A gazdasági társaságok, vállalkozások környezetvédelmi problémáinak hatékony és szakszerű megoldásával, gazdaságilag optimális kezelésével, valamint teljeskörű környezetvédelmi, vízgazdálkodási, és víztechnológiai tervezési, és kivitelezési feladatokkal foglalkozó Öko-Trade Kft. környezetmérnöke Kotek Tamás az AutóCity ŠKODA márkakereskedésének elektromos autóját, a ŠKODA ENYAQ iV-t próbálta ki.
Kedvelem az elektromos autókat, és lehet, hogy meglepő lesz amit mondok, de elsősorban nem is azért mert nulla az emissziójuk. A fő ok, hogy nagyon tetszenek. A korai modellek kivételével nagyon jól mutatnak, a formatervük is tükrözi, hogy a kor csúcstechnikája van ezekben az autókban. A ŠKODA ENYAQ-ra is igaz ez. Szép az autó, még úgy is kiemelkedik az utcaképből, hogy a tesztautó nem kapta meg a nagyon látványos, megvilágított hűtőrácsot. Az ENYAQ méreteit jól eltalálták, nem akkora hegyomlás, mint a nagy SUV-k, de mégis van tekintélye, és a formai trükkök miatt egészen sportos az autó. Mindenütt apró izgalmas részleteket találni, szerintem az új tulajdonos a vásárlás után hónapokkal is felfedez majd újdonságokat a karosszérián. Az egyik kedvencem az A-oszlop tövében levő dekoráció, elegánsan csempész SUV hangulatot a vonalakba.
Azért egy környezetmérnök számára biztosan fontos az emissziómentes közlekedés is.
Természetesen az. Az elektromos autók lokális kibocsátása nulla, ami nagyon fontos a lakókörnyezetünk szempontjából. Ráadásul ezt sokan csak a kipufogógázokra értik, de nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy egy szinte néma elektromos autó zajszennyezése is minimális, és a fékezésekkor a fékbetétekből is jóval kevesebb fékpor kerül a környezetbe, valamint a szervizek során is kisebb a környezeti terhelésük.
Nyilván komplexen kell kezelni a kérdéskört, mert az akkumulátorok gyártása, újrahasznosítása is számít, de abban biztos vagyok, hogy a környezetünk szempontjából az ENYAQ mindenképpen előrelépés.
Az utastérben is látszik, hogy elektromos az autó?
Az ENYAQ weboldalán láttam, hogy különféle utastéri hangulatokból lehet választani. Valóban olyan a beltér, mintha egy elegáns nappaliban, lounge-ban vagy modern lakásban ülnénk. A kényelem is hibátlan, de azt hiszem egy Skodában magától értetődő, hogy mindenütt bőséges a tér. Az elrendezés is remek, a kormány mögötti pici műszer nekem nagyon tetszik. Érdekes, hogy elsőre túl nagynak tűnt a középső tablet, de néhány kilométer után már megszoktam a méretét. Az anyagok finomak, és az is nagyon rokonszenves, hogy a Skoda mindenütt megújuló anyagokat használt, és ezek gyártása során is odafigyeltek a környezetre. Egyetlen olyan részletet találtam, ami nekem nem illik a képbe, a belső ajtóbehúzók kialakítása és anyagválasztása túlságosan puritán lett.
A Skoda neve mára összeforrt a racionalitással.
Ismerem a Simply Clever szlogent, és meg is néztem az ablakmosó folyadék betöltő nyílásának sapkáját. Valóban remek ötlet, ahogy tölcsérré alakul és így nem folyik mellé a folyadék. Az esernyő, a jégkaparó, a palack egykezes kinyitását segítő pohártartó is nagy ötlet, de ezektől eltekintve is nagyon racionális autó az ENYAQ. A térkínálatot már említettem. Az, hogy a formaterv nem korlátozta a teret mindenképp szimpatikus. Elöl és hátul is remekül el lehet férni, és a csomagtér is ŠKODA-tól megszokottan hatalmas. Nagyon tetszik a középkonzol indukciós telefontöltője, ahová két telefont is be lehet tenni. Látszik az összes tárolórekeszen, hogy átgondoltan alakították ki őket, valóban elférnek az apróbb tárgyak, palackok. Ügyes a kalaptartó kialakítása, és a csomagtérpadló alatti tárolórekesz esetén is a jó használhatóságot tartották szem előtt.
