Forgassuk fel Pécset!

Milliók rajonganak világszerte a romantikus tévéfilmekért, a tartalomszolgáltatók szinte versenyeznek az új alkotásokért. Már csak ezért is lesz várhatóan nagy siker a hamarosan Pécsett forgatandó romkom (szerelmi szálakkal teleszőtt vígjáték), amelyben főként pécsi színészek alakítják a szerepeket pécsi helyszíneken. A filmet a pécsi Pillango Productions forgatja, saját finanszírozásból, jelenleg gőzerővel zajlik a helyszínek és a közreműködő partnerek megtalálása. Mint Deák Zoltán cégvezető mondja, ez az alkotás a világ minden tájára elviheti a város és a benne megjelenő helyszínek, vállalkozások jó hírét (mivel angol nyelvű lesz és külföldön – is – fogják vetíteni), és további megbízásokat hozhat. A produkció készítői számítanak a helyi gazdasági szereplők együttműködésére.

 

– A külföldi filmes kapcsolataim révén eljutottam egy romantikus vígjátékokra specializálódott céghez, amellyel elkezdtünk tárgyalni egy Pécsett forgatandó filmről. A Covid óta 20%-kal megnőtt az ilyen jellegű produkciók iránti kereslet, a nézők a könnyedséget, a boldogságot keresik a tévében. A cég képviselőinek nagyon tetszett az ötlet, úgyhogy rögtön képeket, sztorijavaslatokat, videókat küldtem nekik Pécsről. Az egyeztetési folyamat vége az lett, hogy ha elkészítünk egy filmet, akkor ők azt megvásárolják. Így megszületett egy karácsonyi romkom történet, amelyet szeptemberben szeretnénk elkezdeni forgatni. Ez a film, ha megvalósul, jelentős reklám lesz Pécsnek, hiszen a történet is a városhoz kötődik. A főszereplőn kívül magyar színészek játszanak benne, elsősorban külföldön lesz majd látható, de már tárgyalásban vagyunk egy hazai tévécsatornával is. Jelenleg együttműködő partnereket keresünk a megvalósításhoz.

– Milyen együttműködésekben gondolkodnak?

– Szeptember második felére tervezzük a kb. 12–15 napos forgatást, amit – mivel karácsonyi történetről van szó – decemberben a karácsonyi vásárban fejeznénk be. Az utómunkákkal a jövő év közepéig készülnénk el. Olyan vállalkozásokat keresünk, akik helyszínnel, termékekkel, szolgáltatással hozzá tudnának járulni a film elkészítéséhez. Például szükségünk van egy magyaros, szép, nem túl modern étteremre, karácsonyi dekorációra, de lesz jelenetünk a Kodály Központban is. A Fibula Hotel azzal támogat bennünket, hogy a forgatások idejére állják a két főszereplőnk szállását. Nyitottak vagyunk a helyi gazdasági szereplők támogatására, anyagi segítségére. Befektetőkre és akár privát mecénásokra is számítunk. Ezt a filmet saját finanszírozással készítjük, így minden segítség jól jön. Ez egyfajta referenciaként is szolgál, ha jól sikerül, további megbízásokra is számíthatunk.

– Milyen előnyei származnak egy vállalkozásnak abból, ha támogatja a produkciót?

– A film egyfajta reklámfelületként szolgálhat számukra, lehetőség van termékelhelyezésre. Ez tulajdonképpen egy olyan reklámtevékenység, amelyben egy vállalkozás terméke vagy szolgáltatása képben, hangban vagy más észlelhető módon, de nem reklámszerűen jelenik meg a műsorszámban. Megvan az esélye annak, hogy ha sikeres lesz a film, a nézők ellátogatnak Pécsre és felkeresik a már látott helyszíneket. Emellett ha további produkciókat rendelnek meg tőlünk, az folyamatos munkát jelent, szintén ideutazó szakemberekkel és a hozzájuk kapcsolódó költésekkel. Ha megerősödik Pécsett a filmipar, az fiatalokat vonz a városba vagy itt marasztalja őket, esetleg hazahúzza az innen elszármazott szakembereket. Van két olyan ismerősöm is Londonban, akik filmstúdióban dolgoznak, és 10 év után szívesen hazatelepülnének családostul, ha itt tudnánk nekik munkát adni. Mert pécsiek és nem szeretnének többet ott élni. Gondoljunk csak bele, micsoda presztízst jelentene Pécsnek, ha 3-4 film forogna itt évente, akár nagyobb filmek egy-egy része, és meg tudnánk mutatni, hogy mi is tudunk színvonalas filmeket csinálni. Képesek vagyunk rá! Azért is van ennek realitása, mert Budapesten jelentősen megnövekedtek a filmkészítési költségek, mi pedig az ottani vállalási árnál alacsonyabban tudunk dolgozni. Ez is vonzó lehet a filmesek számára.

