Az ipari létesítmények és berendezések villamos automatizálásához szükséges készülékek és berendezések tervezésével, gyártásával és helyszíni szerelésével foglalkozó Kontakt Elektro Kft. értékesítési és beszerzési vezetője az AutóCity Zrt. ŠKODA márkakereskedésének elektromos SUV modelljét, a márka új „Modern Solid” formanyelvét használó, a ŠKODA ELROQ-ot próbálta ki.
Én is Skodával járok, igaz nem elektromossal, hanem egy dízel Octaviával. Mivel nagyon sokat autózom, számomra a dízel a megfelelő alternatíva. Bevallom, nem vagyok az elektromos autók elkötelezett híve, ezért is vártam nagyon a próbautat, kíváncsi voltam, hogy mit tud a Skoda harmadik elektromos modellje. Az már jó pont nálam, hogy nem akar mindenáron elektromos autónak látszani az Elroq, helyette a klasszikus SUV formát látom, még az első hűtőmaszk is olyan, hogy akár belsőégésű motor is lehetne a motorháztető alatt. A dizájn modern, és az is látszik rajta, hogy remek az összeszerelési minőség. Az Elroq mérete sem túlzó, akár városban is könnyen boldogul. Érdekes módon nekem a hátulja tetszik a legjobban, pedig ott nincs semmi trükk. A szürke fényezésre is mondhatnánk, hogy átlagos, ez a szürke azonban nagyon jól eltalált, vonzza a tekintetet.
Belül meghatározó a textil, ami otthonossá teszi az utasteret. Ez is szimpatikus?
Tetszenek a műszerfal textillel borított felületei, ez már az új Superb-ben is megfogott. Az is ügyes megoldás, hogy a vezető előtti képernyő a hagyományos műszerfalak stílusában kapott egy kis árnyékolót. Az utastér a külső méretekhez képest tágas, bár a 190 centimmel az Octavia után picit passzentos. A vezetőülés kellően hátra tolható és a kormány is minden irányban hosszú úton mozdítható, ez garantálja, hogy mindenki megtalálja a számára kedvező vezetési pozíciót. Az ülés SUV-hoz illően magasan van, így remek a kilátás. A praktikum hagyományos Skoda erény, így nem is csodálkozok azon, hogy sok a tárolóhely, a középkonzolon pedig két szintre is pakolhatunk. A hátsó sorban okos megoldás, hogy a kardánalagút helyén, a padlón levő tároló egy mozdulattal kiemelhető és így sík lesz a padló.
A csomagtérrel is elégedett volt.
A mérete skodásan tágas, azt olvastam valahol, hogy a kategóriában a legnagyobb. Az oldalfalain szintén kétszintes tárolót alakítottak ki, ami szintén remek ötlet. Ügyes a kalaptartó alatti rekesz is, és ezúttal a márkára jellemző jégkaparó is ide került, nem a csomagtérfedél oldalán levő nyílásba, hiszen a töltőcsatlakozó fedelében nyilvános töltéskor nem lenne védett helyen, könnyen elemelhetné valaki.
El is érkeztünk az elektromos hajtáshoz, ahol az Elroq egyik erőssége a töltés, főleg a legnagyobb akkumulátoros verzió esetén.
A 175 kilowattos maximális töltési teljesítmény nagyon meggyőző, és az is, hogy kevesebb mint fél óra alatt 10-ről 80 százalékra tölthető az akkumulátor. Ráadásul a nagy akkuval akár 570 km a hatótáv, ami már nagyon sokféle felhasználásra elegendő. A motor teljesítménye szerintem még túlzó is, a 286 lóerő és az 500 Nm feletti nyomaték ismeretében nem csoda, hogy 6.6 másodperc a 100-ra gyorsulás ideje, ami nem is olyan régen a prémium liga vagy a nagyon sportos autók sajátja volt.
A felszereltség is kielégítő, de talán még ennél is fontosabb, hogy mennyire könnyű a kiegészítők kezelése?
Sokat autózom éjszaka, így nekem fontos a jó fényszóró, ezért az adaptív mátrix lámpákat biztosan megrendelném. A szélvédőre vetített kijelző is hasznos, és bár nem extrafelszerelés. Ritkaság, hogy a hátsó kilincseket megérintve is nyitható az autó. A kezelés zökkenőmentes, jó, hogy visszatértek a mechanikus gombok és tekerők a kormányra. A központi kijelző menüje is logikus, a villanyautós technológiai repertoár pedig a rengeteg opcióval és a távirányítható parkolással lesz teljes. A folyamatos fejlődést mutatja, hogy a sávtartó egészen diszkrét, finoman avatkozik be amikor szükség van rá.
A menetteljesítményeket már említette, de milyen vezetni az Elroq-ot?
Remekül leplezi a nagy tömeget, és nem csak gyors, hanem fürgének is érződik. Ebben nagy szerepe van a roppant kicsi fordulókörnek, gondolom, ezt a hátsókerékhajtás teszi lehetővé. Egészen érdekes, ahogy a gázpedálról lelépve az előttünk levő forgalmat figyelve szabályozza az Elroq a lassulás mértékét és ezzel optimalizálja az energiavisszanyerést. A rugózás is ügyes, emellett nagyon csendes az autó, ami számomra is egyre fontosabbá válik.
Összességében egy jól átgondolt, okosan megtervezett elektromos autó a Skoda Elroq. A tesztelt változat a nagy akkuval kibővíti a felhasználhatóságot, vagy éppen megnyugtathatja a hatótáv miatt aggódókat, a rövidebb távokon autózóknak pedig a kisebb akkumulátorral szerelt, emiatt kedvezőbb árú modellek is megfelelhetnek.
T.R.
A tesztautó adatai:
Akkumulátor kapacitása: 82 kWh
Maximális teljesítmény: 286 LE (210 kW)
Maximális nyomaték: 545 Nm
Csomagtér: 470 l
Maximális sebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6.6 s
Átlagfogyasztás: 15,77 kWh/100km
Hatótáv (WLTP): 570 km
Alapár (Elroq Limited 50): 13 498 999 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: FRONT ASSIST – környezetfigyelő, kulcsnélküli indítás, riasztóberendezés, proaktív utasvédelmi rendszer, sávtartó, holttérfigyelő, adaptív tempomat prediktív funkcióval, éberség- és fáradtságérzékelő szenzor, multifunkciós bőrkormány, climatronic 2 zónás klímaberendezés, akusztikus üvegezés az oldalsó ablakokon, elektromosan állítható, fűthető, behajtható, sötétedő (vezető oldali) külső tükrök talajmegvilágítással, coming home, leaving home funkciók, esőérzékelős ablaktörlő, fényre elsötétedő belső tükör, állóhelyzeti fűtés és szellőztetés, tolatókamera