Sokáig vártunk vele, de nem kerülhetjük ki a kérdést, hogy megy az ENYAQ?
Nincs az elektromos autóktól megszokott roppant vehemens gyorsulás, inkább egy nagyon jól motorizált családi autó benyomását kelti. Azt hiszem ez szándékos volt a gyár részéről, nem is illene az autó jellegéhez, és valljuk be őszintén, nincs is szükség a mindennapokban a 8.5 másodperces gyorsulásnál sokkal jobbra. Az elektromos hajtásból fakadó azonnali maximális nyomaték viszont mindig jelen van, és ez annyira hatásos, hogy a valós nyomatékadatnál sokkal többre tippeltem volna, annyira nagyot tol az autó, ha lenyomjuk a jobb oldali pedált. Mert ugye a gázadás szó itt már nem lenne megfelelő…. A legfontosabb, hogy jó vezetni az ENYAQ-ot, élmény vele a közlekedés. A fogyasztás is érdekes kérdés. Nekem, új elektromos autó használóként még a hatótáv volt a legfontosabb. Pedig a tesztautó 500 kilométeres hatótávja ezt nem indokolja, az meg főképp nem, hogy egyenáramú töltőről 55 perc alatt 5-ről 80 százalékra tölthető az akku. A legnagyobb kapacitású töltővel mindez 38 percig tart, ami egy megfelelően kiépített töltőhálózattal már szinte nem is igényel majd kompromisszumot. Visszatérve a fogyasztásra szürreális volt, hogy a TV toronyig autózva majd onnan visszagurulva a városba, a kocsi az indulásnál nagyobb hatótávot jelzett, tehát szinte „ingyen” mentünk fel a Mecsekre. Az biztos, hogy egy elektromos autó átalakítaná a vezetési stílusomat, és a tudatosabb vezetéssel még többet tennénk a környezetért.
Az elektronikai kiegészítők közt is volt, amin meglepődött.
Már az autó személyre szabhatósága is lenyűgöző, szinte minden paraméter állítható. Ezeket nyilván nem napi rendszerességgel módosítjuk, de jó, hogy a saját stílusunkhoz szabhatjuk az ENYAQ-ot. A vezető profilok közt is éreztem a különbséget, komfort állásban érezhetően puhább lett az autó, sport üzemmódban pedig harapósabb és direktebb. Az igazán nagy innováció szerintem a navigáció adatait és a kameraképet használó tempomat és figyelmeztető rendszer. Nagyon tetszett, ahogy a városba érve az autó lecsökkentette a sebességet 50-re, az pedig meghökkentő volt, hogy a körforgalom előtt idejében jelezte, hogy vegyem lábam a jobb oldali pedálról. Ezek ismét csak olyan energiafelhasználást csökkentő módszerek, amelyekkel végső soron a környezeti terhelést csökkentjük.
Összességében milyen benyomást tett önre a ŠKODA ENYAQ?
Autóként, elektromos autóként és a jövőt meghatározó fejlesztésként is remek jármű. Aki „csak” egy családi vagy céges használatra megfelelő járművet keres annak is megfelelő választás. De remek autó azok számára is, akik tenni akarnak a környezetért és ehhez keresnek egy szinte kompromisszummentes elektromos járművet. Persze a gazdasági szempontok is fontosak, egy saját napelemes rendszer mellett a zöld rendszámból adódó előnyökkel az ENYAQ gyorsan megtérülő beruházás is lehet.
T.R.
A tesztautó adatai:
Akkumulátor kapacitása: 82 kWh
Maximális teljesítmény: 204 LE (150 kW)
Maximális nyomaték: 310 Nm
Csomagtér: 585 l
Maximális sebesség: 160 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 8.7 s
Átlagfogyasztás: 18,1 kWh/100km
Hatótáv (WLTP): 537 km
Alapár (Enyaq iV 50): 15 293 340 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: “FRONT ASSIST” – Környezetfigyelő, “KESSY GO” – Kulcsnélküli indítás, “LANE ASSIST” – Sávtartó rendszer, Akkumulátor töltőkábel – AC / Mode 3, ESC – Elektronikus stabilitásvezérlés, LED lámpák, “SmartLink” vezeték nélküli funkció, Közlekedési táblák felismerése, Rádió 10″ érintőképernyős kijelzővel, Állóhelyzeti fűtés és szellőztetés, Automata klímaberendezés “Climatronic”, Tempomat + Sebességhatároló,