 

Pécsett minden lehetőség adott a filmezéshez

 

Jelenleg Baranya kincseiről készít kisfilmeket Kovács Tamás fotós és filmes, aki épp e munkái által is mindinkább meggyőződik róla: van mit megmutatni magunkról a világnak. Véleménye szerint a természeti értékek, a néphagyományok, a fesztiválok, a gasztronómiai érdekességek a jelenleginél nagyobb publicitást érdemelnének, ez a véleménye is hozzájárult ahhoz, hogy elkezdjenek együtt gondolkodni Deák Zoltánnal az újabb lehetőség(ek) megteremtésén. Egy Pécsett forgatott film a szakmában dolgozók számára nyújtott előnyök mellett a turizmus fejlődését is szolgálják, hiszen az itt forgató stábok itt is alszanak, esznek, isznak, szórakoznak, ami számos iparágnak jelenthet fellendülést.

– 2020-ban 395 milliárd forint volt az éves árbevétel filmgyártásból hazánkban, ennek egy kis szeletét szeretnénk elhozni Pécsre. A főváros filmgyártás szempontjából kirakhatja a megtelt táblát, már a komoly hollywoodi A-listás produkcióknak is várniuk kell, ha Budapesten akarnak forgatni. Pécs egy nagyon jó hangulatú város gyönyörű építészeti és kulturális háttérrel. Ám a fiatal turisták szempontjából egyre kevésbé érzem célpontnak, mert a nekik szóló szórakozási lehetőségek visszaszorultak az elmúlt két évtizedben. Egy filmmel azonban felhívhatjuk magunkra a figyelmet, megmutathatjuk a turisták számára fontos látványosságokat is. Vannak olyan filmek, amelyek forgatási helyszíne annyira felkapott lett a turisták által, hogy már korlátozni kell az odautazók számát. Miért ne történhetne Péccsel is ilyen? Ha híre megy a városnak a világban, nem feltétlenül csak turisták jönnek, hanem befektetési lehetőségek is. Vannak szabad helyek az ipari parkban, jól képzett a munkaerő, itt van az egyetem… minden lehetőség adott.

– Mitől éreznék komfortosan magukat itt a filmesek?

– Ha sikerül megteremtenünk az érdeklődést a város iránt, mindenképpen kell építeni itt egy profi stúdiót. Biztosan lennének befektető vállalkozók, akik látnak ebben fantáziát. Azt érdemes tudni, hogy az utóbbi 15 évben már egész Európában úgy tekintenek Magyarországra, mint Európa Hollywoodjára. Nagyon jó húzóerő, hogy itt kedvező az adózás, olcsó a munkaerő, a budapestinél pedig még kevesebbe kerül a pécsi. Pécsett komoly hollywoodi produkcióknak készülnek felvételek és utómunkák, felépült az új hangstúdió, ami országos szinten is kiválónak számít. Szakmai oldalról készen állunk filmforgatásokra. Magam egyébként azt tervezem, hogy elindítok egy kis filmes képzést, hogy ne máshonnan kelljen hozni a szakembereket.

– Pécsett mintegy két évtizede vannak próbálkozások a filmes ipar megteremtésére. Miért most sikerülne?

– Talán egy kicsit túl korán volt még a sikerhez. Akkor még Budapest sem volt egy ilyen markáns pont a filmgyártás térképén, jelenleg pedig Európa legmeghatározóbb helye. Még a környező országok sem tartanak ott, ahol mi. Ausztriában eurómilliókat szánnak olyan programokra, rendezvényekre, ahová elhívják a magyar szakembereket, hogy tanítsák a filmkészítést. Péccsel kapcsolatban még azt is látni kell, hogy nem elég legyártani egy filmet, azt el is kell adni. Ehhez korábban nem igazán voltak meg a nemzetközi kapcsolatok, amik Deák Zoltán által viszont rendelkezésre állnak, és reméljük, hogy még bővülni is fognak. Ez olyan fontos pillér, ami nélkül nem érdemes nekiállni a filmgyártásnak.

A Budapest–Pécs távolság nem számottevő, Amerikában 800 km-eket is utaznak két helyszín között. Szem előtt kell tartanunk, hogy úgy hozzunk Pécsre filmet, amivel senki érdekeivel sem ütközünk. Budapesten olyan szintű filmgyártás zajlik, hogyha éves szinten elhozunk mondjuk tíz filmet, senkit nem fog érdekelni, csak örülni fognak, hogy a kisebb költségvetésűeket nem nekik kell megcsinálniuk. A hamarosan forgatandó romantikus filmre hatalmas a kereslet, a streamingszolgáltatók terjedésével pedig még nagyobb lesz rájuk az igény.

