségekkel lehet teljesíteni a jogszabály által előírt követelményeket.

– Elsősorban mely szakmák lesznek érintettek e változásokkal kapcsolatban?

– A korábbi autóvillamossági szerelők, a későbbi autóelektronikai műszerészek érintettek. Ők eddig kisfeszültséggel dolgoztak, az alternatív meghajtású autók esetében azonban már nagyfeszültséggel kerülnek szembe, sőt, az új generációs akkumulátorok már 800 voltos egyenfeszültséggel dolgoznak, ami nagyon veszélyes lehet. Ez kettéválasztja a különböző képzési szinteket és a képzési jogosultságokat. A képzések és oktatások tekintetében a már meglévő szakemberek továbbképzéséről, valamint a leendő szakemberek kineveléséről is beszélhetünk. Előbbinél természetesen megfelelő végzettséggel kell rendelkezniük a képzésbe belépőknek, az utánpótlás-nevelés esetében pedig szükséges a nappali rendszerű, különböző szintű képzések elindítása. Időben kell lépni e tekintetben, hiszen egyre nő az alternatív hajtású autók száma, így belátható időn belül egyre több szakemberre lesz szükség a javításukhoz. A szakmai napon részt vevő szakképző intézmények nyitottnak mutatkoznak az együttműködésre, de számos tényezőnek kell rendelkezésre állnia ahhoz, hogy egy új képzést elindíthassanak. A Balatontól délre még nincs ilyen jellegű képzés, ezért is lenne ez kiváló lehetőség mindannyiunk számára.

– A szervizháttér biztosításában ma milyen kihívásokkal néznek szembe?

– Kihívás a szakmai tudás megszerzése, a javításhoz szükséges új eszközök beszerzése pedig jelentős invesztíciót és beruházást igényel. Ez a tevékenység elkülönített a többi tevékenységtől, elzárt helyen végezhető, megfelelő körültekintéssel. Ennek a körülményeit is meg kellett teremteni. Robbanásszerűen jött be ez a technológia, tapasztalataim szerint sem a gyárak, sem a szakmai javítóműhelyek nem tudtak tökéletesen felkészülni a javítások tekintetében.  Az elektromos autók és hibridek javítása egyelőre több időt és körültekintést igényel részünkről. Gyakori az információcsere a gyártókkal és az alkatrész-utánpótlás is fejleszthető még.

– Vannak olyan vállalkozások, szervizek a régióban, melyek a képzések gyakorlati hátterét tudják biztosítani?

– Jelenleg még nincsenek, de terveink szerint a következő tanévtől az AutóCitynél képesek és alkalmasak leszünk erre. Az ehhez szükséges szakmai képesítések megszerzése érdekében sok kollégám fog a közeljövőben a duális szakképzés keretében szakmai vizsgákat tenni. Szeretnénk úttörő szerepet vállalni az alternatív hajtású autók szerelőinek képzésében, hiszen közép- és hosszabb távon ez a saját céljainkat is szolgálja.

K.T.