Ma már egy gépiparban gyártott alkatrésszel kapcsolatban is elvárás, hogy olyan legyen a formája, amire jó ránézni, még ha be is épül a szerkezetbe és közvetlenül nem is látszik. Hát még azok az eszközök, elemek, amik szem előtt vannak! Ugyanígy a közvetlen környezetünkben minket körbevevő tárgyak, legyenek azok csupán esztétikai vagy használati jellegűek, alakjukkal, színükkel, anyagukkal, praktikusságukkal meghatározó részei mindennapjainknak. A tömegtermelés korában felértékelődnek a kézzel készült termékek, a kisszériás darabok, a készítők fantáziáját, szaktudását, „energiáját” magukban hordozó tárgyak becsességük okán évekig, évtizedekig hű társaink maradnak. Többek között ezt az értéket mutatja be évről évre a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara, a partnerintézmények és a kreatív iparágak együttműködésével 2014. óta minden ősszel megrendezett DesignPécs, ami a Budapest Design Week fesztivál társrendezvényeként valósul meg. Az esemény pécsi programjainak koordinációját a kezdetektől a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara végzi. A kezdeményezés célja, hogy lehetőséget biztosítson a helyi alkotóknak, tervezőknek, kreatíviparági szakembereknek és a művészethez kapcsolódó valamennyi embernek és vállalkozásnak, hogy bemutassák tevékenységüket.
Idén október 5–15. között szervezte meg a kamara az eseményt Pécs Megyei Jogú Város, a Művészetek és Irodalom Háza, a Kreatív Ipari Klaszter, a PTE Művészeti Kar és a PTE Műszaki és Informatikai Kar partnerségével. Most is számos program keretében hatottak a különböző érzékszervekre, a Nádor Galériában például az Ezerszínű fa kiállításon a fa mint alapanyag felhasználhatóságának sokszínűségét mutatták be magyar dizájnerek által tervezett és gyártott termékeken keresztül. A PTE Műszaki és Informatikai Karán az Ipari termék- és formatervező mérnöki szak kiállítása nemcsak a szak elmúlt több mint tízéves működésének összegzésére jött létre, sokkal inkább az oktatásszervezés és az aktuális gazdasági környezet elvárásainak igényeit is kielégítő munkákban rejlő potenciális lehetőségek bemutatását jelentette. A PSEUDO kiállítás a Művészetek és Irodalom Háza Játékterében egyfajta formai kísérletezést jelenített meg: az emberi test, a csoportosulás és a sejtburjánzás absztrakciójával foglalkozott a viselhető tárgy határait feszegetve. A pécsi Szitakötő kreatívsuli nyitott óráin a lakberendezéssel és a varrással ismerkedhettek meg azok, akik a szabad alkotáshoz keresnek új utat.
A DesignPécs adott keretet kiállítással és beszélgetéssel Pécs új vizuális arculatának bemutatásához, valamint a városháza exkluzív toronykiállításához, amelyen a látogatók megismerhették az idén 116 éves pécsi városháza történelmét. Talán a legnagyobb figyelemmel kísért program az Átszövi a design Pécset esemény volt a Pécsi Kereskedelmi Központban október 6-án, amikor divatbemutató keretében ismertettek meg kreatívipari termékeket, és ahol az építészet is szerepet játszott. A baranyai Serpente márka ruháit, valamint a Karma Pécsi Kesztyű modelljeit a Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum táncművészeti képzésén tanuló diákok viselték egy látványos táncszínházi előadáson. Az eseményen Deák Zoltán (Pillango Productions) a pécsi filmgyártásról, Oszoli Dénes építész pedig a Pécsi Kereskedelmi Központ 10 évvel ezelőtti rendhagyó felújítását mutatta be.