 

„Ha jó a program és jó a marketing, mindenre lehet építeni”

 

Az internet elterjedésével az utazni vágyók egyre inkább magukra hagyatkoznak, önmaguk keresik meg és foglalják le az utakat és a szállásokat, így főleg az olcsóbb utaknál háttérbe szorulnak az utazási irodák. Mint Vétek Jánosné turisztikai szakember mondja, a nyelvi nehézségek miatt a japán csoportok és még a kínai turisták egy része is általában irodákon keresztül jön, de a nyugat-európaiak nagy része önállóan old meg mindent. Ezért aztán az úti cél meghatározásánál kevésbé esik a latba, ha egy adott településen van-e valamilyen attrakció.

– Egészen biztos, hogy van turistavonzó hatása egy adott városban forgatott filmnek. Elég csak a Budapesten forgatott filmeket elemezni, sokan épp azért kaptak kedvet az odautazásra, mert valahol bemutatták a város szépségeit. Vagy azért is szívesen látogatnak el a turisták adott helyre, mert látnak egy szuper sporteseményt, ahol ügyesen bevágnak néhány kockát a látnivalókról, ami esetleg felkelti az érdeklődésüket, és valahol elkezd mocorogni bennük. Ez befolyásolhatja a döntésüket, amikor úti célt keresnek.

– Pécsett milyen eseménynek, esetleg rendezvénynek, produkciónak volt jelentős, külföldi turistákat vonzó hatása?

– Az Europa Cantatot emelném ki, amely rengeteg turistát hozott a városba. Maga a rendezvény is hatalmas hírverést kapott, tömérdek helyen megjelent Európa-szerte, aztán a sok résztvevő is Pécs hírét vitte, hogy itt járt, mennyire tetszett neki, és később akár családostól vagy más társasággal visszajöttek. De említhetem az évtizedekkel ezelőtt megszervezett nemzetiségi fesztiválokat, elsősorban a Pünkösdi fesztiválra gondolok, amit a németekkel együtt csináltunk, az döbbenetes létszámokat produkált. 800–1000 fellépő érkezett Németországból, Ausztriából, Dél-Tirolból, és utána érezhető volt az esemény hatása. Ami érdekes viszont, hogy az Európa Kulturális Fővárosa év, az akkor szervezett programok szinte semmit sem hoztak. Ennek az is lehet az oka, hogy egyrészt nem készültek el időre a beruházások, emellett gyenge volt az év marketingje, így aztán nem használták ki a lehetőségeket, amit abban az időben azért meg lehetett volna tenni.

– Évek óta beszélgetünk a kulturális iparról, ami Pécsett is markánsan jelen van. Ebben lát valamilyen előrelépést, potenciált, amire lehet építeni?

– Biztos, hogy lehet rá építeni. Ha jó a program és jó a marketing, mindenre lehet építeni. Itt van például a fényfesztivál vagy bármelyik pécsi fesztivál. Ezeknél azt látom, különösen a távolabbról érkezők esetében, hogy jó lenne, ha időben értesülnének róluk és több csatornáról. Már most ősszel érdemes lenne föltenni az idei fényfesztiválon készült fantasztikus képeket az internetre és megjelölni az új időpontot. Többször előfordult, hogy túl későn derült fény az esemény időpontjára, amire a közelben lévő turisták még képesek reagálni, ad hoc döntést hozni, de mondjuk a több ezer kilométerről érkezők nem. Ehhez még hozzá kell adnunk, hogy Pécs nem Budapest, ahol leszáll a repülő stb. Hogy hozzánk eljöjjenek, egy kicsit hosszabb szervezésre van szükség.

Ha a kulturális ipar kerül szóba, meg kell említeni a nyelvi akadályokat, ami még mindig meghatározó. Olyan eseményeket tudok elképzelni, ami a kézművességhez köthető vagy a Zsolnay-gyárhoz, ahol a vendégek alkothatnak, mint ahogy néhány éve lehetett csempét festeni a Zsolnay-negyedben. De fel lehetne eleveníteni a régi, sikeres dolgokat is. Mondjuk talán az álom kategóriájába tartozik újból megszervezni egy nemzetközi filmfesztivált, de például a felnőtt bábfesztiválnak, amely roppant sikeres volt a ’70-es, ’80-as években, amelyre az egész keleti blokkból jöttek, szerintem ma is sikere lenne. Ez egy olyan műfaj, amely az utcákon is vonzza a közönséget, nem beszélve az igen jó hírű Bóbitáról, véleményem szerint ebből ma is fantasztikus dolgot lehetne létrehozni. De lehetne építeni a pécsi kesztyűre is, azt talán nem tudnák úgy elvinni a városból, mint a POSZT-ot, mert az igazán Pécshez kötődik. És még egy gondolat: érdemes lenne nagyobb fókuszt helyezni a külföldiekre, mert a magyarok sajnos egyre kevésbé engedhetik meg maguknak az utazást. Ez már az idei évben is érződik.

