Kis lépés vagy nagy lépés?

Kis lépés a tagállamoknak, nagy lépés az Európai Uniónak? Vajon össze lehet-e  így  foglalni  az  állam-és  kormányfők  április  23-i  virtuális csúcsértekezletén történteket?

Nézzük, mi is történt: a vég nélküli vitákat elkerülendő, záródokumentum helyett  „elnöki  konklúzió”  született, amiben   ott   szerepel, hogy  „szükséges  és  sürgős”  létrehozni  egy Újjáépítési Alapot a koronavírus-járvány hatásainak ellensúlyozására. És ez  valóban nagy lépésnek számít az unió történelmében. Ugyanis az Európai Bizottság (amely a részletek kidolgozására május 6-áig kapott időt) várhatóan hitelfelvevőként jelenik meg a nemzetközi pénzpiacon (ami  AAA  adósbesorolása  miatt  kedvező  feltételeket  jelent),  és  a megszerzett  összegből  létrehozza  a  járvány  hatásait  ellensúlyozó Újjáépítési  Alapot,  amely  a  hét  éves  költségvetés  (MFF)  forrásait kiegészítve segíti majd a gazdaság újraindítását. A hitelfelvétel mögött az  MFF  jelenti  majd  a  garanciát  a  maga ezermilliárd  eurót  közelítő főösszegével. Ez azért nagy lépés, mert ezzel az Európai Unió átlépte saját árnyékát (ugyanis saját céljai finanszírozására hitelt még nem vett fel a pénzpiacon), de valójában kis lépés, hiszen semmilyen részlet nem ismert, azok majd csak május elején, a Bizottság javaslatából derülnek ki. Márpedig tudjuk, hogy az ördög a részletekben rejlik. Nem lényegtelen részlet, hogy mekkora is lesz az alap „tűzereje”, azaz mennyi lesz benne a pénz (a kiszivárgott hírek néhány száz milliárd eurótól 2000 milliárd euró fölötti összegig terjednek).

Hogyan férhetnek hozzá a pénzhez a tagállamok: hitelt kaphatnak belőle (kedvezőbb feltételekkel, mintha ők maguk vennék fel a pénzpiacon), vagy vissza nem térítendő támogatást? (Emellett  kardoskodnak a  franciák,  olaszok,  spanyolok,  görögök  és portugálok,  azaz  a  déliek,  a  fukaroknak  nevezett  északiakkal: hollandokkal,  svédekkel,  osztrákokkal,  dánokkal  szemben.)  Kapcsolandó-e mellé önrész, és mennyi? Ha vissza nem térítendő támogatás érkezik az alapból, akkor  annak  forrását,  a  Bizottság  által  felvett  hitelt  ki  fizeti vissza? Van  olyan elképzelés,  hogy erre az  új  költségvetés  új  saját bevételi forrásokat vezetne be (például a CO2 kibocsátás-kereskedelem bevételének egy részét, vagy az újra nem hasznosított műanyagok után fizetendő „plasztikadót”), de ezekről már nagy viták folytak a kudarcba fulladt februári rendkívüli költségvetési csúcsértekezleten is, és nem volt egyetértés.  „Ördögi  részlet” még,  hogy  mire  is  lehetne  fordítani  az alapból  származó  pénzeket? Miután  az  olaszok  április  elején  az Eurocsoport  pénzügyminiszteri  ülésén elérték,   hogy   az   ESM-ből (Európai  Stabilitási  Mechanizmus)  létrehozott  240  milliárd  eurós válságkezelési  alapot a  koronavírussal  „közvetve  vagy  közvetlenül” összefüggőkárok enyhítésére (vagyis szinte bármire) fellehet használni, valószínű, hogy az új „innovatív pénzügyi instrumentum”-ként emlegetett Újjáépítési Alapnál sem mennének bele szigorúbb megkötésekbe. Végül ne  feledjük,  hogy  egy  másik„nagy  lépés”  is megtörtént  az  immár negyedik  videocsúcson:  egyetértés  jött  létre  arról,  hogy  a  következő költségvetés  tagállami befizetései  magasabbak  lehetnek:az  első  2-3 évben a nemzeti jövedelem (GNI) 2 százalékáig, a többi költségvetési évben pedig 1,2 százalékáig terjedhetnek –ez a „fukar”-ként emlegetett tagállamok részéről jelentős elmozdulás.

Forrás: MKIK EU Hírlevél

További információk:

EU leaders agree plans for ‘unprecedented’ stimulus against pandemic