Az FX Autóház új Fiat márkakereskedésétől egy szabadidőautót, a Fiat 600 Hybridet próbált ki Pogacsics Katalin kézápoló, műköröm építő mester és szakoktató. A Dolce Vita érzés már az autó karosszériájából sugárzott.
Pontosan olyan, amilyennek egy olasz autónak lennie kell. Bár az autókhoz nem nagyon értek, de azt tudom, hogy a Fiat remek járműveket épített a kisebb kategóriákban. Nekünk is volt régen egy Fiat Bravónk, és ahogy nézem, ez a 600-as sem sokkal hosszabb nála, vagyis városban sem okoz nehézséget vele a közlekedés. A forma egyértelműen az 500-ast idézi, de annál komolyabb, és a SUV irányba mozdult el.
Mennyire női autó a Fiat 600? Egy férfi is kiszállhat belőle?
A férjemnek például nagyon tetszik az 500-as, valószínűleg ez a 600-as is megfogná. Egy karalteresebb színben férfiaknak is megfelel, de a női szíveket biztosan megdobogtatja. Nekem nagyon tetszik, szép ebben a fehér színben is, a különleges, kontrasztos dísztárcsákkal. Az eleje is egyedi, a mai uniformizált autók közt ezek a lámpák és az első maszk úgy tud különlegeset adni, hogy nem fordul giccsesbe. Igaz ez az oldalán levő krómozott 600-as feliratra is, jó ízléssel helyezték el. A hátsó lámpák is vagányak, tetszik a dísztárcsa visszaköszönő mintája, és az is, hogy a csomagtérajtó íve és kialakítása az 500-ast idézi.
A nagyobb méret városban még kezelhető, de az utastérben mennyi kompromisszumra kényszerít?
Nekem éppen jó, és azt hiszem családi autónak is tökéletes, mert hátul is bőven elférnek a gyerekek. Az ülések 600 felirata telitalálat, és a műszerfal is hibátlanul viszi tovább a külső stílust. A fehér betét tetszik, a köríves műszeregység is, de a legjobb az, hogy a középső tablet nem emelkedik ki a síkból, emiatt a kilátást sem zavarja.
Ha egy hölgy a 600-ashoz illő körmöt szeretne, mit ajánlana?
Mindenképpen, valami egyedit, feltűnőt és különlegeset, mert ez az autó vonzza a tekinteteteket és stílusa van, ami ma nagy érték.
A praktikumhoz tartozik a használható csomagtartó is, ez is megfelelő?
Nyilván a külső méretekhez kell viszonyítani, de ebben a tekintetben szerintem korrekt. A dupla padló ügyes és praktikus, van világítás, 12 voltos csatlakozó és akasztófülek is, így városi autónak tökéletes.
A hibrid hajtás automata váltóval jár, ez is ideális városi környezetben.
Korábban volt automataváltós kocsim, azt is jó volt vezetni, bár alapvetően szeretek vezetni, így egy élvezetes autó nekem örömet okoz. A 600-ast is könnyen megszoktam, okos ötlet, hogy a váltó vezérlőgombjai a középkonzolra kerültek, mert így a váltókar helyén is tárolót alakíthattak ki. A Fiat jól tudja, hogy egy autóban sosem elég a tárolóhely, ezért mindenhová helyeztek egyet. Mi a gyerekekkel sok kulacsot hordunk, úgy látom, itt ezek is elférnek. Az viszont furcsa, hogy a belső tükrök nem kaptak világítást. Nekem ugyan nem hiányzik, de biztosan lesz, aki örült volna neki. A felszereltség viszont korrekt, a táblafigyelő, a sávtartó és a többi segédeszköz megkönnyíti a vezetést.
A hibridségből mennyit érzett? A benzinmotor mellé egy kisebb villanymotor is került.
Ahogy mondtam, erre inkább a férjem tudna válaszolni, de azt én is észrevettem, hogy van, amikor elektromosan mozog az autó. Az ereje nekem tökéletes, tud nagyon fürge lenni, gondolom ebben is szerepet játszik az elektromos motor. Vezetni nagyon jó, könnyen irányítható, ideális az ülés helyzete, kényelmes is, jók a fékek, egy hosszabb útra is szívesen elindulnék vele. Láttam azt is, hogy van egy erősebb változat, de az átlagautósnak szerintem ez is tökéletes.
A hibrid hajtás környezetbarát, ez fontos önnek?
Mindenképpen. Azt tudom, hogy városban sok energiát hasznosít újra, és itt a leginkább hatékony. Ez fontos, a lakókörnyezetünk terhelése csökken, és nem csak az üzemanyagból származó megtakarítás miatt, hanem valószínűleg a fékek is tartósabbak, mert szokatlanul erős a motorfék, emiatt sokszor rá sem kellett lépnem a fékpedálra. Az utak végén a kocsi azt is kiírta, hogy mennyit üzemelt elektromos hajtással, ez meglepő adat volt, nem gondoltam, hogy ennyi energiát képes visszanyerni.
Kinek az autója a Fiat 600?
Szerintem annak, aki szeretne egy racionális, stílusos autót, ami nem tolakodó és nem hivalkodó. Kortól és nemtől függetlenül jó választás lehet.
T.R.
A tesztautó adatai:
Hengerűrtartalom: 1199 ccm
Maximális teljesítmény: 100LE (74 kW)
Maximális nyomaték: 205 Nm
Csomagtér: 385 l
Maximális sebesség: 184 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11 s
Átlagfogyasztás: 4,7-4,9 l/100 km
Vételár (kedvezményes): 8 600 600 Ft
Fontosabb alapfelszerelések: LED világítótestek, 7″ TFT műszeregység, 10,25″ infotainment, segélyhívó rendszer, bőr multifunkciós kormány, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, tábla felismerő, éberségfigyelő, esőérzékelő, sötétedés érzékelő, tempomat, ESC + ASR + ABS, tolatóradar, vészfékező rendszer gyalogos felismerővel