A programhoz kapcsolódó A design örök kiállításon a Dahlia Art & Decor texturált 3D faliképeit és szobrait, a Silk art by Andrea Melegh kézi festésű hernyóselyemsálait, -retiküljeit, -tárcáit, selyemmel borított naplóit, mappáit, a Khoani Bőrdíszműgyártó Kft. formatervezett táskáit, az ÁGA HENGL bőrtáskákat és Baráth Gábor a környezetében megtalálható anyagokból készített szobrászmunkáit tekinthette meg a közönség. A szoftverfejlesztő Webstar Csoport üzletfejlesztési vezetője, Csikós Gergő pedig Az év irodája kisvállalati díj 2022 győztes irodáját, a munkavégzést és a közösségi jólétet támogató munkahelyet mutatta be egy irodabejárás keretében.
Rabb Szabolcs: A dizájn hozzáadott értéket jelent
– Az idei már a kilencedik DesignPécs rendezvény volt, 2014. óta szervezzük meg minden évben az eseményt, amely csupán egy alkalommal maradt el a Covid miatt – mondja Rabb Szabolcs, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára. – Két oka volt, hogy annak idején csatlakoztunk a Budapest Design Weekhez. Az egyik, hogy megmutassuk: Magyarországon a dizájn vagy a kreatívipar nem kizárólagosan Budapestről szól, a másik pedig az, hogy láttassuk: térségünk fejlődésének záloga, hogy a legkülönfélébb szakmai szervezetek, vállalkozások, nonprofit szervezetek együttműködjenek. Azt gondoljuk, és ez azóta már bebizonyosodott, hogy a DesignPécs egy olyan programsorozat, amihez a kompetenciái mentén szakmailag is tud csatlakozni a város, az egyetem műszaki és a művészeti kara, a legkülönfélébb kis manufaktúrák, a kesztyűipar, a porcelánipar, a bőripar, a tervezők, a formatervezők, a dizájnszakértők, az építészek. Ez számunkra azért is fontos, mert az előkészületekkel együtt van egy hónap, amikor kicsiben gyakoroljuk az együttműködést, egy hét pedig arra, hogy megmutassuk ennek az eredményét. Azért is meghatározó a baranyai üzleti közösség számára ez az esemény, mert ugyan a közvetett hatását nem tudjuk mérni, ám közvetlen hatásként már hozzájárult ahhoz, hogy a térségben működő ipari vállalatok, a feldolgozóipar, amely eddig nem foglalkozott a dizájnnal, most egyre többször fókuszál erre a területre. Ugyanis a vállalkozások rájöttek arra, hogy még a legegyszerűbb terméknek is valamilyen formát kell adni. Mivel a dizájn hozzáadott értéket jelent, már nem lehet anélkül sem egy kapcsolószekrényt, egy villanykapcsolót vagy egy páncélszekrényt sem piacra dobni.
– A DesignPécs eseményei minden évben sokakat vonzanak, volt, hogy be sem lehetett férni egy-egy programra, akkora volt az érdeklődés. A vállalkozásokra vetítve miben áll a rendezvénysorozat sikere?
– A világ egyik legnagyobb iparága a filmipar. 10–15 éves elképzelés, hogy Pécset is beintegráljuk ebbe a vérkeringésbe. A térséget úgy is jól be lehet mutatni, ha olyan filmeket forgatnak itt, amiket világszerte játszanak a mozikban, a nézők pedig annak hatására, hogy megtetszett nekik, később felkeresik a helyszíneket. Filmes törekvésünk újra erőre kapott, a közelmúltban létesült Pécsett egy magas színvonalú hang- és filmstúdió, amely most forgat a városban egy romantikus komédiát, ebben helyi szereplők, helyszínek jelennek meg. A DesignPécs kiállítói közül sokan együttműködnek a stábbal, ami újabb nemzetközi láthatóságot jelent azoknak a cégeknek is, amelyek már ott vannak a külföldi piacokon, azoknak viszont, amelyek még kevésbé ismertek más országokban, ez egy kiváló lehetőség.
– A DesingPécs elsősorban a kézművesekre, a Pécsett évtizedek óta jelen lévő kreatíviparra koncentrál.
