Autóteszt: Tóth Szabolcs – CUPRA Terramar VZ 1.5 TSI DSG PHEV

A Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. regionális marketing igazgatója az AutóCity Zrt. Győrben készülő új modelljét, a CUPRA Terramart próbálta ki, mely tavaly év végi bemutatkozását követően a 2025-ös év autója választás döntőjébe is bejutott.

„Azonnal megragadott a forma, a tervezők jól érezték meg azt, hogy miként lehet egy SUV modellből izgalmas és sportos járművet faragni. Ha parkolás után az ember még egyszer visszanéz az autójára és elégedetten simítja végig a tekintetével a vonalakat, akkor szerintem jól választott. A Terramarnál ez a pillanat valószínűleg sokszor, sokaknak eljön majd. A cápaorr-szerű kialakítás, a karakteres hűtőmaszk és az egyedi nappali fényekkel érdekessé tett lámpák remekül állnak az autónak. Oldalról a hosszú motorháztető és az autóiparban egyfajta mércének tekintett első kerék és ajtó közötti szűk távolság sugallja a sportosságot, sőt még a hátsó traktust is sikerült kecsessé tenniük a tervezőknek. Hátulról sokakat megragadhat a napjainkban divatos egybefüggő „fényhíd” a világító emblémával. Ráadásul itt még érdekesebben formálták meg a háromdimenziós hatású fény-háromszögeket. Nekem feltűnt a kerékméret is, ezek a széles abroncsok nagyon sokat tesznek hozzá az autó jó kiállásához.

A belső tér hangulata is illeszkedik a formához?

A harmónia hibátlan, igaz, ez akár megosztó is lehet. Nyilván annak, aki a króm és a fabetét rajongója, ez a világ egy kicsit idegen, nekem viszont tetszik. Szeretem, ha az utastér dizájnjában van több izgalmas részlet, ami mozgalmassá és érdekessé teszi. A CUPRA bronz kiegészítőit jó arányérzékkel adagolták, a felhasznált anyagok is figyelemreméltóak, mert úgy sikerült modern és környezetbarát módon készül elemeket választani az utastérbe, hogy ezek előremutatóak és érdekesek. Szerencsére nyoma sincs a korábbi évek zongoralakk divatjának. A funkcionalitás elsőre jónak tűnik, a középkonzol ugyan az általam kevésbé kedvelt érintőpaneles kialakítású, de a kormány már újra fizikai gombokat kapott. Az ülések egyediek, látványosak és kényelmesek is, csatlakozókból és tárolókból is van bőséggel, ezek használhatósága a gyakorlatban derül majd ki, de a Volkswagen konszernnél már felgyűlt annyi tapasztalat, hogy biztosak lehessünk benne, itt sincs hiba. A forma és a látványos első ülések árát hátul kell megfizetni: előretolt hátsó ülésekkel magasabb vezető mögött passzentos a lábtér, szerencsére az első üléstámlákat kimélyítették, ami javítja a helyzetet.

Az extra felszerelések közül melyek a legfontosabbak önnek?

A napfénytető nagyon tetszik a Terramarban is. Nem szeretem a teljesen fekete autóbelsőket, az üvegtető pedig jól oldja a bezártságot, sokat tesz hozzá a beltér hangulatához.

Nagyon fontos a jó minőségű audio rendszer, emiatt a tesztautó Sennheiser hifije is szimpatikus. Sokat autózom, eközben sokféle tartalmat hallgatok a podcasttól az aktuális Spotify listáig, és ezeknek jól kell szólniuk. Akár úgy is fogalmazhatnék, hogy egy fárasztó nap után jó, ha a pihentető autózás alatt a jó minőségű zene segít visszatérni a munkából a magánéletbe.

Ha viszont egyet lehetne választani a felszereltségi listáról, akkor a Matrix LED fényszórókat ikszelném be. Elképesztő, hogy milyen mértékben segíti az éjszakai vezetést, és talán azt sem kell taglalni, hogy milyen mértékben fokozza a biztonságot.

Konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc került az AutóCity tesztautójába, ez mennyire illik a Terramar karakteréhez?

Számomra mindenképpen ideális, hiszen a mi cégünkben is megvan az a törekvés, hogy megújuló energiát használjunk. 2030-ra karbonsemlegessé akarunk válni, ennek érdekében nagyon sokat tettünk már, és további fejlesztéseket tervezünk, amibe beletartozik a közlekedés kibocsájtásának csökkentése is. A napelemes tetőcserepünk is ennek a gondolkodásnak a mentén készült el. A napelemes cseréppel fedett ház által termelt energiával töltött Terramar már nem a jövő, a 100 kilométer feletti elektromos hatótáv pedig nagymértékben kitágítja ezeknek az autóknak a lehetőségeit. A kocsi benzinmotorja már bizonyított a konszern termékeiben, így ez egy remek hajtáslánc, különösen a DSG váltóval, ami eddig minden autóban bizonyított, ahol eddig találkoztam vele. Minimális hiányérzetem talán épp amiatt lehet, hogy annyira kiforrott és kulturált az autó, hogy a 272 lóerős rendszerteljesítményt is jól leplezi az autó… Hiába gyorsul 7 másodperc alatt 100-ra, valahogy mégsem érzem a kirobbanó erőt. Ennek oka talán a műszaki adatokban keresendő, egyrészt közel két tonna az autó, másrészt az elektromotor miatt a 400 Nm maximális nyomatékot gyakorlatilag alapjárattól kezdve tudja, így elmarad az erő hirtelen érkezése.

A futómű beváltja az ígéretet?

Még komfort módban is érezhető, hogy a sportos viselkedés volt a prioritás a hangolásnál, ugyanakkor meglepően kényelmes is az autó. Korábban nekem is volt hasonló méretű kerekekkel szerelt autóm, és amikor elhagytam az autópályát szó szerint megrázó volt szembesülni a hazai utakkal. Itt erről szó sincs, ügyesen hangolták a futóművet. Sportosabbra váltva a vezetési módot fokozatosan keményedik a kocsi, valószínűleg az úttartás is ennek arányában javul, de a téli utakon az ismeretlen autóval ezt nem próbáltam ki. Nagyon tetszett a CUPRA móddal járó hangélmény. A klasszikus öthengeres motorhangról hiába tudtam, hogy nem a motorháztető alól érkezik, hanem a hangszórókból, mégis élmény volt így közlekedni.

Kinek ajánlható a CUPRA Terramar?

Családi autóként mindenképpen a sportos apukák járműve lehet, a dizájn, a teljesítmény és a CUPRA mód kiemeli a tömegből. Ugyanezen okok miatt cégautóként is érdekes alternatíva, ráadásul itt a kínálat is szűkebb, hiszen viszonylag kevés márkának sikerült megvetnie a lábát ebben a szegmensben. Ezért úgy gondolom, a Terramar egy cég arculatába is remekül beilleszthető.

A magyarországi gyártás is érv lehet az autó mellet?

Mindenképpen, bár amikor a számokhoz érünk, akkor ez általában hátrébb sorolódik. Én büszke vagyok rá, hogy Győrben készül ez az autó, jó látni, hogy képesek vagyunk világszínvonalat előállítani.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Maximális teljesítmény:                                              272 LE (130kW)

Maximális nyomaték:                                                 400 Nm (850-4750/min)

Csomagtér:                                                                490 l

Maximális sebesség:                                                 215 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                               7.3 s

Átlagfogyasztás:                                                        5.7/100km

Elektromos hatótáv (WLTP):                                      121-112 km

Alapár kedvezménnyel (1.5 TSI DSG mHEV):          14 643 770 Ft


A fontosabb alapfelszereltségi elemek:
CUPRA sportfutómű, sportülések, Front Assist, LED fényszóró, sávtartó asszisztens, e-Call vészhívó, kulcsnélküli indítás, multifunkciós sport bőrkormány, progresszív kormányzás, Full Link Mirror Link, Apple Car Play és Android Auto alkalmazások, Digital cockpit