A szüret ideje minden szőlőtermelő életében különösen intenzív időszak, de Gere Attila Családi Pincészetében egész évre jellemző ez a felfokozott tempó. A család hét generációra visszamenően foglalkozik borkészítéssel, de az újításokra fogékony Gere Attila a pincészet mellett a vendégfogadást is erősítette az elmúlt évtizedekben. A vendéglő mellett megépült a Crocus Resort & Wine Spa is, az ott végzett szőlő- és bor alapokon nyugvó vinoterápiás kezelések pedig az új generációt képviselő Gere Andrea saját márkás prémium minőségű kozmetikumainak létrehozását inspirálták. A 2010-es évek elején kezdett az egészségmegőrzést támogató szőlőmagolaj préselésével, illetve -mikroőrlemény előállításával is foglalkozni a családi vállalkozás. E számos tevékenység, valamint a kiváló minőségű borok készítése, kereskedelme az év minden szakában rengeteg elfoglaltságot jelent a vállalkozásnak.
– Pincészetünk és a köré épülő vállalkozás fejlesztésének vezérelve egyfajta stílus, ami a családunkat jellemzi. A saját életünkből is merítünk inspirációt. Tulajdonképpen az egész vállalkozásunkkal egy „Gere életérzést” szeretnénk közvetíteni, mindezt elegánsan, nem tolakodó módon, egyfajta kifinomultsággal. Így vagyunk önazonosak – enged belátást a Gere Attila Családi Pincészet filozófiájába Gere Andrea cégvezető. Azt azonban hozzáteszi, hogy mindennek az alapját a szőlőben és a borban fellelhető érték teremti meg.
– A borok tekintetében mivel lehet megújulni, mit várnak a fogyasztók?
– Magunk is figyeljük a világ trendjeit, szakmai rendezvényeken, fórumokon találkozunk visszajelzésekkel, hogy legszívesebben mit fogyasztanak az emberek. A kereskedőink is rendszeresen referálnak az aktuális piaci történésekről. Ezekkel fontos tisztában lenni. Viszont nem gondolom, hogy feltétlenül a trendek szerint kell működnünk, sokkal fontosabb, hogy a pincészetnek kialakuljon egy stílusa, amit megszoknak az emberek. Nyilván szükséges a finomhangolás, de az természetes folyamat, hiszen ahogy mi magunk is, úgy minden változik. Nagy bók egy pincészet számára, amikor azt mondják, hogy a ti borotokat vakon is megismerem. Természetesen nem lehet hiba a minőségben, ha leemelnek a polcról egy Gere-bort, tudják, hogy mire számíthatnak.
Szerencsére a stíluscsiszolásunk valahogy mindig egybecsengett az aktuális trendekkel. Amikor a gyümölcsösebb borok felé orientálódott a világ, ez az igény bennünk is felébredt, így még azelőtt kezdtünk elegánsabb, könnyebb borokat készíteni, mielőtt a ’90-es évek rusztikus borait felváltották az új irányzatot képviselő italok. A pincészet meghatározó borait azonban nem lehet állandóan változtatgatni, ott elvárják a megszokott ízeket. És ami még nagyon fontos az újdonságok bevezetésénél, hogy következetesen kell építeni egy stílust, amivel az ember teljesen azonosulni tud, különben nem lesz hiteles.
– Hogyan fogadja a piac az újdonságokat, például a szőlőmag-mikroőrleményt, a szőlőmagolajat?
– 2010 óta készítjük a szőlőmagolajat és az -őrleményt, az olaj könnyebben értelmezhető a fogyasztók számára, de az őrleményről, annak egészségre gyakorolt hatásáról a mai napig rengeteget kell beszélni. Ha van rá lehetőségünk, akár konferenciákon is előadunk, hogy minél szélesebb körben ismertté váljanak az előnyei, amelyeket tudományos kutatások igazolnak. Kiváló lehetőség erre a borkóstoló is, de intenzíven használjuk a saját internetes felületeinket is.
Ugyanez a lassú tempó tapasztalható egy új szőlőfajta bevezetésénél is. Elkezdtünk régi Kárpát-medencei szőlőfajtákkal foglalkozni, kiválasztottuk a fekete járdoványt, amellyel már hosszabb ideje dolgozunk. 2008 környékén jelent meg az első évjárat, azóta beszélünk róla, emellett mi vagyunk az egyetlen pincészet az országban, amely ilyen bort készít. Mégis csak az elmúlt pár évjáratban jutottunk el arra a pontra, hogy egy hét alatt elfogyott a néhány ezer palackos készletünk. A borkészítés alapvetően egy több éves folyamat, ezért meg kellett tanulnunk türelmesnek lenni.
– Az utóbbi években jelentősen csökkent a borfogyasztás hazánkban. Ennek fényében hogyan lehet tervezni a jövőt?
– Az éves fogyasztás kb. 17 liter a korábbi 28 literrel szemben. Ebben az is közrejátszik, hogy a mai fiatalok elfordultak a bortól. Felgyorsult a világ, miközben a borivás alapvetően egy lassú program, és sokan még mindig úgy tekintenek a borászatokra, mint egy tradicionális tevékenység képviselőire. Ez nem igazán kompatibilis a mai gyors világgal. Viszont a bornak is van egy könnyedebb olvasata, és ezt kell eljuttatni a fiatalokhoz, hogy újra visszataláljanak a borhoz. A bor legyen trendi! Legyen trendi, hogy megiszom egy fröccsöt vagy egy jó rozét a barátaimmal a teraszon, miközben beszélgetünk. Most az a feladat, hogy feltornázzuk a belső fogyasztást, mert különben komoly problémái lesznek az ágazatnak.
K.T.