Autóteszt – Nyul Éva – Suzuki Swift Hybrid

Az FX Autóháztól a megújult, már kizárólag hibrid hajtáslánccal kapható Suzuki Swiftet kaptuk meg egy rövid tesztre. Az új Swiftet Nyúl Éva, a könyveléssel valamint adó és üzleti tanácsadással foglalkozó Global Profi Team Kft. ügyvezetője próbálta ki.

Másfél éve már, hogy elektromos autóval járok, így kicsit furcsa volt beülnöm a Swiftbe. Az autót dicséri, hogy könnyebb volt az alkalmazkodás, mint amit vártam, a kézi váltó kezelésével sem volt gondom, a benzinmotor pedig annyira hangtalan és észrevétlen volt a városban, hogy szinte észre sem vettem hogy jelen van.

A Suzuki Swift akkor is a mi autónk marad, hogy ha ezt a hatodik generációt már Japánban gyártják, és onnan érkezik hozzánk. A formaterv mennyire tudott megújulni a generációváltásokkal?

Egy modern kisautót látok. A méretei érdekesek, mert szemre nagyobbnak látszik a Swift, mint amekkora a valóságban. Jellegzetes a tető kialakítása, már védjegye a modellnek, hogy a fekete oszlopokkal, olyan mintha lebegne a teteje. Az én autómon is kétszínű a tető, így nem meglepő, hogy nekem tetszik, ha van egy markáns elválasztás a karosszéria és a tetőlemez között. Érdekes a hátsó oszlop kialakítása, a fekete részbe rejtették a kilincset is, aminek talán az volt a célja, hogy sportosságot csempésszenek a vonalakba. Mindenesetre izgalmasnak izgalmas, mire első alkalommal megtaláljuk a kilincset. A sportosság helyett nekem a barátságosság jutott eszembe a Swift láttán, a nagy lámpáival kedves jelenség az utakon. Ami talán nem annyira praktikus, az a teljesen fényezett lökhárító, mert a parkolási sérülések azonnal meglátszanak rajta.

Az utastérben mennyire gazdálkodott jól a hellyel a Suzuki?

Nagyon meglepődtem, hogy mennyire tágas és szellős az első két ülésen a Swift. A meredeken álló szélvédő miatt messze került az első oszlop, ezért beülni is könnyű, és még a fejtér is egészen nagy, talán nagyobb is, mint az én autómban, pedig az egy magasabb építésű kis SUV. A belső szélesség is impozáns, itt a trükk a vékony ajtókban lehet. Az ütközésbiztonságot pedig úgy tűnik megoldották így is a mérnökök, mert megnéztem a töréstesztet, és ott jól szerepelt az autó. Érdekes, hogy hátul is meglepően nagy a hely, sőt a mélyre nyúló csomagtartó is elég tágas.

A felhasznált anyagok tekintetében azért érezhető, hogy melyik kategóriában járunk.

Nem voltak túlzó elvárásaim, de azért néhány ponton meglepett az autó, és ez a meglepetés pozitív volt. Természetesen, sok a műanyag, ezek között pedig vannak olcsóbbak is, de az összkép mégis jó. Kellemes az üléskárpit és kényelmes is az ülés. A műszerek kidolgozása szép, a kormány bőrborítását is jó megfogni, és a küllőkön levő kapcsolók is ízlésesek. A műszeregység fölé még egy világító dekorcsík is jutott, illetve az ajtókon elhelyezett fehér betét is ügyesen oldja az utastér sötét tónusait.

A tesztautó a középső felszereltségi szintet, a GL+-t kapta. Volt olyan, ami hiányzott?

Kicsit meg is lepődtem, hogy mennyi extrát kapott az autó, elsőre azt hittem, hogy ez a legjobban felszerelt változat. Van navigáció, tolatókamera, holttérfigyelő, sávtartó, radaros tempomat, ütközésfigyelő, gyakorlatilag minden, amit egy mai autó tud. Az pedig, hogy a klímaberendezés nem automata, engem nem igazán zavar, úgyhogy ez a kivitel szerintem egy igazán élhető, és jól felszerelt autót takar.

Használja is a mindennapokban ezeket a kiegészítőket?

Javarészt igen, szeretem is őket, de ebben az őrült 2020-as éveben sajnos nem volt alkalmam sokszor használni mondjuk a távolságtartós tempomatot, mert nem utaztam sokat. Általában a lakás és a munkahely között ingázok, néha adódik egy-egy fővárosi út a munka miatt, és egy két hosszabb túra a régióban. Ennyi jut idén az autózásból.

A Swift erre a felhasználásra talán elég is lenne, hiszen autópályán is megállja a helyét. És akkor el is jutottunk a legnagyobb újdonsághoz, a hibrid hajtáslánchoz. Ez, hogy vizsgázott?

Nem tudom, hogy dicséret vagy sem, de ha a műszerfalon nem jelezné ki a kocsi az energiaáramlást, én észre sem vettem volna, hogy hibridben ülök. Aki tart az új technológiáktól, annak ideális a Suzuki, mert nagyon ügyesen integrálták a hibridrendszert az autóba. Egy ügyes, fürge városi kisautó a Suzuki Swift, alacsony fogyasztással, amiben nyilván szerepe van az elektromos rásegítésnek is. Én azért választottam elektromos autót, mert úgy látom, hogy a jövő záloga a környezettudatos gondolkodás. Ennek egyik eszköze az is, hogy nem pazarlunk, és ha jól tudom, a Swiftbe épített hibrid rendszer épp arra jó, hogy fékezések során veszendőbe menő energiát eltárolja, és később újra felhasználja. Ha mindez azzal párosul, hogy az autó jobban vezethető, a start stop rendszer fürgébb az átlagosnál, és ráadásul ez megvalósítható egy könnyű, kicsi egységben aminek előállítása sem terheli nagy mértékben a környezetet, akkor ez egy okos lépés a jövő felé.

A Swift minden változata ezzel a hibrid hajtáslánccal készül, az alapmodell pedig kedvezményes áron hajszállal 4 millió forint alatt kapható. Ebben benne van az egyedülálló 10 év vagy 200.000 km Pro Hybrid garancia, ami a motorra, váltóra és a hibrid rendszere él.

A mai autóárakat és a felszereltséget figyelembe véve úgy gondolom, hogy reális az ár. Ha a garanciaidőt és mellé a Swift közismerten kiemelkedő megbízhatóságát és jó értéktartását is figyelembe vesszük, akkor még inkább pozitív irányba billen a mérleg nyelve.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1197 cm3

Maximális teljesítmény:                               82 LE 6000/min

Maximális nyomaték:                                   107 Nm 2800/min

Saját tömeg:                                                  865 kg

Gyorsulás 0-100 km/h:                                13.1 mp

Maximális sebesség:                                     180 km/h

Átlagfogyasztás (WLTP):                           4.9 l

Kedvezményes alapár (GL+):                     490 000 Ft

A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESC, 8 légzsák, klímaberendezés, keréknyomás ellenőrző rendszer, adaptív tempomat, fékasszisztens, tábla felismerő rendszer, fedélzeti számítógép, LED fényszórók, hegymeneti elindulássegítő, Start/Stop rendszer, Hybrid rendszer