– Említettem, hogy a DesignPécs közvetett hatását nem tudjuk mérni, viszont visszaigazolja, láttatja azt a gazdag vállalkozói potenciált, ami térségünkben jelen van. Az, hogy a Dél-Dunántúl még mindig talpon van, azoknak az okos, tapasztalt, válságálló, változásmenedzsmentre képes, a legkisebb mikrovállalkozásoknak, de a helyben működő legnagyobb multinacionális vállalkozásoknak is köszönhető, amelyek a térség erejét adják. Annak ellenére, hogy évtizedek óta elkerülik a régiót a fentről jövő fejlesztési támogatások, ha a vállalkozások az eddigi attitűddel dolgoznak tovább, akkor a megye biztosan talpon marad.
A DesignPécsen megmutatkozik az alkotómunka értéke, láthatóvá válnak a két kezükkel dolgozó mesteremberek és iparosok, a kézműves manufakturális termékek alkotói. Nem véletlen, hogy az idei divatbemutatón felsorakoztattuk a színpadra a kesztyűs cég kesztyűszabászait, illetve kesztyűvarróit, és megköszöntük a munkájukat. Szerintem ez a valódi üzenet a más ágazatok képviselői, illetve a többi cég számára, hogy ne felejtsük el a valódi alkotómunkát, ami az automatizációval, meg az őrült internetes világgal egyre inkább kikopik. Ma is milyen jó kézbe venni egy bőrtáskát, egy kesztyűt, egy porcelánt, megnézni egy helyben készült orgonát! De a gyártócégeknél is megvan ez az érzés, hiába gyártanak több millió alkatrészt. Ismerek olyan cégtulajdonost, aki szinte minden nap szívesen kézbe veszi a termékeiket, szereti megfogni a simára esztergált felületeket, ezzel is elismerve a munkatársai teljesítményét. A mesterséges intelligencia, a robotok nem tudják teljes mértékben átvenni a munkánkat, hiába fejlődik elképesztő módon mindkettő, az emberi teljesítmény a jövőben is előtérbe kerül. Említhetem például Pécs város új arculatát, amelyet a DesignPécsen mutattak be, ezt is kreatív emberek tervezték. Személyes véleményem szerint egy nagyon friss, kiváló arculat született. Az emberi alkotás nagyszerűségét tükrözte Az ezerszínű fa kiállítás a Nádorban vagy a PTE Műszaki és Informatikai Karán a fiatal formatervezők kiállítása. De ennek igazolására megemlíthetem a Baranya Vármegyei Mérnöki Kamara épp a DesignPécs alatt zajlott kiállítását is, amely a mérnöki lét, a mérnöki szakma sokszínűségét mutatta be. Az ilyen események, mint a DesignPécs kiváló alkalmat teremtenek térségünk értékeinek megmutatására.
Serpente: Abszolút nőiességet sugárzó ruhák
– Kifejezetten a kamara által szervezett divatbemutatóra terveztünk egy kapszulakollekciót, aminek a tematikájához az inspirációt a Zsolnay Rózsaszín kiállítása adta. Mivel az esemény a DesignPécs része volt, ezért egy olyan forrást kerestünk, ami abszolút jellemző Pécsre. Emellett igyekeztünk a mostani trendnek megfelelően kialakítani a kollekciót – mondja Orbán Réka, a Serpente márkát képviselő cég ügyvezetője. – Ruhamárkánk az aktuális gondolatiságunkat tükrözi. Azért választottuk a Serpente nevet, ami latinul kígyót jelent, mert ehhez az állathoz hasonlóan a Serpente nő is értéket képvisel, egy belső erőt, magabiztosságot sugall a megjelenésével. Ezeket az érzéseket szeretnék átadni a ruhák viselőinek. A kígyó a görög mitológiában az örök körforgást jelképezi. A jó és a rossz kettőssége jellemzi. A mitológiai történetek, a „rendteremtés a káoszban” jelenség és persze a kígyó mind-mind inspirációt nyújt számunkra az alkotás folyamatában.
– Kiknek szólnak a ruháik?
