A helyi termelőtől közvetlenül a fogyasztóhoz juttatja el a friss élelmiszert a mintegy háromnegyed éve működő Pécsi Kosár Közösség. Lelkes fiatalok közösségi vállalkozás keretében bevásárlóközösséget hoztak létre, hogy a helyben megtermelt kiváló minőségű és egészséges zöldséget, gyümölcsöt, a kisgazdaságok hús- és tejkészítményeit ne kelljen utaztatni, (akár vegyi anyagokkal) tartósítani, drága csomagolással ellátni. Néhány hónapon belül olyan mértékű lett a Pécsi Kosár Közösség szolgáltatása iránti érdeklődés, hogy a mintegy 150 állandó vásárló mellett jelenleg nem tudnak többet kiszolgálni. Ám ahogy Radnóti Zsolt és Minorics-Bokor Dániel szervezők mondják, ezt az évet már úgy szervezik a termelőkkel, hogy ez az átmeneti „hiány” a jövőben ne fordulhasson elő.
– A Pécsi Kosár Közösség elsősorban egy társadalmi célról, a szemléletformálásról szól. Hiszen nem csak a termékek a termelőtől a fogyasztóhoz való közvetítését végezzük, hanem közösséget építünk. Egy éve kezdtünk beszélgetni a közösség létrehozásáról, az érdeklődőkkel személyesen találkoztunk, Pécsett sokakat megszólított ez a szerveződés. Mára mintegy 150 család jön hetente friss áruért, de nem csak vásárolnak, rengeteg önkéntes munkát is végeznek. Folyamatos a visszajelzés részükről, hogy minőségben, új termékben mit igényelnek, de érkezett vélemény a csomagolásmentességre, a termékek bio minősítésére vonatkozóan is, ezeket mind figyelembe vesszük a kínálat kialakításakor. Az értékajánlatot a termelők, a vásárlók, a szervezők együtt formálják – mondja Radnóti Zsolt.
– Korábban 4-5 pécsi kezdeményezés volt a helyi termékek értékesítésére, ám ezek nem voltak hosszú életűek. Olyan termékkínálattal fordultak a vásárlók felé, amiben nem volt friss áru. Hiányoztak a mindennapi termékek, mint a zöldségek, a tojás, a liszt, ezért nem hetente vásároltak a vevők. A mi modellünkből hiányzik a kereskedelmi értékesítés. Mi civilek vagyunk, az átadópontra hetente egyszer hozzák házhoz a termelők az előzetesen megrendelt árut, ők adják a nyugtájukat, és a vásárlók ide jönnek átvenni a csomagokat. A kutatásaink alapján a vevőink 70-80%-a nem jár termelői piacra, ezzel tudtunk nyitni egy új platformot a még helyi terméket nem vásárló emberek számára – fűzi hozzá Minorics-Bokor Dániel.
– Miként alakítják a kínálatot, hogyan találják meg a termelőket?
– Kistermelőket keresünk, akik helyi terméket állítanak elő. A gazdának a szállításon felül vállalnia kell, hogy együttműködik más termelőkkel, és ő is vásárol a közösségtől. Több olyan kapcsolatról tudunk, ahol a termelő egy termékhez a másik termelőnktől vesz alapanyagot. A fenntartható gazdálkodást részesítjük előnyben, törekszünk arra, hogy olyan termelőket találjunk, akik minél kevesebb kemikáliát használnak. Most tél végén kifogytunk a friss áruból, de idén már szeretnénk úgy koordinálni a termelőket, hogy legyen elég árujuk a kereslet kielégítésére.
– A vevők igényeit miként tudják összeegyeztetni a kínálattal?
– Amikor indultunk, nem volt füstöltáru a kínálatban, de jelezték, hogy szeretnének, így megkerestük hozzá a termelőt. Organikusan alakul a kereslet-kínálati görbe, kérdőívekkel is igyekszünk minőségben, mennyiségben minél pontosabban felmérni az igényeket. Látjuk az eddigi rendelésekből, hogy melyik termék fogy el hamar, ezért adatelemzésből és statisztikakészítésből tudunk becsülni, hogy mire lenne nagyobb szükség.
– Kik a Pécsi Kosár Közösség vásárlói és miért ezt a módját választják, hogy friss élelmiszerhez jussanak?
– A legtöbben kisgyerekes családok, a szülők a 35-45-ös korosztályból, illetve a 25-35-ös korosztályból kerülnek ki. Fontos számukra, hogy egészséges élelmiszerrel táplálják fejlődésben lévő gyerekeiket. De van igényük a közösségi élményre, hogy péntekenként találkozzunk. A visszajelzések pozitívak, nemcsak finomak a termékek, hanem frissek is, mivel legtöbbjük közvetlenül a szállítás előtt készül el, ez pedig növeli az élvezeti értéküket. A vásárlóink nem a felső tízezerből kerülnek ki, de nem is az alsó rétegből, inkább a tudatos jelző illik rájuk. Emellett többek számára szempont, hogy időt takarítanak meg a bevásárlással, hiszen csak el kell jönnie hetente egyszer az átvevőhelyre és mindent megkap.
– A kosár közösség számára mi az üzlet ebben a modellben?
– Alapvetően egyesületi formában működünk, és nem a profitszerzés áll a fókuszban. Ha a jövőben több termelővel tudunk dolgozni, akkor talán képesek leszünk egy olyan forgalmat generálni, ami elő tudja teremteni néhány ember fizetését. A jövő arról szól, hogy miként tudjuk helyben kialakítani és koordinálni az élelmiszerláncot. Az üzleti lehetőség a jövőben a kapcsolódó szolgáltatások, termékek lehetnek. A működés alapja az erős bizalom, mind a vásárlók, mind a termelők részéről.
K. T.