„Megedződtünk az elmúlt 25 év alatt, ezért tudtunk talpon maradni”

A fokozott terhelés, ami a hazai egészségügyre hárul a koronavírus-világjárvány miatt, az egészségügyi szolgáltatókat, így a foglalkozás-egészségügyben működő vállalkozásokat is komoly kihívások elé állította. A pécsi Infra-med Kft. főként a rugalmasságának, a 25 éves rutinnak és a szervezett működésének köszönhetően birkózik meg a feladatokkal, de mint Lévai Ildikó cégvezető-tulajdonos mondja, a gazdasági környezetünkre nézve hosszú távú következményei lesznek a Covid-19-nek.

 

– A tavalyi pandémiás helyzet gyors és váratlan megoldásokat igényelt az egészségügyi, így a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások részéről is. Például az egyik tevékenységünket, az elsősegélynyújtó tanfolyamot tavaly óta kénytelenek vagyunk szüneteltetni, mivel nem vállaltuk, hogy a személyes találkozást igénylő gyakorlatorientált képzést átvisszük az online térbe – mondja Lévai Ildikó. – A tavaly márciusi kormánybejelentés előbb beszüntette, majd lehetővé tette az új munkavállalók felvételét, a soron kívüli és záróvizsgálatok végzését, mert a termelővállalatok jó része dolgozott a karantén alatt is. Mi is a telemedicina, és az orvos-beteg találkozások online formában való kiváltásával éltünk mint megoldással, ami viszont rengeteg adminisztrációval járt. A kollégáimmal azon voltunk, hogy minél előbb megnyithassuk a rendelőt, ami június 2-án megtörtént, így a feltorlódott időszakos vizsgálatokat már a szeptember 17-ei türelmi időpont előtt végeztük, támogatva ezzel partnereink zökkenőmentes működését. Az egyik nehézséget az jelentette ebben az időszakban, hogy akadozott az információáramlás, sokszor nem kaptunk időben egyértelmű tájékoztatást. Át kellett alakítani az időpontfoglalási rendszerünket, hogy ritkábban érkezzenek a betegek – védve ezzel saját munkatársainkat is –, emellett rengeteg védőeszközt, műszert is be kellett szereznünk, ami nem volt könnyű és plusz terhet jelentett a vállalkozás számára.

– Miként reagáltak a partnereik erre a helyzetre?

– Nagyon kevés vállalkozás hagyott fel a tevékenységével és köszönt el tőlünk végleg a veszélyhelyzet alatt. Volt, aki erre az időre a díj átmeneti csökkentését kérte, mással későbbi fizetésben egyeztünk meg. Mivel létszámtól függően fizetnek a vállalkozások, rugalmas a rendszerünk. Sok esetben tízen-, huszonéves partnerségekről van szó, és nagyon jó tapasztalatokkal gazdagodtunk, kiváló partneri és emberi hozzáállással találkoztam, ami felemelő volt számomra.  A munkavállalók tekintetében a legnagyobb kihívást a megfelelő tájékoztatás, a pandémiás helyzetre reagáló szemléletformálás, a higiénés szabályok betartatása, így az egészségvédelem jelentette. A munkáltatók nehezen vették tudomásul, hogy a kontaktok számának csökkentése, a munkavállalók mozgásának korlátozása közérdek, és ezért rendkívüli jelentőségű.

– Hogyan tudták menedzselni a napról napra jelentkező új feladatokat, kihívásokat, amelyek elé a történések, a döntések állították az egészségügyet?

– Amikor nem jutunk megfelelő információhoz, és egy-egy kiadott rendelkezés eléréséhez a főorvos asszonynak hosszasan kell kutakodnia az interneten, az visszaveti a hatékony reagálást és a partnerek megfelelő tájékoztatását is. Egymásra voltunk utalva, elosztottuk a feladatokat, és teljes mértékben össze tudtunk dolgozni. Egy 25 éves cégről beszélünk, korábban többször is meg kellett felelnünk komoly kihívásoknak, radikális, szélsőséges változásoknak. Említhetem a 2008-as gazdasági válságot, amikor a vállalkozások jelentős része megingott vagy rendkívüli kihívásokkal küzdött, így, mondhatni, hogy mi már megedződtünk. Igaz, ez a helyzet semmihez sem hasonlítható, és azt gondolom, hogy valamilyen szinten a későbbiekben is együtt kell élnünk vele. Mivel nem vagyunk nagy szervezet, könnyebben és gyorsabban tudunk reagálni a változásokra. És az is fontos, hogy a munkatársaimmal remekül tudtuk támogatni egymást.

– Mindezek tudatában miként alakulhat az Infra-med jövője?

– Ami nálunk bevált és évtizedek óta működik, ami vissza is igazolja önmagát, az a megbízható partnerség, a szakmaiság. Mert látni kell, hogy a működési lehetőségeinket jelentős mértékben kötik a jogszabályok, szinte pengeélen táncolunk, hogy a szerződött partnereinknek, azok munkavállalóinak, a hatóságnak, a jogszabálynak, a saját etikai elvárásainknak, a minőségirányítási előírásoknak megfeleljünk, ez pedig rengeteg energiát felemészt. Viszont ezzel az ügyfeleink érdekeit szolgáljuk. Nagyon sokan értékelik, hogy jó helyen, jó kezekben vannak, ennek a híre is terjed, így ez a hírnév hozza be az új ügyfeleket. A következetes partnerség hosszú távon képes működni, erre alapozzuk a jövőnket.

Kis Tünde