– Van egy víziónk, amit szeretnénk képviselni: a Serpente nő a mai világban az abszolút nőiességet, a női értékeket jeleníti meg, azt a nőt, aki képes belső erőt sugározni, mert megtalálta a magabiztosságát – mindezt akkor, amikor felborulóban vannak a női és férfi szerepek. A márkánkon keresztül ezt az üzenetet kívánjuk eljuttatni a nőkhöz. Azt gondolom, hogy a nőknek nagyon nehéz megtalálniuk a mély nőiességüket, amit képesek a javukra fordítani, illetve fejleszteni a mindennapokban. A ruháinkkal nem szeretnénk csak a fiatal nőkhöz szólni, mindenki maga dönti el, hogy számára melyek az elfogadható, követendő értékek. Alapvetően úgy terveztük meg a kollekciót, hogy minden korosztály legalább egy darabot vagy egy szettet találjon benne, amit jó szívvel viselni tud. A női ruhák csak a kezdetet jelenik, hiszen a jövőben komolyabb figyelmet szeretnénk fordítani a férfiakra, a férfi ruházatra is, ezt is szimbolizálja a kígyó kettőssége.
– Miként járult hozzá a márka ismertségéhez a DesignPécs rendezvénye?
– Egy ruhamárka esetében alapvetően fontos, hogy minél több felületen megjelenjen, ezzel nagyobb ismertségre tegyen szert, hiszen az is jelenti a márka értékét, ha tudnak róla, felismerik. Ez egy kiváló lehetőség volt számunkra, hogy bekerüljünk a köztudatba, hiszen az esemény által be tudtunk mutatkozni a kamarai tagok, a vállalkozók, az üzletemberek, üzletasszonyok előtt. Már látható, hogy – ennek a megjelenésnek is köszönhető – nagyon jó további lehetőségek nyílnak előttünk. Az ilyen esemény remek kapcsolatépítésre, egy nyilvános megmutatkozás média- és marketingmegjelenéseket, interjúkat hoz magával, ami mind növeli az ismertségünket. Erős a jelenlétünk a közösségimédia-felületeken, az utolsó simításokat végezzük a weboldalunkon, a webshopunkon, de idővel szeretnénk néhány kisebb üzletbe is bekerülni.
– Milyen visszajelzést kaptak a divatbemutatót követően, akár ott a helyszínen?
– Rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptunk, ez talán annak is köszönhető, hogy sokat fejlődtünk az előző bemutatónkhoz képest. Megnyugtató volt, hogy minden az eltervezettek szerint haladt. Hihetetlenül ügyesek voltak a táncosok, az egész esemény fényét emelte, hogy egy ilyen szép koreográfiával mutatták be a ruháinkat. Mindenkitől egyértelmű elismerést kaptunk, aminek nagyon örültünk. Számunkra kifejezetten sikeres volt a program, ehhez az is hozzájárul, hogy megismerhetünk más alkotókat, vállalkozásokat, így remélem, hogy együttműködések is megvalósulhatnak a jövőben.
Karma Kesztyű: Tánc és kesztyű lenyűgöző összhangja
– A DesignPécs megrendezésének időpontja a téli szezon kezdetére esik, így igyekeztünk azokat az alapdarabokat bemutatni, amik kereskedelmi szempontból fontosak számunkra, illetve az új kollekció zászlóshajóját képezik – mondja Schweitzerné Hornicz Bernadett, a Karma Pécsi Kesztyű márka képviselője, a Manual Divat Kft. ügyvezetője. – Idén a fenntarthatóság már komolyan megjelenik akár a tervezett kollekcióban is. A divatbemutatón az alapdarabok és a színek kaptak fókuszt, valamint bemutattunk egy patchworktechnikával létrehozott modellt is, amelynél a felhasznált alapanyagaink forrásainak teljes kihasználtságát igyekszünk elérni. Célunk, hogy minden apró darabot felhasználjunk a kesztyűink készítésénél, ráadásul ezzel a modellel egy kicsit a művészeti irányba is elindultunk. A divatbemutatót táncjáték kísérte, a balett abszolút inspiráló műfaj számunkra, úgyhogy kiválóan egymásra talált a kesztyűinkkel. Az eseményen lehetőségünk volt bemutatni a 2024/25-ös tél trendvonalait is, és mivel magának a gyártócégünknek máshol nem tudunk ilyen szintű megjelenést generálni, ez egy kiváló, egyben örömteljes lehetőség volt számunkra. A tervezők, a trendirányok megmutatása, a dizájnelemek kiemelése nagyon jól csatlakozott a Design Pécs rendezvényéhez.