 

„Egy Pécsett forgatott film városmarketing szempontból kiváló lehetőség”

 

– A dzsámi, a székesegyház, a TV-torony és most már a Zsolnay-negyed is Péccsel könnyen azonosítható épített örökségeink. Ugyanakkor vannak olyan kézzel nem fogható értékei, kulturális gyökerei a városnak, amelyek szintén egyedülállóak: képzőművészeti vonalon számos művész például Vasarely vagy Zsolnay munkássága és öröksége, de említhetem az egyedi fesztiválokat is, amelyek más városokban nincsenek: a Fényfesztivál vagy maga a Zsolnay-negyed és a hozzá kapcsolódó események, megmozdulások, illetve ugyanígy említésre méltó a természeti örökségünk, a Mecsek is. Ezek beépíthetők egy Pécsett forgatott filmbe, ami városmarketing szempontból kiváló lehetőséget jelent. Egy tettyei utcajelenet vagy egy kiállítási környezet, esetleg a Múzeum utca felébresztheti a kíváncsiságot a nézőben, és a vágyat is, hogy élőben lássa. Erre már szép számmal látunk példákat más országokban – mondja Rechnitzer Szilvia PMJV Városmarketing osztályvezetője. – Az Észak-Olaszország kisvárosában játszódó „Szólíts a neveden!” című film, vagy a Disney-mesékben szereplő kastélyok esetében már túlturizmus is kialakult, annyian keresik fel, mert látni szeretnék élőben. Mindenképpen azt gondolom, hogy városmarketing szempontból nagy értéket képviselhet egy sikeres filmhelyszín, ez a városnak is értéket ad, de magának az alkotásnak is egyedi díszletet jelent. És akkor még nem beszéltünk az itt lakókról, a kávéházakról, a város hangulatáról, lüktetéséről, ami szintén egyedi Magyarországon. Ha ezt jól meg tudja ragadni egy film, az is vonzerőt jelenthet. Tehát mind turisztikai, mind városmarketing szempontból, de befektetésösztönzés szempontjából is támogató lehet egy ilyen film, mint ami hamarosan Pécsett foroghat.

– Évek óta beszélünk kulturális iparról a városban, ennek a jelenléte hogyan hathat Pécs jó hírére?

– Pécs tradicionálisan nagyon erős a kreatíviparban, ami képes támogatni a film háttérmunkáit. Számos webfejlesztő cég működik helyben, zömében nem is Magyarországra, hanem külföldre dolgoznak, van egy kiváló hangstúdiónk, ami magas minőségű háttérmunkák elvégzésére alkalmas, ez szintén a kreatíviparhoz kötődik. Nem beszéltünk még a filmhez fontos statisztákról, de itt működik az Európa-hírű Pécsi Balett, a színház, kiváló tervezőgrafikusaink vannak, az egyetem Művészeti Karának vagy a Műszaki és Informatikai Karának képzései kapcsán például sok szakmailag érintett bevonható egy sikeres film munkafolyamataiba.

– Melyek voltak az utóbbi időben azok a sikeres projektek, amelyek egyértelműen pozitív hatást gyakoroltak a város ismertségére?

–  A legjobb példa a Fényfesztivál, amely ideje alatt több százezer ember megfordult a városban. Egy igazán egyedi kínálattal találkoznak, gondolhatunk akárcsak a helyszínekre, a szereplőkre, a cégekre, tehát az ökoszisztéma elemeire, amelyek kiválóan összekapcsolódtak. Ennek a fesztiválnak művészeti értéke is van, a vizualitás igen jelentős trendet képvisel a mai világban, ez hozzájárul a fényfesztivál sikerességéhez. Kiemelhetem a LOKART kortárs képzőművészeti fesztivált, amely keretében nem egy pontban összpontosulnak a látványelemek, hanem több helyszínt felkeresve bejárjuk a várost, és úgy ismerkedhetünk meg számos művész munkájával. Pécs a kultúra városa, az a művészeti örökség, ami itt fellelhető, izgalmas, mindig tud újat hozni, a LOKART is ezt az új szemléletet, más megközelítést segíti. Az idei év témája az illúzió, egy fantasztikusan jól feldolgozott téma volt különböző kortárs művészek szemével, kiállítási anyagokkal ez is rengeteget tett hozzá a város hírnevéhez.