Ökokesztyűvel rukkolt elő a Karma Pécsi Kesztyű

Ahogy az elmúlt évtizedekben, ma sem könnyű a pécsi kesztyűs vállalkozások élete. A termék szezonalitása miatt az év egy bizonyos időszakára koncentrálódik a munka zöme, a többi hónapokban pedig minimálisra csökken a megrendelés mennyisége. Erre talált megoldást egy saját márka, a Karma Pécsi Kesztyű felépítésével a MANUAL Divat Kft., amelynek mindennapjaiban már a környezettudatosság is egyre nagyobb szerepet kap. Például az ökokesztyűk készítésével.

– A Karma brand megalkotásával mintegy 8 évvel ezelőtt elindultunk egy olyan értékesítés irányába, amit sokkal inkább mi befolyásolunk és ami átsegít bennünket a holtidőkön – kezdi a korábban SzomHor Kft.-ként ismert családi vállalkozás gazdasági vezetője, Hornicz Bernadett kereskedelmi tevékenységük bemutatását. – Megrendeléseink jelentős részét a bérgyártás teszi ki, a nagy vevőink saját önálló branddel vannak jelen a piacon. Viszont a szeptembertől márciusig terjedő időszak holtszezonnak tekinthető a kesztyűgyártásban, ám ekkor is meg kell oldanunk a munkatársaink foglalkoztatását. Ezért jött a saját márka elindításának ötlete, így többek között ebben a holtidőben töltjük fel a Karma Pécsi Kesztyű raktárait. A Karma Pécsi Kesztyűket a hazai és a nemzetközi piacon is értékesítjük, ez jobb profitrátával dolgozik, hiszen nincs nagyker, nincs ügynök, viszont ezt a feladatot magunknak kell ellátnunk. Egyre jobb eredményeket produkálunk ezen a területen.

– Miként követik a vevői igényeket, a divatot a kesztyűkkel? Egyáltalán milyen gyorsan változik a kesztyűdivat?

– Nagyon megváltozott a piac az elmúlt 10 évben, a korábbinál sokkal igényesebb lett. Ma egyre többen képesek megvásárolni egy drágább terméket, mint pl. egy bőrkesztyűt, viszont nagyon komoly igényeket is támasztanak felé. Erre tudnunk kell válaszolni mind divatban, mind minőségben, mind pedig kiszolgálásban. A kesztyű divatkiegészítőnek számít, ezért szín- és formavilágban követjük a divattrendeket. A klasszikus formák, fazonok, színek örökké divatban lesznek, viszont nálunk külön tervező foglalkozik azzal, hogy milyen irányba mozduljunk el. Emellett sokat beszélgetünk a vevőinkkel, hogy ők mit szeretnének. Rengeteget tanulunk a bérgyártást megrendelő partnereinktől, náluk is felmerülnek igények, átveszünk tőlük ötleteket. A webáruházas értékesítés során is rengeteg kérés felmerül, így viszonylag könnyű reagálni a piac elvárásaira.

– Az ökokesztyű is ilyen piaci igényre született meg? Mi is ez tulajdonképpen?

– A Karma brandet egyre több külföldi üzlet értékesíti, ők olyanok, mintha kis márkaképviseleteink lennének, velük is folyamatos párbeszédet folytatunk. Egyre több helyen vetődött fel, hogy szívesen látnának olyan bőrkesztyűt, amelynek előállítása nem terheli meg annyira a környezetet. Egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezettudatosság, a környezetvédelem, ami természetesen nekünk is fontos. A bőr mellékterméknek számít, hiszen az állatokat elsősorban a húsukért tartják, viszont tény, hogy a bőrgyártás során keletkező melléktermékek nincsenek jó hatással a környezetre.

Olyan alapanyagot kerestünk, amely esetében a cserzési folyamatnál, amikor a bőrt kikészítik, kizárólag növényi eredetű cserzőanyagot használnak. Ezt különböző fák leveléből, nedvéből állítják elő, és olyankor nyerik ki az alapanyagból, amikor a fa papíripari gyártás előtt áll. Tehát csak ezért nem vágnak ki fákat. A cserzés után nem marad vissza káros anyagú melléktermék, a salakanyag teljes mértékben lebomlik, és a felhasznált víz is tökéletes tisztaságú. Egyelőre feketében gyártjuk az ebből az anyagból készülő kesztyűt, viszont tudjuk, hogy a vevőink nagyon szeretik a színeket, ezért olyan textil felsőrésszel, ekopamuttal kombináljuk, ami szintén megfelel a szigorú környezeti kritériumoknak. Minden felhasznált alapanyagunk gost tanúsítvánnyal rendelkezik, a cérna 100%-ban pamutszál, még a cérnák is fa- és papírspulnin érkeznek. Bélésként egy ecoflíz anyagot használunk, a keletkező hulladék is lebomló lesz, és ha netán valaki egyszer eldobja ezt a kesztyűt, akkor az teljes mértékben lebomlik a környezetben. Azonban a környezettudatossághoz az is hozzátartozik, hogy mi nem fast fashion termékeket gyártunk, a bőrkesztyűink hosszú élettartamúak. Egy pécsi bőrkesztyűt 5-10 évig is tudja viselni a tulajdonosa.

– Ma egyre nagyobb figyelem fordul a környezettudatos csomagolás felé. Ezen a területen is lépett előre a cég?

– A csomagolás nemcsak az ökokesztyűknél változik meg, hanem az összes termékünknél. Az idén a kiskereskedelmi értékesítésünkben eladott termékeket már olyan csomagolásban szállítjuk ki, amely teljesen műanyagmentes. Ez az igény a nemzetközi piacon jelentkezett először, ezt nekünk is követnünk kellett, hiszen a partnereink ezt el is várják tőlünk.

K. T,