Autóteszt – Papp Judit – Suzuki Vitara 1.4 GLX 2WD 6AT Panorama

A Kennel und Schmenger cipőket készítő szigetvári Manifaktor Kft. ügyvezetőjével az FX Autóház új Suzuki Vitaráját próbáltuk ki. Papp Judit elsőként a kárpitokat vizsgálta meg alaposan.

 

 

Cipőiparban dolgozom, szakmai ártalom, hogy rögtön megnézem milyen minőségűek a bőrök egy autóban. A Vitarában nagyon tetszik a bőrülések Alcantara betétje, érdekes a mintázata, és a minősége is ígéretes. Kiemelném, hogy a nagyon szépek a varrások. A vastag cérnás varrás mindig jól mutat, és a kivitelezés is hibátlan, mindenütt szépen, párhuzamosan futnak a vonalak.

 

Szintén egy SUV-val érkezett a tesztre, a Szigetvár-Pécs ingázásra ez a legjobb autótípus?

Nagyon régóta van jogosítványom, és rengeteg autót kipróbáltam már. Nem ez az első ilyen autóm, mert megszerettem ezt a karosszériaformát. Praktikus, mert tágas, magasan ülök, és talán ami a legfontosabb, hogy biztonságosnak is gondolom. nemcsak Pécs és Szigetvár között járok sokat, hanem Kiskunfélegyháza is  az úti célok közé tartozik, mert ott is van egy üzemünk. A Vitara egy kisebb modell, amit sokan használnak városban és könnyű terepen is, ebben az esetben pedig a magas felépítés és a terepjáróképesség is nagy előny. Én a hegyen lakom, így a négykerékmeghajtás is fo

ntos. Télen a hegyi utakat egyáltalán nem takarítják, ezért anélkül nem tudnék közlekedni. Így is előfordult már, hogy napokig otthon ültem, mert annyira jegesek voltak az utak, hogy képtelenség volt kimozdulni. Azonban nem csak hegyen és terepen, hanem a csúszós útviszonyok közt is hasznos az összkerékhajtás, én mindenképpen azzal választanám a Vitarát. A másik nagyon fontos felszerelés a lejtmenetvezérlő. A Vitarában is benne van, és az általános vélekedéssel ellentétben, nem csak terepen hasznos, hanem egy komolyabb lejtőn ereszkedve is aranyat ér. A kerekeket egyenként fékezve, szép lassan leengedi az autót.

 

A tesztautó az új Vitara legmagasabb felszereltségű változata. Van olyan kiegészítő, amit különösen hasznosnak tart?

Okosan válogatták a felszereléseket, mert szerintem mindegyik extra hasznos. A légzsákokat, ABS-t, menetstabilizálót és a többi klasszikus biztonsági berendezéseket jól kiegészíti a tükrökb

e épített holttérfigyelő. Nagyon hasznos a távolságtartó tempomat, én autópályán mindig használom, és azt vettem észre, hogy a Vitarában kifinomult a szoftver, és még városban is remekül működik. Tetszik a táblafelismerő, ami a két műszerfali nagy óra közötti kijelzőn mutatja az éppen aktuális korlátozásokat. A sávelhagyás figyelő esetében az tetszett, hogy nem túlságosan agresszív, diszkérten és jókor figyelmeztet. A kényelmi extrák terén az automata váltót nagyon megkedveltem. Ugyan kell hozzá az erős motor, de itt abban sincs hiba.

 

Mennyire látszik a Vitarán, hogy új modell?

A korábbi változatot nem ismertem, de az utakon sokat látok belőle. A próbaút után már értem is, hogy miért ennyire népszerű. Az orr részen szembeötlő a változás. Szép a hűtőmaszk, és a fények is esztétikusak. A kétszínű fényezés elegáns, és a hátulján is eltalált az új hátsó lámpa. Azt már a prospektusban olvastam, hogy a műszerfalon puhább a burkolat, és a középső színes kijelző is új. Talán még az ajtók tetejére is elfért volna abból a műszerfali puha anyagból, és akkor hibátlan lenne az összkép. Nagyon tetszik a két kerek műszer tipográfiája, olyan, mint egy elegáns karóra, és a műszerfal tetején is stílusos az analóg időóra. A saját autómban kellemetlen, hogy  az ajtó tárolóban nincs kialakítva üvegtartó, így s

oha nem áll stabilan a vizes flakon, a Vitarában nincs ilyen gond, mind a négy ajtóban méretes palacktartót alakítottak ki. Tárolóhelyből is van bőven, még a kormány bal oldalára is került egy jól használható üreg.

 

A csomagtartó is megfelelő méretű?

Ahhoz képest, hogy mekkora a Vitara, kifejezetten nagy a csomagtartója, de szerintem ennél is fontosabb, hogy tele van praktikus részlettel. Az áthelyezhető padló, az elektromos csatlakozó, a kivehető kis oldalfalak önmagukban nem tűnnek nagy dolognak, de a mindennapokat nagyon megkönnyítik.

 

A Suzuki alapára központi infotainment rendszerét a jobbak közé sorolják. Mennyire volt nehéz kiismerni?

Logikus az érintőképernyős rendszer kezelése, igazán hasznos a kormányról vezérelhe

tő telefon is. Minden fontos funkciót tartalmaz, az pedig elismerésre méltó, hogy a legegyszerűbb kivitel is megkapja ezt a képernyőt.

 

A Vitara csak turbós benzinmotorokkal választható, ez az erősebb 1.4-es mire elég?

Szerintem mindenre. Csendes, nagyon fürge, nyomatékos, és a fogyasztása még automata váltóval is visszafogott. A kocsi oldalán a dekoráción is láttam, hogy a turbóra, a motorra és a váltóra nagyon hosszú, 10 éves a garancia, azt hiszem ez elég meggyőző, bár a Suzukik amúgy is a tartósságukról híresek.

 

Amikor a belvárosban kanyarogtunk, fülig ért a szája, ennyire jó vezetni a Vitarát?

Nagy élmény volt, mert az én nagyobb autómmal, be sem merészkedek olyan helyekre, ahol a Vitara elemében érezte magát. Kicsi, fordulékony, fürge, összességében nagyon ügyes autó. Mindenütt jó vezetni, nemcsak a városban, hanem országúton is jól mozog. A futóműve picit feszesebb, mint gondoltam, de nem zavart, aki sportosan vezet, az pedig örülni fog neki.

 

Ha cipőipari hasonlatot keresünk, akkor a Vitara minek felel meg?

Olyan, mint egy sneakers. Sportos, de akár elegáns is lehet, és egész napra is kényelmes viselet. Ráadásul még így alaposan felszerelve is kedvező az ára.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1373 cm3

Maximális teljesítmény:                               140 LE 5500/min

Maximális nyomaték:                                   220 Nm 1500-4000/min

Csomagtér:                                                   375 l

Maximális sebesség:                                     200 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 10.2 s

Átlagfogyasztás:                                           5.4 l

Kedvezményes alapár (1.0 GL):                 4 090 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESP, első, oldal, függöny és térdlégzsákok, Start/Stop rendszer, vészfékasszisztens, riasztó, adaptív tempomat, tolatókamera, automata klímaberendezés, érintőképernyős multimédia egység navigációval, ülésfűtés