Nem egy „hagyományos” enterprise europe network-ös történet a pécsi LUNARTIS kreatív ügynökség és a horvátországi Fabula Pencil startup együttműködése, inkább a személyes odafigyelés kitűnő példája. Mégsem hanyagolható el az üzletipartner-közvetítő hálózat szerepe, hiszen az, hogy egy minden résztvevő számára megelégedéssel szolgáló üzleti kapcsolat valósult meg, nagy részben az EEN-nek köszönhető.
– Az új vezetés határozott változást hozott a kamara életében: személyesen látogatta meg önkéntes kamarai tagvállalkozásunkat a szervezet marketingvezetője, Katona Petra. Kíváncsi volt arra, mivel foglalkozunk, milyen jellegű segítségre, együttműködésre lenne szükségünk. Ennek a látogatásnak lett a „következménye” egy horvát-magyar üzleti kapcsolat – kezdi a sikertörténetet Dávid Lajos, a LUNARTIS Marketing Kft. ügyvezetője. – A kamara tapasztalataim szerint kiváló üzleti mediátor, Katona Petra és Schmidt Enikő személyében pedig két segítőkész hölgyet ismertem meg, akiknek valóban fontos, hogy létrejöjjenek a vállalkozások közötti kapcsolatok.
Ennek az együttműködésnek a gyümölcseként jutott el hozzám a horvát Fabula Pencil profilja, amely a világ legfenntarthatóbb, Red Dot Design-díjazott ceruzáját ajánlotta. Ezt az íróeszközt virágüzletek kidobásra kerülő növényi hulladékaiból, valamint kávézaccból készítették, a ceruzaforgácsot pedig a szobanövények földjére lehet szórni, hiszen teljes mértékben lebomlik. A Fabula érdekessége, hogy idővel a végében található földicseresznye-magot a ceruzavéggel együtt el lehet ültetni, ami kihajt. Mi mindig az ilyen újszerű megoldásokat keressük, és végül ebben az esetben is egy nem szokványos ajándéktárgyat találtunk.
– Ezt az ötletet hogyan tudták hasznosítani?
– A kezdetek óta együtt dolgozunk a LAFARGE Cement Magyarország Kft. Királyegyházi Cementgyárával. A világ legnagyobb építőanyag-gyártó LafargeHolcim cégcsoportjának üzleti tevékenységében szétválik a cementgyártás és a másodlagos tüzelőanyag beszállítás. Ez utóbbihoz kapcsolódóan új márkanév magyarországi bevezetésére kértek fel minket. Mivel ebben az esetben kiemelten fontos a fenntarthatóság mint központi téma, olyan ajándéktárgyat szerettünk volna ajánlani, amely egyedi és illeszkedik az új Geocycle márkához. Integrált, kreatív ügynökségünk éppen abban erős, hogy az ilyen kihívásoknak képes megfelelni, erőteljesen törekszünk az unikális, ügyfélre szabott megoldások megvalósítására. Éppen a termékfejlesztés fázisába érkeztünk, amikor megérkezett a Fabula Pencil. Ennek köszönhetően ismét egy teljesen egyedi terméket tudtunk biztosítani, magyar és angol nyelvű csomagolással. A LAFARGE, mint megrendelő, kimondottan pozitív visszajelzést adott az egyedi termékre, és igényét fejezte ki a továbbfejlesztésre. A Fabula életciklusának továbbgondolása már meg is történt: hamarosan magyar betondesignerek segítségével a ceruzák növényként folytatják pályafutásukat egy betoncserépben.
– Milyen volt a többszereplős együttműködés, mire kellett nagyobb figyelmet fordítani?
– A legnagyobb kihívást az ismeretlenségből fakadó kezdeti, természetes bizonytalanság okozta. Bár maga a Fabula Nagykanizsához közel, Varasdon található, az év végi hajrában elmaradt a személyes találkozó, ezért korrekt, telefonon és e-mailen, angol nyelven folytatott együttműködés jött létre. Ehhez a kamara EEN irodája minden támogatást megadott, pl. ellenőrizte a horvát cég valódiságát. Számomra a legfőbb tanulság, hogy a szó szoros értelemében nincsenek határok, és egy kis magyar cég egy másik hasonlóra talál a határ túloldalán. Érdemes ezt mindenkinek kipróbálni, remek érzés!
– Korábban ismerte az Enterprise Europe Network rendszert?
– Igen, de nem használtam. Kellett hozzá a személyes jelenlét. A kamara tette emberi arcúvá és elérhetővé.
– Miben látja az Enterprise Europe Network jelentőségét?
– Sopronban születtem, ott nőttem fel, Pécs 15 éve szippantott be. Két hasonló atmoszférájú városról beszélek, gazdaságilag mégis óriási a kontraszt. Az EEN pont ezeket a különbségeket képes áthidalni: ha van muníciód, kitörési pontot ad hozzá. Vállalkozásunk indított egy dizájnprojektet, amely elsősorban irodai alkalmazásokra épül. Három termékcsaládunkból egy prototípus már elkészült, a többi is gyártás alá kerül hamarosan. Ezt az EEN segítségével szeretnénk ősszel eljuttatni Milánóba, a dizájnkiállításra.
Egy másik kezdeményezésünkben is gőzerővel dolgozunk: egyszerű, de hatékony projektmenedzsment eszközöket mutatunk be és adunk át az érdeklődőknek, hogy időgazdálkodás, és hatékonyság szempontjából előremutató megoldásokat vezethessenek be vállalkozásuknál. Egyrészt saját tapasztalatunkat osztjuk meg a marketing, kreatív projektek terén, másrészt szeretnénk szemléletmódot is átadni: hogyan működik egy korszerű, 21. századi magyar mikro-, illetve kisvállalkozás. A versenyképesség megteremtéséhez ezek a működésmenedzsment elemek alapfeltételek, ahogy a nemzetközi kitekintés, a partnerkapcsolatok is. Ez utóbbiban nyújt felbecsülhetetlen lehetőségeket az EEN pécsi kamarai irodája.