Jön a kemény brexit –mi lesz, ha nincs megállapodás?

Noha egyelőre sem az Európai Unió, sem az Egyesült Királyság képviselői nem álltak fel a tárgyalóasztaltól, minden nappal fogy a remény, hogy az év végén  lejáró  átmeneti  időszakot  követően  (amikor  még  minden  uniós szabály ugyanúgy köti a briteket, mintha tagok lennének), elkerülhető a „kemény brexit”, vagyis az Egyesült Királyság és az EU között nem lesz megállapodás  a  jövőbeli  kapcsolatrendszerről,  ami  a  gazdasági  élet számára nem kevés megrázkódtatást okozhat.

 

Az uniós sajtóban mind több elemzés lát napvilágot arról, hogy egy ilyen „no deal” helyzetben  mi  történik  majd és  mire  kell  felkészülniük  a  vállalkozásoknak  és  az állampolgároknak.  Hírlevelünk  Fókusz rovatában  most  ezeknek az  elemzéseknek  a segítségével  készítettük  a  következő  összefoglalót. Hol várhatók  a  legfontosabb változások, ha nem lesz EU-UK megállapodás?

 

Vámok

  • január 1-től a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) egyezményeiben elfogadott vámtarifákat alkalmazzák majd a kétoldalúk ereskedelemben (UK –Global Tariff Schedule, amely minden országra érvényes, akivel Londonnak nincs kétoldalú megállapodása, EU –Common External Tariff)
  • a megnövekedett adminisztratív terhek fennakadásokat okozhatnak az élelmiszerláncban (elsősorban a UK-ből az EU-ba irányuló kereskedelemben, mert a brit importőrök az első hat hónapban halasztott vámfizetési kedvezményt alkalmazhatnak)
  • áremelkedések, akadozó szállítások várhatók

Vámellenőrzés a határokon

  • brit árucikkek: teljes határellenőrzés Európában, vámárunyilatkozatok, állategészségügyi igazolások (de figyelem: a legtöbb papírmunka akkor is követelmény lesz, ha mégis lenne megállapodás)
  • európai áruk: hat hónapon át még átmeneti könnyítések lehetnek, mert a szabályokat fokozatosan léptetik életbe a szigetországban
  • a brit kikötői hatóságokat elárasztják a többletfeladatok, zavarok alakulhatnak ki
  • a teherautóknak a határra érkezés előtt el kell végezniük az adminisztrációt, de félő, hogy a fuvarozók nem lesznek megfelelően felkészülve. A britek arra számítanak, hogy Kentben 7000 kamion torlódhat fel, ami kétnapos sorban állást jelenthet

Közúti szállítmányozás

  • a brit teherfuvarozók számára megszűnik az uniós egységes piac, megállapodás híján csak az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciája (ECMT) által elfogadott „nemzeti kvóták” állnak majd a britek rendelkezésére –ami jóval alatta marad annak, ahány brit kamion most részt vesz az EU-ba irányuló szállításokban
  • megszűnik a „kabotázs” lehetősége is, azaz a teherfuvarozó nem vállalhat kisebb fuvarokat a célországban, ameddig a visszaútjára várakozik

Légiforgalom

  • ha nincs újabb megállapodás, vagy valamilyen védzáradék, akkor az Egyesült Királyság és az EU között megszűnik a légiforgalom –a WTO-nak ugyanis erre a forgatókönyvre nincs alkalmazható nemzetközi megállapodása
  • a brit légügyi hatóságok által az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) nevében a brit pilóták, repülőgépek és alkatrészek számára kiadott engedélyek érvényüket vesztik, azokat egy uniós országnak újra hitelesítenie kell
  • a brit légitársaságok működési engedélyei érvényüket veszítik, a brit légitársaságoknak székhelyüket az EU-ba kell áthelyezniük, és uniós országok többségi tulajdonába kell, hogy kerüljenek, ha továbbra is működni akarnak az Unió területén

Egészségügy

  • a gyógyszerekre a WTO-rendszerben nem vetnének ki vámot, de a határellenőrzés miatt késedelmet szenvedhetnek a szállítások
  • a kölcsönösen el nem ismert készítmények tesztelése miatt 4-6 héttel később kerülhetnek piacra bizonyos gyógyszerek

Környezetvédelem

  • a britek számára megszűnik az a lehetőség, hogy több millió tonna kommunális hulladékot európai országokba szállítsanak. A hulladék elhelyezése és feldolgozása brit területen jelentősen megnövelné a helyi hatóságok terheit

Digitális terület

  • megszűnik a roamingmentesség
  • korlátozások várhatók a két oldal közötti adatcserében (a britek vállalták, hogy Európa irányába fenntartják az eddigi szabályozást, de nincs megállapodás arról, hogy ez mindkét irányban kölcsönös lenne)

 

A londoni kormány friss döntése szerint pedig csak útlevéllel lehet majd átlépni a határokat, személyi igazolvánnyal nem, 2021 októberétől.

 

További információk:

https://www.politico.eu/article/what-happens-no-brexit-trade-deal-eu-uk/