A nagy, testes vörösborok helyett a könnyebb fehér és a rozéborok keresettebbek

A karácsony előtti időszakban megélénkült az ajándékba adható borok iránti vásárlási kedv a vállalkozások részéről, mivel egy jogszabályi változás következtében a reprezentációs céllal adott borászati termékek mentesülnek az adófizetési kötelezettség alól. A villányi Tiffán Imre és Fia borászatnál ez a tény kedvezően alakította a vásárlásokat, most arról kérdeztük ifj. Tiffán Imrét, hogy nyáron milyen érdeklődés mutatkozik a borok iránt, egyáltalán mivel lehet felkelteni ma az érdeklődést e nagy múltú nedű iránt.

 

– Nyáron a könnyű fehérborok és a rozéborok kapnak nagyobb hangsúlyt, többségében ezek kerülnek piacra, mert ezek iránt élénkül meg az érdeklődés, a vörös egy picit háttérbe szorul. Továbbra is van lehetőségük a vállalkozásoknak reprezentációs célra vásárolni borokat, hiszen a jogszabályi kedvezmény továbbra is érvényben van. Ez a termelők számára egyértelműen előnyt jelent, hiszen a fogyasztók ilyen módon csak a termelőtől tudják beszerezni az italokat.

– Miként változik a piac év közben?

– Már az előző év szeptemberében a szürettel eldől, hogy miből tudunk gazdálkodni: mennyi szőlőt szedünk le, mit csinálunk belőle, hogy milyen arányban készüljön rozé, miből kalkulálhatunk nagyobb mennyiséggel. Ezért is kerültünk például nehéz helyzetbe, amikor egy multi kereskedőcég mindenféle okra hivatkozva január-februárban visszamondta a szeptemberi lekötéseit. Már szállításra készen volt a termékünk, amikor ez történt, ami a részükről egy etikailag kifogásolható lépés volt, minket pedig nehéz helyzetbe hozott.

– Ilyenkor mit lehet csinálni?

– Tulajdonképpen semmit. Igyekszünk új piac felé fordulni, de a piac nem bővelkedik lehetőségekben. A jelenlegi áremelések mellett csak azzal tudunk érvényesülni, ha megpróbáljuk nyomott áron eladni a borainkat, annak viszont semmi értelme. Új értékesítési lehetőségeket kutatunk fel, ilyenek lehetnek a fesztiválokra, rendezvényekre való kitelepülések. Ezekből viszont egyrészt sok van, másrészt pedig jelentős többletköltségekkel jár egy-egy megjelenés. A bortermelés egy hosszabb folyamat, arra már egy évvel korábban rá kell készülni. Sőt, ha a szőlőtelepítésektől kezdve tekintünk rá, akkor több évben, évtizedben kell előre gondolkodni. Mi is dilemmában vagyunk bizonyos fajtákkal kapcsolatban, mert azt látjuk, hogy változik a fogyasztási irányvonal, ami nem a nagy, testes vörösborokra hajaz, inkább a könnyebb fehér és a rozéborok keresettebbek. Emiatt az új telepítéseknél már inkább ezeket a könnyű fehéreket célozzuk meg, akár az illatosabb fajtákat is.

– Milyenek az idei kilátások, hogy áll most a szőlő?

– Egy enyhe tél után nagyon száraz volt a tavasz, majd néhány nap alatt hihetetlen mennyiségű csapadék hullott. Erre növényvédelemmel igyekszünk reagálni, egyelőre úgy néz ki, ez hatásos, nincs gond a szőlővel. Az látható, hogy mint minden gyümölcs, a szőlő is nagyjából két-három héttel előrébb van a fejlődésben, az érésben, mint az előző években.

– Ma milyen kritériumoknak kell megfelelniük a boroknak ahhoz, hogy jól értékesíthetők legyenek?

– Ez egy szubjektív dolog, ahogy maga a bor is. Mert lehet, hogy nekem ízlik, másnak pedig nem. Akár tíz vendégünkből kilenc más irányvonalat képviselhet, amire nem könnyű reagálni. Vannak olyan nagydíjas boraink, amiket például nem értékelt pozitívan a piac, és olyan aranyérmes, ezüstérmes boraink, amik azt gondolom, bizonyos helyzetekben nem kerülnek a helyükre. De ez minden bortermelőre vonatkozik, nem csak ránk.

– Fontos, hogy az ember jelen legyen a multikban?

– A Covid átrendezte a piacot, ha nincsenek multik, nem tudom, hogy adtunk volna el. Általuk az ország minden részére eljutnak a termékeink. Emellett kiválóan működik az online értékesítésünk, ebből a szempontból a Covidnak pozitív hatása volt, találtunk egy megbízható futárcéget, remekül tudunk velük együttműködni. És hát sokat jelent az a hozzáadott érték, amelyet a pincénkkel képviselünk, hogy megismerhetnek bennünket, egy többgenerációs borász dinasztiát, mert nem minden helyen találkozhatnak a fogyasztók magával a borásszal. Ez pluszt ad a termékhez, az értékesítéshez.

– Önök vendégfogadással is foglalkoznak, a nyár szezonnak számít e téren?

– Nálunk tavasszal indul a szezon, a nyár kissé visszafogottabb a turisták szempontjából. Mi jobbára előre bejelentett csoportokat fogadunk, de ha nyitva vagyunk, természetesen bárkit szívesen látunk. Van egy törzsvendégkörünk, amelyre számíthatunk, ez is azt bizonyítja, hogy értékelik a munkánkat és hogy jó irányba haladunk.

K.T.