– Milyen visszajelzések érkeztek a bemutató, illetve a kiállítás után?
– A saját kollekciónkról a helyszínen készült videók, fotók megjelennek az internetes oldalainkon, de ezeket a képi anyagokat felhasználjuk a trendvonal-előrejelző e-mailjeinkben, amelyeket azok a dizájnerek is megkapnak, akikkel együtt dolgozunk. Ilyen eddig még soha nem fordult elő, úgyhogy izgatottan várjuk a visszajelzésüket.
– Milyen gyakran van lehetőségük az ehhez hasonló nyilvános megjelenésekre? Rendeznek-e divatbemutatókat, ahol bemutatkozhatnak?
– Igen, vannak még ilyen lehetőségek. Egy divatbemutató még mindig nagyon ütősen és jól tudja bemutatni a termékeket. A pécsi esemény rendhagyó volt abban a tekintetben, hogy a koreográfus igen magas színvonalú anyagot rakott össze, és a táncosok elképesztő teljesítményt nyújtottak. Magam már sok divatbemutatón részt vettem, de abszolút lenyűgözött az előadás, már csak azért is, mert mindamellett, hogy bemutatták a balett-tudásukat, a termék ugyanúgy tudott érvényesülni az előadásban. Azt gondolom, hogy a helyszíni, valamint az online közvetítés nézőközönsége egy igen rendhagyó és művészeti értékkel bíró előadást kapott. Ez egy kiváló kezdeményezés, már csak azért is, mert kilépett a divatbemutatók sablonos keretei közül, teljesen eltért az átlagostól, úgyhogy már azt tervezzük, hogy ezt valamilyen formában továbbvisszük akár a Budapest Central Weekre, akár nemzetközi színtérre.
– Talán a marketingben is épp erre a különbözőségre, az egyediségre van szükség, nem?
– Valóban, nagyon fontos, hogy valamivel kitűnjünk, hiszen óriási marketingzajban dolgozunk, amiben igen nehéz megmutatni a valós értékeinket. Pedig kulcsfontosságú közvetíteni azt, hogy a kesztyűink kézműves termékek, hogy családi vállalkozásban, fenntartható módon készülnek. Viszont elképesztően nehéz eljuttatni ezeket az üzeneteket a végfelhasználókhoz, hiszen kisvállalkozás lévén nem rendelkezünk akkora marketingbüdzsével, mint egy multinacionális márka. Azért is üdvözöljük a helyi kezdeményezést, mert ez azt a lokalitást is alátámasztja, amit magunk képviselünk akár gyártóként vagy márkaként. Mindent, amit lehet, helyileg szerzünk be, itt oldunk meg. Helyi grafikus, itteni fotós dolgozik nekünk, a külföldi partnereinknek is hazai nyomdát ajánlunk, tehát igyekszünk mindent helyben tartani. Egyrészről ezzel támogatva a helyi vállalkozókat, másrészről pedig a fenntarthatóságnak azon elemét, hogy minél több mindent lokálisan próbáljunk meg megoldani, és minél kisebbre húzni a magunk mögött hagyott lábnyomot. Ennek az üzenetét nagyon unalmas mindig száraz tényként elmondani, viszont egy ilyen előadás fantasztikusan jól meg tudja teremteni ennek a mögöttes mondanivalónak a keretét.
– Egy ilyen esemény esetleg lehetőséget ad más kiállítóval, más vállalkozással való kooperációra is?
– Természetesen, ezeken az alkalmakon mindig alapvető dolog a networking, kiváló lehetőség, hogy főleg a helyi vállalkozókkal minél többet kommunikáljunk, kutassunk fel lehetőségeket, akár együttműködésre, akár a másik támogatására vagy közös projekt indítására. A napi munka mellett nem mindig van időnk megfelelő tájékozódásra, így ezek a rendezvények abszolút megfelelő a platformot biztosítanak a kapcsolódásokra.
K.T.