Pető Ákos, a Pető és Szálkai Vállalkozásfejlesztő Kft. ügyvezetője a kamara KKV Fejlesztési Bizottságának tagja és az Adóklub elnöke. Rendszeresen és aktívan részt vesz a kamara szakmai tevékenységében: adózással kapcsolatos rendezvényeken előadóként, törvényjavaslatok szakmai véleményezésében mint szakértő. A kamara Címzetes kamarai tanácsos címmel ismerte el Pető Ákos munkáját.
– A kkv-kal foglalkozó könyvviteli szolgáltatók munkája az elmúlt 15 évben gyökeresen átalakult. Ami korábban egyértelműen pluszszolgáltatásnak minősült, az manapság alapvetés. A számviteli és adózói kérdéskörön túl egyre inkább tisztában kell lenni az üzleti folyamatokkal, a hitelkonstrukciókkal, a pályázatokkal. Elengedhetetlen, hogy ezekben fejlődjünk és megfelelő tanácsot tudjunk adni az ügyfeleinknek. Talán ebben kicsit benne van a segítő szakmára jellemző attitűd, de törekszünk minél szélesebb körben tájékozódni és tájékoztatni. Ezen információk egyfajta gyűjtőhelye az iparkamara. Társadalmi munka keretében egyszerre van lehetőség segíteni és fejlődni. Baranyai vállalkozóként azt vallom, hogy a közösség ereje előrevisz, ahhoz viszont adni is kell.
– Miben szorulnak támogatásra a vállalkozások pénzügyi, adózási, könyvelési területen?
– Erős korreláció van a vállalkozói tudatosság és az adózási ismeret hiányossága között. Amikor valaki elkezd vállalkozni, nemcsak az adózási, pénzügyi ismerete alacsony, hanem önmagában a vállalkozással kapcsolatos tudatosság is hiányzik. Ezen célzott vállalkozói képzésekkel lehetne fejleszteni, ahol a vállalkozás minden területéről lehetne alapvető ismeretre szert tenni, így talán csökkenne az a statisztikai arány, hogy a frissen alapított vállalkozások 80%-a nem éri meg az 5 éves kort.
– Mi jelentette, jelenti a sikert a kamarai munkájában?
– A 2022-es KATA-változás kapcsán készítettük el azt a döntési fát, amivel néhány igen-nem válasz alapján mindenki könnyedén meg tudta határozni, milyen változással kell számolnia. Ez a diagram a közösségi platformokon igen felkapott lett, rengeteg ember használta. Az adóhatósággal párhuzamosan közösen tartottunk tájékoztató rendezvényeket, mert azt tapasztaltuk, hogy a jogszabályi változást emberi nyelven kell az érintett vállalkozóknak tolmácsolni. Az országban az egyik legsikeresebb szakmai rendezvénye lett belőle, megannyi pozitív visszajelzés érkezett és beigazolódott, hogy komoly igényre tudtunk megfelelő időben reagálni.
K.T.