Autóteszt: Suzuki Vitara hybrid – Harmat Tamás

Az FX Autóház Suzuki márkakereskedéséből a jól ismert Vitara új, hibridhajtású változatát kaptuk rövid tesztre. A népszerű SUV-t Harmat Tamás, az épületgépészeti tervezéssel és kivitelezéssel foglalkozó Harmat Víz-Gáz-Központi Fűtésszerelő Bt. ügyvezetője próbálta ki.

Érdekes, hogy hiába van régóta az utakon a Vitara, még mindig naprakész a formája. Nyilván folyamatosan frissülnek a részletek is, de hirtelen nem tudnám megmondani, hogy mi változott. Látom rajta, hogy picit más mint az utakon futó Vitarák többsége, de egymás mellé kellene állítani őket, hogy konkrétumokat tudjak mondani. A fényezés biztosan nem mindennapos. Érdekes ez a szín, alapvetően tetszik, de biztosan nem konzervatív választás. A kéttónusú karosszéria viszont szerintem mindenkinek tetszik, jól áll a Vitarának.

A méretek ma már szokatlanul kicsik, nagyobb terepjárókhoz szoktunk.

Én kisautóval járok, igaz a munkám miatt a hátsó részt áru és szerszám szállításra használom. Emiatt nekem szimpatikus, ha egy autó kisebb, ezt szoktam meg. Könnyebb a parkolás, kevesebbet fogyaszt, emiatt kisebb a károsanyag kibocsátása, és még sorolhatnánk az előnyöket. Ebben a kategóriában amúgy sem igazán népszerűek a hegyomlás méretű autók, így a Vitara itt előnnyel indul. Mindenképpen fontos a magyar gyártás, azt hiszem a hazai ipart támogatása mindig aktuális marad. Ráadásul büszkék is lehetünk rá, hogy egy igényes japán gyártó, az ő munkakultúrájukkal megtalálta a számítását Magyarországon.

Az új Vitara már teljes értékű hibrid hajtásláncot kapott. Ez is fokozza az imént említett előnyöket?

Eddig még nem vezettem hibridet, de azt gondolom, hogy környezettudatos választás. Megnyugtató, amikor kizárólag elektromotorral halad előre az autó, ráadásul városban a leghatékonyabb, ott ahol a környezeti terhelés a legmagasabb. Igazán örömteli, hogy a motor egy viszonylag egyszerű szívómotor, minden felesleges sallang nélkül. Ez hosszú élettartamot és kevesebb karbantartást sugall, bár tény, hogy a Suzuki legnagyobb konkurenciája saját maga, azzal, hogy a turbós, lágy hibrid Vitarákra is extra hosszú garanciát ad a gyár a motorra, turbóra, váltóra, és a hibrid rendszerre.

Milyen vezetni az autót?

Érdekes, hogy mennyire könnyen hozzászoktam. Automatát is régen vezettem, de itt minden flottul ment, az első méterek után otthonosan éreztem magam. A menetteljesítmények nekem bőven megfelelnek, ráadásul egy hibridben valahogy ösztönösen visszafogja magát az ember. Csendes, dinamikus, finom autó a Vitara. Szerintem nagy előny, hogy összkerékhajtással is kapható, Pécsen ez talán fontosabb az átlagosnál, a mecseki utak miatt.

A karosszéria méreteihez képest mennyi a hely belül?

Elöl hibátlan. Még a magasabbaknak is kellően tágas, sőt a panorámatető alatt is van hely a fejeknek. Az utastér szélessége is megfelelő, és az ülést is eléggé hátra lehet tolni. A hátsó sorban már korlátozottabb a tér, itt érezhető, hogy “csak” 4.2 méteres az autó. Ugyanakkor azt hiszem négy 180 centiméteres utas már kényelmesen elfér a Vitarában. A csomagtér kicsit rejtélyes, mert láttam, hogy a nagyobb hibrid akku miatt kisebb a mérete, ugyanakkor meglepett, hogy a valóságban ez nem érezhető. Szerintem jól használható ez a rakodótér.

A csúcsmodellt próbáltuk. Volt olyan felszerelés ami hiányzott?

Dehogy is! Sőt, ez is több, mint amit megszoktam. A táblafelismerő nagyon hasznos kiegészítő, a holttérfigyelő is praktikus városban. A sávtartó pedig akár komolyabb balesettől is megóvhatja a figyelmetlen vezetőt. A kezelhetőség is logikus, talán csak a kormányon lévő gombok mennyisége volt elsőre meghökkentő, de az elrendezés jól kitalált, így könnyű eligazodni rajta. A két főműszer közötti kijelző is hasznos, jól követhető a hibrid rendszer működése. Ahogy figyeli az ember az energia útját, önkéntelenül is igyekszik takarékosabban vezetni. Nagyon tetszettek az ülések, nem csak kénylemesek, hanem szépek, és minőségi anyagokból készült a kárpitozás. Az anyagok tekintetében egyedül az ajtók borításának felső része az ahol minimális hiányérzetem volt. Ha ide is a műszerfal puha műanyagja került volna, akkor nehéz lenne belekötni a belső térbe.

Mennyire élhető a Vitara beltere? Egy főleg városban használt autónál fontos, hogy be lehessen lakni.

Persze igaz, hogy tárolóhelyből sosem elég, de itt mindennek találnék helyet. Az ajtókban elfér egy-egy nagyobb palack, a telefonnak és az apróságoknak is van hely, és a könyöklőben is elég nagy a zárható rekesz.

Kinek ajánlható a Vitara hibrid változata?

Ahogy az utcakép is mutatja, szinte minden területen bevált a Suzuki Vitara. Megfelel családi autónak, céges járműnek, szabadidős felhasználásra és még sorolhatnánk. A tesztautó az összkerékhajtással és a magas szintű felszereltséggel nyilván rétegmodell a Vitarák között, de egyben a kategória különlegessége is, így aki ilyesmit keres, annak is tud autót adni a Suzuki. A hibrid változat elsődleges terepe a város, de az biztos, hogy elég sokat kell menni ahhoz, hogy megtérüljön a felár. Ez nem is elsősorban a fogyasztásban történik majd meg, bár a tesztút 6 literes városi átlaga kiemelkedően jó, hanem a várhatóan olcsóbb és ritkább karbantartás, valamint az értéktartás is komoly tényező. A környezetvédelem pedig egy olyan faktor amit nehéz beárazni, kicsit lelkiismereti kérdés is. Ugyanakkor néhány kilométer egy ilyen autóval megvilágítja, hogy mennyi energiát lehet visszanyerni akár csak egy rövid városi úton is. Ahogy mondtam, szerintem a Vitara hibrid legnagyobb konkurenciája épp saját maga, azt gondolom, hogy a turbós lágy hibrid és a kipróbált teljes hibrid közt nem könnyű a választás.

T.R.

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1462 cm3

Maximális rendszerteljesítmény:                102 LE 6000/min + 33 LE

Maximális nyomaték:                                   138+60 Nm

Saját tömeg:                                                 1315 kg

Csomagtér:                                                   289 l

Maximális sebesség:                                     180 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 13.5 s

Átlagfogyasztás (gyári adat, WLTP):        5.8 l

Kedvezményes ár (2WD GL+):                  8.880.000 Ft

A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESP, vészfékasszisztens, adaptív tempomat, táblafelismerő, sávtartó, lejtmenetvezérlő, holttérfigyelő, LED fényszórók, tolatókamera, ülésfütés az első üléseken, polírozott könnyűfém kerekek, elektromos panorámatető