„Kisüzemi sörfőzdeként képesek vagyunk jól alkalmazkodni a vásárlók változó igényeihez”

A Pécsi Sörfőzde különleges minőségű és kiemelkedő beltartalmú kézműves söreiben megtestesül a több mint 160 éves tradíció és tapasztalat, az egyediségre való törekvés, a klasszikus sörkultúra ápolásának igénye. A Pécsi Sör hazai alapanyagokból készül, fő alkotóeleme a maláta, a mecseki karsztvíz és a legfinomabb komló. A sörfőzde termékeinek népszerűsége és ismertsége nagyban hozzájárul Pécs város imázsának színesítéséhez, építéséhez. A meghatározó helyi termék piacra juttatásában innovatív megoldásokat alkalmaznak. A vállalkozás kereskedelmi tevékenységét a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Az Év Kereskedője Díjjal ismerte el.

– Miben áll a pécsi sör egyedisége és töretlen sikere? Miért kedvelik a fogyasztók?

– Mint kisüzemi sörfőzde a minőségre tudunk koncentrálni, és képesek vagyunk jól alkalmazkodni a vásárlók változó igényeihez. Meg tudunk jelenni olyan innovatív kisebb szériákkal, amik adott esetben egy még feltérképezetlen, nem bevezetett piacra irányulnak. Erre példa a gluténmentes Prémium Lager sörünk, ami innovációs nagydíjban is részesült és piaci siker lett, de amikor belefogtunk, nem tudtuk, hogy mekkora fogyasztói érdeklődésre tart számot – válaszol dr. Szemerey Zoltán, a Pécsi Sörfőzde Rt. igazgatóságának elnöke. – A pécsi sör egyedisége abban mutatkozik meg, hogy a nyílt kádakon és az ún. dekokciós eljáráson alapuló tradicionális eljárást követjük – ez ma már nagyon kevés sörfőzdére jellemző –, mivel meg vagyunk róla győződve, hogy továbbra is ez adja a legjobb minőséget. A másik az alapanyagaink kiváló minősége, például jó kiindulóbázist jelentenek a saját forrásvizeink, de említhetem a kitűnő hazai biomalátát vagy a komlót is.

– Mivel lehet ma a piacon maradni, illetve fejlődni, mit kell tenni érte?

– Elsősorban a vásárlói igényekhez kell viszonylag gyorsan igazodni. Van egy tendencia a felső erjesztésű, az ún.  ale sörök előállítására, mint ahogy egyre népszerűbbek az ízesített sörök, az alkoholmentes termékek is. Ezek megalkotására egyfajta technológiai választ is kell adni. Erre azért is volt eddig képes a sörfőzde, mert egy erős kutatás-fejlesztési csapattal dolgozunk immár 3 éve. Ma már olyan jelentős humánerő-kapacitásunk van ezen a téren, amivel ütőképesnek érezzük magunkat a piacon.

– Kereskedelmi vonatkozásban miben volt nagyszerű a vállalkozás 2019-es éve?

– Felismertük, hogy melyek azok a szegmensek, amelyeknek a termék- és a kereskedelmi csatorna vonatkozásban jelentőségük van. Nagyon fontosak lettek számunkra a kiskereskedelmi láncolatok, az ezekkel való együttműködés. Ugyanakkor a termékportfólióban azokat a szegmenseket kellett hangsúlyoznunk és építenünk, amelyek a némileg megváltozó fogyasztói igényekhez adaptálódnak. Például már évek óta csökken Magyarországon a palackos forgalom, ezzel párhuzamosan növekszik a dobozos, ehhez rugalmasan kell igazodnunk. Természetesen úgy, hogy a kiváló minőséget egy pillanatra sem veszíthetjük szem elől.

– Ahogy említette, folyamatosan változnak a fogyasztói szokások. Ehhez miként lehet igazodni?

– Minden gyár hosszú távú sikere ezen múlik, ki mennyire gyorsan ismeri fel a tendenciákat és milyen gyorsan tud alkalmazkodni ezekhez. Az biztos, hogy gyorsul a fogyasztói szokások változása. A termékek tekintetében előretörnek az aromásabb ízvilágot képviselő sörök és a radlerek, aminek előállításában szerencsére mindig úttörő volt a Pécsi Sörfőzde, hisz Magyarországon mi vezettük be először ezeket a termékeket és ezen a területen töretlenül sikeresek vagyunk. Növekvő szegmens a búzasör, aminek főzésében szintén az elsők között voltunk, és nagyon sikeres volt a Pécsi Apa sörünk, amit két éve dobtunk piacra.

– Az újfajta igények új termelési technológiát, akár innovációt is igényelnek?

– Igen, ezek részben újfajta eljárásokat hoznak, amelyek működtetése fejlesztések, technológiai változások nélkül nem lehetséges. Az ale típusú sörök, a szűretlen termékek előretörése más-más technológiát feltételez. Saját innovációink is vannak, a kutató-fejlesztő részlegünk is ezt szolgálja ki, a sörgyártás különféle aspektusaival foglalkozva.

– Mi a jelentősége egy ilyen neves márka esetében, hogy a kamara Az Év Kereskedője Díjban részesítette a vállalkozást?

– Minden díjnak örülünk, azt tapasztaljuk, hogy a kamara egyre fontosabb szerepet tölt be a vállalkozások életében. A kamara komoly partnerünk, sok információt kapunk onnan, napi szinten a segítségünkre van. Nagyon örülünk, hogy megkaptuk ezt az elismerést. Egy ilyen díjnak jó hatása van a márkára is, hiszen a márkaépítés apró lépésekből tevődik össze és minden elismerés segít ebben.

Kis Tünde