„Dizájnos” előretörés a Kreatív Ipari Klaszternél

Tavaly januárban Debrecenben rendezték meg hazánkban először a „Design for Enterprises” – www.designforenterprises.eu – elnevezésű tréningsorozat egyik elemét, mely a dizájn termékfejlesztésben betöltött stratégiai szerepéről szól. Mivel a rendezvény hasznosnak bizonyult, a helyszínt adó Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közvetlen kapcsolatot épített kamaránk és az olasz főszervező között.

A kapacitások és a szükséges erőforrások gyors, ám részletes megvizsgálása után a pécsi kamara úgy döntött, hogy a Kreatív Ipari Klasztert keresi meg a lehetőséggel.

A klaszter elnöke Keresnyei János, számos hazai és EU-s projekt sikeres megvalósítása fűződik a nevéhez. Szellemi tulajdonnal kapcsolatos részletes szakértelme, és üzleti innovációs tudása okán coach feladatokat is ellát az Európai Unió Horizont 2020 és WORTH programjaiban.

A klaszter felismerte a „Design for Enterprises” tréningben rejlő lehetőséget, és 2017 őszén Pécsett is megvalósult a képzés.

Az Enterprise Europe Network pécsi irodájának vezető tanácsadója, Schmidt Enikő is részt vett a munkában:

„Aktív tagja vagyok az EEN kreatív ipari szektorcsoportjának. Sok ilyen kezdeményezést látok, felismerem, ha valami hasznos – a Kreatív Ipari Klaszternél lezajlott tréning remek volt, egészen más megközelítésbe helyezte a vizsgált termékek végső formáit, a mögöttük elsőre láthatatlan gondolatokat. Valójában pedig ezek azok az “üzenetek”, amik miatt megvesszük őket.

Idén október 3-4-5-én megrendezzük a III. Open4Business üzletember találkozót, ide jó eséllyel a Design for Enterprises előadóit is meghívjuk. Ők külföldi egyetemeken (Milánó, Róma) oktató professzorok, akik komoly piaci tudással és hihetetlen türelemmel oktatták gyakorlati példákon, esettanulmányokon keresztül, hogy például stratégiai tervezési szempontból mi a különbség a Kinder tojás és egy szelet csokoládé között.”

PBKIK: A „design” és a „külalak” között a magyar nyelv szinte egyenlőségjelet tesz, miközben tudjuk, hogy a szó többek között pl. a tervezés folyamatára is utal. A nyelvészkedés helyett inkább arról kérdezem, milyen hasznos tudást adott a „Design for Enterprises”?

Keresnyei János (KJ): Valóban kissé félrevezető volt a cím, mert a tréning nem dizájnereknek szólt, hanem minden vállalkozásnak. A mai üzleti világ egyre inkább a „design thinking” elvre épül, ami nagy vonalakban azt jelenti, hogy bármely terméket, szolgáltatást a felhasználó igényeire kell alapozni, eszerint kell fejleszteni, és így értékinnovációt kell létrehozni.

A legtöbb cég azt próbálja eladni, amiben jó – azt hisszük, hogy biztos az kell majd mindenkinek. De valójában az lesz sikeres, aki a tudását a felhasználó igényeinek szolgálatába tudja állítani. Ha a kettő találkozik, elkerülhetetlen a siker.

Bármiben fellelhető a design – ami tervezést is jelent. Legyen szó egy szoftver virtuális gombjairól, vagy egy mosógép kezelőfelületéről. A tudás, amit kaptunk, rímel a ma divatos „user experience” (UX) design-ra, ami felhasználói élmény alapú tervezést jelent.

A tréning célja az volt, hogy oly módon változtassa meg a résztvevő vállalkozók gondolkodásmódját, hogy a stratégiai üzleti tervezés során a „felhasználói igények kielégítése érték alapú innováció létrehozásával” megközelítés legyen a vezérelv.

Az első tréning sikeres volt, ezért további egynaposokat is tervezünk – erre a jogot megkaptuk, de az angol nyelvű anyagok lefordítása még hátra van. Elsősorban kreatív ipari vállalkozásokat várunk majd, de a kapu nyitva lesz mások előtt is.

PBKIK: Az olaszoktól tehát megkapták a tréning anyagait és a lehetőséget arra, hogy oktassák azt. Mi van még a Klaszter portfóliójában, amit meg tudnak tanítani a vállalkozásoknak?

KJ: Erősebbek vagyunk már a tananyagok és módszertanok fejlesztésében – ezzel gazdagodtunk nemzetközi projektjeink során. Most három Erasmus+ és egy Interreg Central Europe pályázatban veszünk részt.

A BREAK-in the DESK kreatív ipari vállalkozásokat segít – ebből alakult ki például a Lakics Kft-nél megvalósult Térerő – Acélszobrászati Workshop.

Az Art(EN)prise projektben művészeket vértezünk fel vállalkozói ismeretekkel. Ebben különösen izgalmas a Sheffield-ből származó Enterprise Circle®- tréningünk.

Az ICCI projektben a művészeket, kreatív vállalkozókat és a kapcsolódó közvetítő szervezeteket segítjük nemzetköziesedési törekvéseik elérésében. Már az is bizonyítja a program sikerességét, hogy együttműködési megállapodást írtunk alá a 60+ országban jelenlévő Enterprise Europe Network kreatív ipari szektorcsoportjával.

PBKIK: Mik a tervek 2018-ra?

KJ: Elsősorban a megszerzett kompetenciafejlesztési ismereteket szeretnénk továbbadni klasztertagjaink és más kreatív vállalkozások számára, másrészt a klaszter elnöksége a régión kívülről jövő csatlakozási kérelmek miatt tavaly év végén úgy döntött, hogy országos szintű hálózattá kíván bővülni – számítunk ebben a kamarára, mely eddig is támogatott bennünket.